با اجرایی شدن طرح قطار برقی

مسیر تهران ـ مشهد 6 ساعته می‌شود

سرانجام پس از سال‌ها انتظار درخصوص اجرایی شدن طرح بزرگ و مهم برقی‌سازی قطار تهران ـ مشهد، عملیات اجرایی این طرح روز گذشته و توسط رئیس‌جمهور کلید خورد.
کد خبر: ۸۷۹۷۰۷

به گزارش خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در راستای سفرهای استانی خود و همزمان با ایام‌الله دهه فجر، روز گذشته به شهر مشهد سفر کرده بود، افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه مهم عمرانی صنعتی را در دستور کار داشت که مهم‌ترین این طرح‌ها، آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی قطار تهران ـ مشهد و افتتاح طرح اتصال خط یکم قطار شهری مشهد به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد بود.

بر اساس این گزارش، در طرح راه‌آهن برقی تهران ـ مشهد که در مدت زمان ٤٢ ماه و با اعتباری در حدود دو میلیارد دلار توسط پیمانکاران ایرانی و چینی ساخته می‌شود، جابه‌جایی مسافران و زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان با قطارهای سریع مسافری و با سیر زمانی شش ساعت انجام خواهد شد. این سیر زمانی اکنون 12 تا 14 ساعت است. علاوه برآن قطارهای باری به ظرفیت حمل ده میلیون تن بار در سال در این محور ارتقا خواهد یافت. با بهره‌برداری از این خط، سالانه 626 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

اتصال مشهد ـ کربلا

رئیس‌جمهور در مراسم آغاز اجرای طرح قطار برقی تهران ـ مشهد که در مشهد برگزار شد، گفت: امیدواریم با ریل، مشهد را به کربلا متصل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با بیان این‌که در آینده نزدیک سرعت قطار در خط مشهد ـ تهران به ۲۰۰ کیلومتر خواهد رسید، گفت: زمان سفر از تهران به مشهد برای زائران به کمتر از شش ساعت کاهش می‌یابد.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به این‌که افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی در مسیرمشهد ـ تهران یکی از آرزوهای دیرینه مجاوران و زائران حرم رضوی بود که امروز وارد مرحله اجرایی شد، به افزایش ظرفیت ناوگان ریلی خراسان‌رضوی و خط مشهد ـ تهران و بالعکس اشاره کرد و افزود: مرحله نخست افزایش ظرفیت ناوگان ریلی مشهد با ایجاد زیرساخت‌هایی از جمله هوشمندسازی سیستم کنترل، افزایش تعداد سکوها و برقی شدن خط مشهد ـ تهران انجام می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن ایران با بیان این‌که امید است این پروژه در ظرف چهار سال به بهره‌برداری برسد، افزایش ظرفیت شبکه، افزایش ظرفیت ایستگاه‌های اصلی، افزایش سرعت متوسط قطارها، امکان افزایش تعداد مسافر بر واگن، کاهش تاخیرها و کاهش وابستگی به موتورهای دیزلی سنگین را از مهم‌ترین مزایای طرح برقی‌سازی این خط ریلی عنوان کرد.

وی از نوسازی و تجهیز سیستم‌های کنترل ایستگاهی راه‌آهن مشهد نیز خبر داد و گفت: سیستم‌های کنترلی ایستگاه مشهد قدیمی بود که نوسازی و به سیستم‌های هوشمند مجهز شد.

پورسیدآقایی با بیان این‌که سوزن‌بندی مسیر مشهد به طور کامل اصلاح شده است، یادآور شد: قطارها پیش از این در مشهد با تاخیر وارد یا خارج می‌شد که با هوشمندسازی سیستم‌های موجود، این مشکل نیز رفع شده است.

وی به افزایش تعداد سکوها در این ایستگاه اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد پذیرش قطار‌ها در این ایستگاه نیز افزایش یافته است.

براساس این گزارش، پروژه ترک‌بندی و سامانه هوشمند کنترل ترافیک قطار موسوم به ای.سی.تی در مسیر ریلی مشهد ـ تهران نیز توسط رئیس‌جمهوری در مشهد بهره‌برداری شد. این طرح به عنوان سامانه افزایش ظرفیت شبکه حمل و نقلی برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان داخلی و به منظور افزایش ایمنی و ارتقای ظرفیت در 50 ایستگاه مسیر به طول 926 کیلومتر اجرا شده است.

عملیات ساخت و اجرای این پروژه با 32میلیون یورو اعتبار ارزی و خرید هزار کیلومتر کابل برق به انجام رسید. با وجود این هزینه اجرای پروژه نسبت به نمونه مشابه خارجی کاهش 50 درصدی داشته و مانع خروج 60میلیون یورو ارز از کشور شده است.

اتصال نخستین قطار شهری به فرودگاه در کشور

طرح اتصال خط یکم قطار شهری مشهد به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد نیز از دیگر طرح‌های مهمی بود که روز گذشته طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور در این کلانشهر به بهره‌برداری رسید. طرح اتصال یک مسیر قطار شهری به فرودگاه که برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود، 2130میلیارد ریال هزینه در برداشت.

شهردار مشهد در حاشیه افتتاح این مسیر قطار شهری گفت: طول این مسیر حدود پنج کیلومتر است و خط قطار شهری مشهد را از انتهای نخریسی به فرودگاه متصل می‌کند.

سیدصولت مرتضوی افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود نیمی از ده میلیون مسافری که سالانه وارد مشهد می‌شوند از طریق این ناوگان درون شهری جابه‌جا شوند.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز با بیان این‌که اتصال این خط مترو در مشهد دسترسی زائران و مجاوران را به فرودگاه بین‌المللی مشهد تسهیل کرد، گفت: مشهد نخستین شهر در کشور است که فرودگاه آن به خطوط مترو متصل شده است.

به گفته کیانوش کیامرز، در مجموع چهار خط برای قطار شهری مشهد تعریف شده که خط یکم آن به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد سال 1389 به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به‌طور میانگین 120 هزار نفر را در این مسیر جابه‌جا می‌کند.

بهره‌برداری از 6 پروژه صنعتی دیگر

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز علاوه بر افتتاح دو طرح مهم ریلی، بهره‌برداری از شش پروژه صنعتی با مجموع سرمایه‌گذاری 3110 میلیار ریال را نیز از طریق ویدئوکنفرانس کلید زد.

کارخانه نیسان شرق تولیدکننده نوشابه، کارخانه رنگین در طوس تولید کننده مواد پلاستیکی در مشهد، کارخانه اسیدسیتریک در شهرستان جوین، کارخانه کنسانتره فولاد در شهرستان خواف، کارخانه سیمرغ دارو عطار در شهرستان نیشابور و کارخانه لوازم خانگی کلور در شهرستان نیشابور برخی از این پروژه‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها