نماینده فائو در ایران اعلام کرد:

کاهش منابع آب تجدید پذیر ایران در 15 سال گذشته

نماینده مستقر فائو در ایران در همایش روز ملی آب گفت: میزان منابع آب تجدید پذیر ایران در 15 سال گذشته به یک سوم متوسط جهانی کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۸۸۶۳۲۱
کاهش منابع آب تجدید پذیر ایران در 15 سال گذشته

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، سرج ناکوزی در همایش روز ملی آب که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: ایران چالش های زیادی را در بخش آب تجربه کرده است به شکلی که کمبود آب در حال حاضر تبدیل به یک اولویت ملی شده است. رشد جمعیت، تغییر اقلیم، افزایش نیازهای آبی و کاهش تعمیم از جمله مواردی هستند که فشار وارد شده به منابع آب کشور را افزایش داده اند.

وی افزود: ایران با متوسط بارش 257 میلیمتر که کمتر از یک سوم متوسط جهانی است و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین با دمای متوسط 17 درجه سانتیگراد در زمره کشورهایی با تنش آبی است.

نماینده مستقر فائو در ایران با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در حال حاضر حدود 70 درصد منابع آب جهان و نزدیک به 95 درصد منابع آبی بسیاری از کشورهای در حال توسعه را مصرف می کند گفت: یکی از مهمترین چالش ها تامین امنیت آبی و غذایی برای توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی در شرایط کمیابی شدید و غیر منتظره آب است.

وی افزود: روند رو به رشد وقوع خشکسالی و افزایش شدت آن در یک دهه گذشته هشداری است برای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا.

به گفته وی، با به خطر افتادن بهره وری سامانه های کشاورزی با کاهش کیفیت منابع خاک، بیابانزایی، افزایش شدت توفان های گرد وغبار و افت معیشیتی همراه شده است.خشکسالی در شرایطی که راهکارهای مناسب مواجه با آن در سطح محلی، ملی و منطقه ای وجود نداشته باشد، می تواند بسیار مخرب باشد.

ناکوزی تاکید کرد: بسیار مهم است که کشورها به صورت راهبردی، تخصیص منابع آب خود را برنامه ریزی کنند و ضمن بررسی سیاست های بخش های آب، غذا و انرژی از هماهنگی آنها با یکدیگر و شرایط متاثر از تغییر اقلیم در جهت بهترین استفاده از هر قطره آب اطمینان حاصل کنند.علاوه براین کاهش ریسک خشکسالی و سایر بلایای مرتبط با آب و هوا بایستی مورد توجه قرار گرفته و مدیریت خشکسالی در سیاست گذاری ها در سطوح سازمانی مختلف لحاظ شود.

نماینده مستقر فائو در ایران افزود: حیاتی بودن آب تنها به جنبه های اجتماعی و زیست محیطی و یا حیات بخشیدن به انسان محدود نمی شود بلکه یک مسئله اقتصادی نیز هست. سرمایه گذاری در مدیریت موثر آب برای توانمندی جوامع محلی و تقویت بخش کشاورزی و مناطق روستایی ضروری است.از این منظر همکاری بخش های دولتی و خصوصی یکی از محورهای تعامل با طیف گسترده ذی نفع آن است.

وی گفت: چشم انداز ما در ایران تغییر نقش ماست به نحوی که بتوانیم به دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی امنیت پایدار غذایی و بهبود بهره وری بخش کشاورزی در کنارپرداختن به الش کمبود آب و حفاظت از منابع طبیعی کشور کمک کنیم.

وی افزود: دستیابی به این هدف از طریق پیاده سازی برنامه راهبردی برای حکمرانی پایدار آب در ایران صورت خواهد گرفت که پیوندهای بین بخش های آب، غذا، انرژی و اقلیم را در نظر می گیرد.

به گفته وی، بخش خصوصی نقش مهمی در این راستا خواهد داشت و فائو و اتاق بازرگانی ایران برای دستیابی به این هدف ادامه همکاری خواهند داد.

سیما رادمنش – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها