مارتا ویه‌را داسیلوا مدت‌هاست فروغ گذشته را ندارد. او در جام جهانی فوتبال 2015 زنان، درخشش چندانی در ترکیب تیم ملی فوتبال زنان برزیل نداشت و نتوانست با هم تیمی‌هایش جایی در میان چهار تیم برتر این رقابت‌ها پیدا کند.
کد خبر: ۸۸۰۴۶۹
مارتا ستاره450 هزار دلاری

به گزارش جام جم ورزشی،علاوه بر این او در تیم کنونی خود رزنگارد سوئد هم موفقیت قابل توجهی در لیگ فوتبال زنان سوئد پیدا نکرد و در لیگ قهرمانان زنان اروپا هم ناکام بود.

مارتا در سالی که گذشت بر خلاف سال‌های پیشین جایی در میان سه بازیکن برتر دنیا پیدا نکرد تا ثابت شود ستاره بی بدیل فوتبال زنان برزیل و بهترین بازیکن زن تاریخ این کشور وارد مرحله افت شده است.

مرحله‌ای که به نظر می‌آید مارتا بالاخره از آن بیرون می‌آید اما همه اینها باعث نمی‌شود او پرطرفدارترین فوتبالیست زن جهان در میان باشگاه‌های مختلف دنیا نباشد.

مارتا بتازگی با باشگاه رزنگارد سوئد تمدید قرارداد کرده، قرادادی که نام او را کماکان به‌عنوان گران‌ترین و پردرآمدترین فوتبالیست زن جهان ثبت کرد.

این فوتبالیست زن که اکنون 30ساله است آنچنان به زندگی در سوئد عادت کرده که نمی‌خواهد در جایی غیر از این کشور فوتبال بازی کند، حتی اگر تیم‌های آمریکایی که سابقه بازی در آنها را دارد باز هم سراغ وی بیایند.

دختر سربلند برزیل

مارتا همچنان گران‌ترین و باارزش‌ترین فوتبالیست جهان است. استعدادهای او توسط هلنا پاچئو، بازیکن زن سابق تیم ملی فوتبال زنان برزیل کشف شد تا این بازیکن از 14 سالگی کار حرفه‌ای خود را در فوتبال آغاز کند.

مارتا برای این‌که حسابی پیشرفت کند و به فوتبال اروپا برود در باشگاه‌های مختلف و کوچکی بازی کرد تا این‌که در نهایت سال 2004 به تیم اومئای سوئد پیوست.

مهاجم تیم ملی فوتبال برزیل بخوبی توانایی‌ و تکنیک خود را در فوتبال سوئد نشان داد تا این‌که سال 2008 وسوسه حضور در تیم لس‌آنجلس سول او را به آمریکا کشاند.

وسترن نیویورک باشگاه بعدی او در آمریکا بود. در دوران حضورش در فوتبال زنان آمریکا بود که سال 2008 با تیم ملی فوتبال زنان برزیل نایب قهرمان المپیک پکن شد.

مارتا را مدل مونث پله اسطوره شهیر فوتبال برزیل می‌دانند. پله این بازیکن تیم ملی فوتبال زنان برزیل را «دختر سربلند برزیل» می‌داند، دختری که با تکنیک نابش پنج‌بار جایزه برترین بازیکنان زن دنیا را برده است.

او در المپیک 2016 ریو با تیم ملی فوتبال کشورش حضور خواهد داشت و امید دارد با توجه به شرایط میزبانی بتواند قهرمانی در المپیک را هم به کارنامه افتخارات فوتبالی‌اش اضافه کند.

مجموعه این افتخارات نشان می‌دهد مارتا بی‌دلیل به گران‌ترین بازیکن دنیای فوتبال زنان تبدیل نشده است.

مارتا رکورد خودش را شکست

اما چه رقمی باعث شد مارتا به گران‌ترین بازیکن زن دنیا تبدیل شود؟ او سال 2012 در حالی که به کار خود در فوتبال آمریکا پایان داده بود به تیم تریسوی سوئد پیوست.

مبلغی که در قرارداد مارتا ذکر شده بود او را به گران ترین بازیکن فوتبال زنان دنیا تبدیل کرد و هنوز هم در صدر این فهرست قرار دارد.

مبلغ این قرارداد 400 هزار دلار بود که بخش قابل توجه این مبلغ را یک شرکت و برند تولید کننده پوشاک ورزشی تقبل کرده بود.

دو سال طول کشید تا بار دیگر مارتا رکورد خود را بشکند، یعنی وقتی به تیم رزنگارد، دیگر تیم سوئدی پیوست.

مارتا برای سال اول 420 هزار دلار قرارداد بست و در سال دوم در چنین روزی 450 هزار دلار. مارتا در حالی با 450 هزار دلار گران‌ترین بازیکن فوتبال زنان دنیاست که این رقم در فوتبال حرفه‌ای مردان خنده‌دار به نظر می‌رسد.

این رقم تقریبا 150 هزار دلار بیشتر از حقوق هفتگی وین رونی، کاپیتان منچستریونایتد و حدود 100 هزار دلار بیشتر از حقوق هفتگی کریستیانو رونالدو است.

با این اوصاف مارتا در آینده باز هم شانس این را دارد تا قراردادهای کلانی ببندد البته به این شرط که دوران افت خود را آهسته پشت سر بگذارد.

مارتا تنها فوتبالیست زن پردرآمد دنیا نیست. براساس فهرستی که بتازگی در رابطه با پردرآمدترین فوتبالیست‌های زن منتشر شده، دیگر ستاره‌های مشهور دنیای فوتبال زنان مبلغ قراردادشان از سقف 190 هزار دلار عبور نمی‌کند.

متوسط دستمزد سالانه برای اکثر فوتبالیست‌های حرفه‌ای دنیا به زیر 25 هزار دلار می‌رسد. البته اکثر بازیکنان حاضر در فهرست پردرآمدترین‌های دنیای فوتبال زنان اکثر بازیکنان آمریکایی هستند که این به دلیل پیشرفت فوتبال بانوان در این کشور است. بازیکنان کانادایی نیز حضوری پررنگ در این فهرست دارند.

1ـ مارتا ویه‌را (برزیل ـ 450 هزار دلار درآمد سالانه) / 2ـ ابی وامباچ (آمریکا ـ 190 هزار دلار درآمد سالانه) / 3- الکس مورگان (آمریکا ـ 70 هزار دلار درآمد سالانه) / 4ـ هیتر اوریلی (آمریکا ـ 65 هزار دلار درآمد سالانه) / 5‌ ـ سیدنی لروکس (آمریکا ـ 60 هزار دلار درآمد سالانه) /6 ـ ریان ولینکسون (کانادا ـ 54 هزار دلار درآمد سالانه) /7ـ آدریانا لئون (کانادا 36 هزار دلار درآمد سالانه) /8 ـ سیسیلیا سانتیاگو (مکزیک ـ 28 هزار دلار درآمد سالانه)

ضمیمه جام بانوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها