در 6 بخش با حضور استاندار بوشهر برگزار شد؛

انتخاب روابط عمومی برتر ادارات استان

نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی فدراسیون های ورزشی برگزار شد

زمان درست بیان کردن اخبار است

امروز نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی و اطلاع رسانی فدراسیون های مختلف ورزشی برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۳۷۷۰
زمان درست بیان کردن اخبار است

به گزارش جام جم ورزشی ، اصلا روابط عمومی چیست و چه اهمیتی دارد؟ چرا این موضوع باید مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد؟ حجم بسیار زیادی از اطلاعات ورزشی که در اختیار خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه های مختلف قرار می گیرد از سوی روابط عمومی ها تهیه و تولید می شود. در واقع بدون یاری روابط عمومی ها اصولا اطلاع رسانی در عرصه ورزشی به حداقل میزان خود می رسد که این خود بر پیشرفت ورزش و کیفیت و کمیت آن تاثیری منفی خواهد گذاشت.

پیشینیه شکل گرفتن روابط عمومی در جهان به سال 1964 برمی گردد. در سال 1327 روابط عمومی شرکت نفت به عنوان نخستین روابط عمومی در مناطق جنوبی مشغول به کار شد. در سال 1343 نیز وزارت اطلاعات و جهانگردی نیز تشکیل روابط عمومی دارد و به دنبال آن دفاتر اطلاعات و روابط عمومی در وزارت خانه ها تشکیل شد.

در سال 1353 نیز نخستین آیین نامه انتشارات و تبلیغات تدوین شد و چهار سال بعد نیز شورای انقلاب، اداره های روابط عمومی و ارشاد تاسیس کرد، اتفاقی که تشکیل انجمن های اسلامی و دستگاه و نهادهای مختلف را به دنبال داشت.

در سال 1364 نیز عنوان روابط عمومی ها طبق یک آیین نامه ابلاغ شد و دقیقا 10 سال بعد نیز شورای عالی سیاست گذاری دولت تشکیل شد و مصوب کرد که بودجه پنج در هزار دستگاه ها و نهادها به روابط عمومی ها برسد که البته این رقم اکنون به میزان دو در هزار است.

بالاخره در سال 76 هم کارگروهی برای روابط عمومی ها پیش بینی و وظایف روابط عمومی ها تهیه و تدوین شد که مواردی همچون پاسخ گویی به مشکلات مخاطبان ، افکار سنجی، تعامل با مردم و ارباب رجوع و ایجاد ارتباط بین کارکنان را در برمی گرفت.

این تاریخچه مختصری از روابط عمومی ها بود. ذکر این تاریخچه به بهانه نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی و اطلاع رسانی فدراسیون های مختلف ورزشی بود، نشستی که امروز سوم اسفند ماه به میزبانی فدراسیون جانبازان و معلولان برگزار شد.

احمدی: امکانات روابط عمومی ها کافی نیست

دکتر احمدی معاون فرهنگی و آموزش وزارت ورزش در ابتدای نشست روابط عمومی ها گفت: عامل با رسانه ها مهم ترین و برجسته ترین وظیفه فدراسیون ها ومجموعه های ورزشی است که به زعم من به صورت شایسته و بایسته هنوز شکل نگرفته. وقتی می گوییم تعامل یعنی باید به یک تفاهم دو جانبه برسیم ولی هنوز تا رسیدن به تفاهم کامل فاصله داریم.

وی افزود: بیشتر روابط عمومی ها در حوزه رسانه ها هم فعال هستند و جمع کردن این دو مسئولیت دشوار است. سوتفاهم ها ، مشکلات و ناهماهنگی هایی وجود دارد که باید با همفکری و هم افزایی و تعامل حل و فصل شود و در نهایت خروجی مثبتی برای ورزش کشور در رسانه ملی، خبرگزاری ها ، روزنامه ها و سایر رسانه ها شکل بگیرد. ظرفیت های بالقوه فراوانی در این عرصه هست که به نظر من به صورت کامل اجرایی نشده و باید کاری کنیم که مردم ، رسانه ها و مخاطبان بدون درگیر شدن با مشکلات درونی ساختار ورزش به یک نگاه مثبت در عرصه عمومی و ورزشی برسند.

احمدی معاون فرهنگی و آموزش وزارت ورزش در ادامه گفت: یکی از مهم ترین کمبودهای عرصه روابط عمومی نبود یک مرکز افکار سنجی از مخاطبان و ذی نفعان که مردم هستند ، به شمار می رود. ایجاد یک پل ارتباطی بین مخاطبان عام و خاص با ساختار ورزش که به هر حال هر نظر وایده ای دارند باید به صورت علمی و نهادینه مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد و در ادامه به یک برنامه و استراتژی تبدیل شود تا خروجی آن در عرصه ورزش مشاهده شود.

دکتر احمدی با اشاره به کمبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نزد روابط عمومی ها گفت: متاسفانه برخی از روابط عمومی ها در زمره ضعیف ترین بخش های برخی فدراسیون ها دسته بندی می شوند. البته آنگونه که شایسته است بودجه ، امکانات و نیروی انسانی مطلوب در اختیار روابط عمومی ها قرار نمی گیرد.

وی یادآورشد: برای روابط عمومی ها شرح وظایف مشخص و مصوب و جایگاه سازمانی نداریم. مدیران ورزش کشور باید بدانند که روابط عمومی ها یک جریان دائمی و پیوسته هستند که هیچ گاه فعالیت هایشان قطع نمی شود و حتی به هنگام تعطیلی نهادهای ورزشی و فدراسیون ها، روابط عمومی ها باید همچنان پویا و پرتلاش به کار خود ادامه بدهند.

معاون فرهنگی و آموزش وزارت ورزش با بیان اینکه که افراد فعال در حوزه روابط عمومی باید ویژگی ها، ظرفیت ها و استعدادهای خاص خود را داشته باشند گفت: کسی که عهده دار مسئولیت روابط عمومی یک نهاد ورزشی می شود باید پایبند به اصول باشد، اصولی مثل تعهد، جامعه، سازمان ورزش و تعهد به آن رشته ورزشی خاص.

ناظمی: زمان درست بیان کردن اخبار است

همچنین مازیار ناظمی مدیرروابط عمومی وزارت ورزش در ادامه این نشست در ابتدا از خسروی وفا برای میزبانی این نشست تشکر کرد و در ادامه گفت: روابط عمومی ها در جریان تصمیمات کلان فدراسیونها نیستند. مشکلاتی وجود دارد و مدیر روابط عمومی یک فدراسیون نباید چهار روز قبل از یک واقعه مهم ورزشی در همان فدراسیون از ماجرا مطلع شود.

وی گفت: گودرزی می گوید که فضای کشور المپیکی نیست. چه کسانی باید فضای المپیکی را ایجاد کنند و به میان مردم ببرند؟ این وظیفه رسانه هاست.

ناظمی افزود: من خبرنگار سازمان صدا و سیما هستم اما در جایگاه سازمانی باید تفکیک قائل شد. من باید از سازمان ، آرمان ها و اهدافش دفاع کنم. روابط عمومی های فدراسیون های ورزشی باید این تفاوت را قائل شوند.

مدیرروابط عمومی وزارت ورزش با ارائه پیشنهاد تشکیل انجمن روابط عمومی های ورزش ایران گفت: فکر می‌کنم تمام دوستان عزیز در حوزه روابط عمومی می‌توانند پاسخگوی خوبی برای فعالیت‌ها باشند و خودشان در تعامل با رسانه‌ها و در نشر اخبار پیشقدم باشند تا جریان اصلی انتشار رویدادهای مختلف را در دست بگیرند. امروز زمان نگفتن خبر نیست بلکه زمان درست بیان کردن آن است.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: پیشنهاد من این است که با تشکیل کارگروه به دنبال تشکیل یک انجمن صنفی مستقل روابط عمومی‌های ورزشی و خارج از چارچوب کار سازمانی باشیم. اگر لازم باشد مجوزها را از حوزه وزارتی فرهنگ و ارشاد، وزارت کشور یا وزارت ورزش پیگیری کنیم و بتوانیم مثل یک صنف پیگیر حقوق روابط عمومی‌های محترم هم باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها