سفر‌ به تاریک‌ترین سیاهچال‌ها

شاخه‌‌ای از سبک نقش‌آفرینی وجود دارد که قدمت آن تقریبا به اولین بازی‌های این سبک برمی‌گردد و در دنیا به Dungeon Crawler معروف است.
کد خبر: ۸۷۹۸۰۷
سفر‌ به تاریک‌ترین سیاهچال‌ها

به گزارش جام جم کلیک،ترجمه فارسی این سبک چیزی شبیه «سیاهچال‌نوردی» است. می‌دانید Dungeon یا سیاهچال به نوعی از معرف‌های بازی‌های سبک نقش‌آفرینی به شمار می‌رود و جَد تمام بازی‌های نقش‌آفرینی رایانه یعنی بازی کاغذ و قلمی Dungeons & Dragons یا «اژدهایان و سیاهچال‌ها» نیز بخوبی بر اهمیت مفهوم سیاهچال در بازی‌های این سبک تاکید می‌کند.

با این‌که در بیشتر بازی‌های نقش‌آفرینی امروزی، سیاهچال‌ها و جستجوی آنها فقط بخشی از کلیت گیم‌پلی را شامل می‌شود و به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد داستان و ماموریت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی در بازی‌های سبک «سیاهچال‌نوردی» محوریت تمام گیم‌پلی بازی به شمار می‌رود.

در بازی‌‌های این سبکی هدف گشتن سیاهچال‌ها و تمیز کردن آنها از وجود تمام دشمنان و به دست آوردن تمام گنجینه‌ها، جادوها و افسون‌هایی است که در گوشه و کنار مخفی شده‌اند.

وقتی شما یک سطح یا طبقه از یک سیاهچال را تمیز می‌کنید، به طبقه زیرین رفته و دوباره باید همان هدف را دنبال کنید.

هرچه به طبقات زیرین سیاهچال بروید، با دشمنان سرسخت‌تر و البته جوایز نفیس‌تری مواجه می‌شوید.

Darkest Dungeon از جدیدترین بازی‌‌های عرضه شده در این سبک است که توسط تیمی مستقل ساخته شده است.

ناگفته نماند این بازی چیزی نزدیک به یک سال در قسمت ارلی اکسس شبکه استیم قرار داشت و طی این مدت با استقبال بی‌نظیر کاربران و نظرات آنها، به‌طور مرتب دستخوش تغییر شد و بهبود پیدا کرد تا این‌که سرانجام سه هفته گذشته نسخه نهایی بازی منتشر شد.

سازندگان ماهر و توانای بازی با ظرافت تمام المان‌های استراتژی فراوانی به جنبه‌های نقش‌آفرینی اضافه کرده‌اند.

از سیستم جدیدی موسوم به «استرس» برای اضافه کردن یک لایه عمیق تصمیم‌گیری در‌تمام مدیریت‌های بازیکن بهره گرفته‌اند و با سخت طراحی کردن دشمنان و چالش‌های بازی و ویژگی Permadeath یا «مرگ دائمی» تجربه‌ای هیجان‌انگیز، دشوار و با ارزش تکرار بی‌پایان برای مخاطب خود رقم زده‌اند.

البته در صورتی که صبوری کرده و از آن بازیکنانی نباشید که دوست دارند با چند برابر قوی بودن قهرمانشان در برابر دشمنان، تعادل بازی را از دست داده و تمام سیاهچال‌ها را بسادگی پاک کنند.

زمانی که فرمانده شما فرصت یک حمله تمام‌کننده روی دشمنی را که آماده شلیک توپ است از دست می‌دهد، ناامیدی بر شما مستولی خواهد شد.

چون سیستم مبارزات بازی به‌صورت نوبتی طراحی شده ‌، می‌‌دانید در نوبت بعدی که متعلق به دشمن است، توپ حتما شلیک خواهد شد و حالا دیگر هیچ راهی برای متوقف کردن آن ندارید.

درحالی ‌که قهرمان جذامی و شکارچی شما برای متوقف کردن این دستگاه مخوف آخرین تلاش‌هایشان را می‌کند، استاد حیوانات و دکتر تیم شما نمی‌توانند از درگیری جان سالم به در ببرند و به هنگ مردگانی ملحق می‌‌شوند که قبرستان دهکده را اشغال کرده‌اند.

در Darkest Dungeon نیز مانندXCOM: Enemy Unknown قهرمانانی که کشته می‌شوند، دیگر از دست رفته‌اند و بازنخواهند گشت، ولی خاطرات آنها در تمام مبارزات و سیاهچال‌هایی که‌ پیش رو دارید، آرامش را از شما سلب می‌کند.

مقر شما یک دهکده است که از آنجا باید افرادی را که جویای شهرت و ماجراجویی یا به دست آوردن گنجینه‌های مخفی هستند.

جمع‌آوری کرده و در قالب یک تیم به سمت سیاهچال‌ها، غارها، ویرانه‌ها و دخمه‌ها هدایت کنید تا هم دشمنانتان را از بین ببرید و هم با جمع‌آوری غرامت‌های دشمنان و گنجینه‌های آنها به اقتصاد و رونق دهکده کمک کنید که در نتیجه باعث ورود افراد جدیدتر به آن می‌شود.

همچنین می‌توانید شخصیت‌های خود را ارتقا داده، برای آنها تجهیزات و توانایی‌هایی جدید خریده و با اعزام بیشتر آنها به ماموریت تجربه و مهارتشان را بالاتر ببرید.

با این حال سختی بازی باعث می‌شود همیشه یک قدم تا سقوط کامل فاصله داشته باشید. شخصیتی را که کشته می‌شود برای همیشه از دست خواهید داد، مراحل بازی به‌صورت تصادفی تولید می‌شود و در نتیجه نمی‌توانید تضمین دهید که دفعه بعد غافلگیر نخواهید شد.

رسیدن به تعادلی مناسب بین مدیریت دهکده و منابعی که به دست می‌آورید و مبارزه با دشمنان و دفع خطر آنها ترکیبی است که کلیت گیم‌پلی بازی را شکل داده است.

این ترس دائمی از دست دادن یکباره همه چیز باعث شده بخش مدیریت و استراتژی بازی تا کوچک‌ترین جزئیات بازی رسوخ پیدا کند.

شما در مجموع 14 کلاس متفاوت برای شخصیت‌ها در اختیار دارید که برای هرکدام از آنها باید قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد، اسلحه قابل شخصی‌سازی، توانایی‌های قابل ارتقا و روحیه‌شان را مدیریت کرده و هنگام ابتلا به امراض و بیماری‌ها آنها را درمان کنید.

درنتیجه در تمام طول بازی همواره درحال مدیریت کردن چیزی هستید. با پشتکار می‌توانید با کابوس‌هایی که پیشرویتان است، مقابله کنید.

بازی در بیشتر مواقع از تعادل خیره‌کننده‌ای در گیم‌پلی برخوردار است که مدام بازیکن را به سمت ارزیابی منابعش و مقدار خطری که می‌تواند متحمل شود سوق می‌دهد.

ولی زمانی که نیروهای با تجربه شما کشته می‌شوند، آموزش مجدد نیروهای جوان و رساندن آنها به آن سطح از تجربه مقداری زمانبر است که در نتیجه ما را با این درس بزرگ Darkest Dungeon آشنا می‌کند که برای دلاوری و رشادت، احتیاط از همه چیز مهم‌تر است.

با این‌که مکانیک‌های بازی بازیکنان ترسو و افرادی را که خطر نمی‌کنند، با هزینه‌های سرسام‌آور تنبیه می‌کند، ولی زنده نگه داشتن یک تیم باتجربه خیلی بهتر از تقدیم کردن آنها به گورستان است.

ویژگی بسیار جذاب گیم‌پلی بازی «استرس» است. تاریکی، حملات دشمنان، ضربات مرگبار آنها و دیدن به زانو افتادن فرماندهان، باعث ناامیدی و یاس در دیگر اعضای تیم می‌شود.

پرشدن نوار استرس یکی از شخصیت‌ها به او این شانس را می‌دهد تا در مواجهه با وحشت رشادت بیشتری به خرج دهد، ولی در بیشتر مواقع استرس زیاد به امراضی با علائم مازوخیستی یا خصومت‌آمیز منجر می‌شود که درنتیجه کاراکتر به خودش آسیب می‌رساند، نسبت به دستورهای شما واکنشی نشان نمی‌دهد یا بدتر از همه دیگر اعضای تیم را هم به ناامیدی و ترس می‌اندازد.

Darkest Dungeon تجربه‌ای نو و خارق‌العاده از سبک سیاهچال‌نوردی را ارائه می‌کند که با گرافیکی خیره‌کننده و الهاماتش از داستان‌های لاوکرفتی، روایت قدرتمند و صداگذاری و موسیقی عالی همراه شده است و شما را راغب می‌کند با وجود تمام سختی‌ها، بارها بازی را تکرار کرده و هر بار تجربه‌ای تازه به‌دست آورید.

The Darkest Dungeon

پلتفرم PC

ناشر Red Hook Studios

سازنده Red Hook Studios

سبک نقش‌آفرینی

امتیاز 9

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها