مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

جام را روبان قرمز ببندید +تصاویر

ایده خطرناک سوپرلیگ اروپا

فوتبـال؛ بازیچه پولدارهـا

ایده برگزاری لیگی که فقط ثروتمندترین باشگاه‌های اروپایی در آن حضور داشته باشند، از مدت‌ها قبل مطرح بود، اما اقدام کمپانی رلونت اسپورتس برای تحقق این ایده، بسیاری را در دنیای فوتبال نگران کرده است.
کد خبر: ۸۸۸۷۷۵
فوتبـال؛ بازیچه پولدارهـا

چند روز قبل، مدیران ارشد پنج باشگاه برتر فوتبال انگلیس؛ چلسی، آرسنال، منچستریونایتد، منچسترسیتی و لیورپول، با نمایندگان این کمپانی در هتل دورچستر لندن دیدار کردند. آنچه به طور رسمی، دلیل برگزاری این نشست اعلام شد، بحث در مورد رقابت‌های بین‌المللی چمپیونزکاپ بود که در چند فصل اخیر به عنوان بخشی از اردوهای پیش فصل باشگاه‌ها برگزار می‌شود. با وجود این، خیلی زود مشخص شد در این ملاقات در مورد احتمال راه اندازی سوپرلیگ اروپا که می‌تواند جای رقابت‌های چمپیونزلیگ را بگیرد و در آن تنها باشگاه‌های برتر اروپایی حضور دارند، بحث شده است. بسیاری از این باشگاه‌ها این موضوع را تکذیب کردند، اما چارلی استیلیتانو، رئیس رلونت اسپورتس تایید کرد که بحث‌هایی درباره تغییر ساختار لیگ قهرمانان صورت گرفته که می‌تواند حضور بزرگ‌ترین و محبوب ترین باشگاه‌های اروپا را در این رقابت‌ها تضمین کند.استیلیتانو تایید کرد که در ساختار جدید، فقط تیم‌هایی حضور خواهند داشت که بیشترین درآمدزایی و بیشترین هوادار را دارند و این به معنای آن است که لسترسیتی، صدرنشین فعلی لیگ برتر در این رقابت‌ها حضور نخواهد داشت همین طور پی‌اس‌وی آیندهوون که در صدر جدول لیگ هلند قرار دارد.

برای دوستداران قدیمی فوتبال، پیشنهاد استیلیتانو، آخرین میخ به تابوت ورزش محبوب‌شان است. دو دهه گذشته، بسیاری از این که فوتبال بیش از پیش به شرایط کشورها شبیه‌‌تر شده، ناراحتند. هرسال پولدارها، پولدارتر می‌شوند و قوی‌ترها، قوی‌تر و گروه کوچکی از باشگاه‌ها بر 99 درصد دیگر از رقبایشان، از نظر مالی و ورزشی برتری دارند.

یوونتوس این فصل برای رسیدن به پنجمین قهرمانی پیاپی در سری A تلاش می‌کند؛ بایرن مونیخ به دنبال چهارمین قهرمانی پیاپی در بوندسلیگاست و پاری‌سن‌ژرمن در آستانه کسب چهارمین قهرمانی پیاپی در لوشامپیوناست، ضمن این که در لالیگا، بجز قهرمانی اتلتیکو در سال 2014، بارسا و رئال تنها فاتحان لیگ از سال 2004 بوده‌اند. در چمپیونزلیگ نیز هر فصل همان تیم‌های همیشگی به نیمه نهایی می‌رسند. بارسلونا، مدافع عنوان قهرمانی در هشت سال گذشته، هفت بار به جمع چهار تیم پایانی راه پیدا کرده است؛ رئال مادرید هم در پنج سال اخیر، چهاربار در نیمه نهایی حضور داشته است. بایرن مونیخ هم از فصل 2010 ـ 2009 به بعد، تنها یک بار نتوانسته به نیمه نهایی برسد و در این فاصله، سه بار حضور در فینال را تجربه کرده است.

در میان لیگ‌های داخلی برتر اروپا، تنها لیگ برتر به لطف سهم نزدیک تیم‌ها از حق پخش تلویزیونی است که تیم‌های کوچک می‌توانند یقه بزرگ‌ترها را بگیرند. در این فصل، لسترسیتی در حال رقم زدن یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال است. آنها که فصل گذشته برای فرار از سقوط تلاش می‌کردند، این فصل در آستانه فتح لیگ برتر هستند.

تا دهه 1990، پیش از این که بازرگانانی مانند استیلیتانو وارد ورزش حرفه‌ای نشده بودند، اتفاقاتی مانند آنچه لستر در این فصل رقم زده زیاد اتفاق می‌افتاد. معروف‌ترین آن ناتینگهام فارست است که در مدت دو فصل، از دسته دوم انگلیس به قهرمانی اروپا رسید و یک سال بعد از قهرمانی اش دفاع کرد.

تا پیش از شروع رقابت‌های لیگ قهرمانان در سال 1992، در مدت یک دهه 9 تیم از 8 کشور مختلف قهرمان این رقابت‌ها شدند؛ کشورهایی مانند رومانی، یوگسلاوی (صربستان) و هلند که زمانی باشگاه‌های بزرگی مانند استوا بخارست، ستاره سرخ و آژاکس را داشتند، اما اکنون به لیگ‌هایی درجه 2 و 3 تبدیل شدند.در دهه 1980، استون ویلا، اورتون، رئال سوسیداد، اتلتیک بیلبائو، هامبورگ، اشتوتگارت و وردربرمن در لیگ‌های داخلی قهرمان شدند (و در رقابت‌های اروپایی هم به موفقیت رسیدند). سری A بین سال‌های 1985 تا 1991، هفت قهرمان متفاوت داشت؛ ازجمله ورونا که یکی از شگفتی‌های آن دهه را رقم زد.

این همان تنوعی است که فوتبال و ورزش به آن نیاز دارد. باید برای همه تیم‌ها ازجمله‌ تیم‌های کوچک مانند لسترسیتی، شرایط برابر فراهم باشد تا بتوانند با تیم‌های بزرگ‌تر قاره رقابت کنند.هرچند آمریکایی‌ها کشورشان را کشور فرصت‌های برابر توصیف می‌کنند، اما به نظر می‌رسید استیلیتانو چندان این مساله را باور ندارد. ایده برگزاری سوپرلیگ به این معنی است که تیم‌هایی که نمی‌توانند پول زیادی نصیب برگزارکنندگان کنند، جایی در رقابت‌ها ندارند. به این ترتیب نه‌تنها تیمی مانند لسترسیتی جایی در این لیگ ندارد که حتی باشگاه‌های پرسابقه‌ای مانند آژاکس، اندرلخت و بنفیکا هم به دلیل این که در صف باشگاه‌های متمول حال حاضر اروپا قرار ندارند، نمی‌توانند در این رقابت‌ها به میدان بروند. کسانی که قصد برگزاری سوپرلیگ اروپا را دارند، نباید وانمود کنند هدفشان چیزی فراتر از سود مالی است. فهرست اخیر موسسه دلویت که ثروتمندترین باشگاه‌های دنیا را تحلیل و بررسی می‌کند، نشان می‌دهد باشگاه‌های بزرگ، پتانسیل بالایی برای درآمدزایی دارند. سه باشگاه ثروتمند دنیا، رئال، بارسا و منچستریونایتد، سال گذشته در مجموع 5/1 میلیون یورو درآمد داشتند. برگزاری سوپرلیگ اروپا این درآمد را به سطح غیرقابل تصوری خواهد رساند، اما ایده قدیمی «با پول می‌توان به همه چیز رسید»، حداقل در فوتبال جواب نمی‌دهد.

منبع: سایت گل

بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها