تازه‌های رسانه

فصلنامه آنلاین برای روزنامه نگاری

شماره اول فصلنامه آنلاین الکترونیک روزنامه نگاری، ویژه ارتباطات و مطالعات رسانه به مدیر مسئولی محمد حسن اسدی طاری منتشر شد.
کد خبر: ۸۷۹۱۹۴

در اولین شماره این فصلنامه مقاله هایی با عناوین شبکه های اجتماعی و مصرف کننده خبر مشارکت جو ،رسانه و جرم ،کاربرد نرم افزارهای پیام رسان در گسترش فعالیتهای اجتماعی زنان ،موج چهارم الوین تافلر ، بالابردن فرهنگ رسانه ای با آموزش نشریه نگاری به کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چشم می‌خورد. تمام فصلنامه و هم چکیده مطالب از سایت فصلنامه به نشانی www.ejournalism.ir قابل دریافت است.

نشریه آنلاین روزنامه نگاری الکترونیک که قرار است در نیمه هر فصل منتشر شود، نخستین فصلنامه الکترونیکی تخصصی در حوزه علوم ارتباطات، اطلاعات و تکنولوژی است وبه عنوان یک منبع اطلاع رسانی در کنار سایر مراجع اطلاع رسانی وبانک‌های اطلاع‌رسانی کشور می‌توان از آن استفاده کرد.

رسانه و خبر

(برخی دیدگاه‌های غالب و انتقادی) تالیف دکتر علی‌اکبر فرهنگی و دکتر داوود نعمتی انارکی در انتشارات دانشگاه صداوسیما منتشر شد. در این کتاب می‌خوانیم، رسانه‌ها و بخصوص سازمان‌هایی چون تلویزیون تلاش می‌کنند با تعیین راهبردهای خبری و ابتکارهایی که در زمینه نحوه تهیه و ارائه اخبار انجام می‌دهند، عملکردی حرفه‌ای بروز دهند تا مخاطبان، آن را به‌عنوان منبع خبری مناسب که نیازهای خبری آنها را مرتفع می‌سازد،‌ به رسمیت شناسند. برهمین مبنا رویکرد نویسندگان کتاب در تألیف آن،‌ بر دو محور اصلی متمرکز شده‌ است:

اول؛ چه مؤلفه‌هایی در اعتمادسازی و تحکیم آن نسبت به خبررسانه مؤثر است.

دوم؛ رسانه‌ای چون تلویزیون چگونه می‌تواند به‌عنوان قطب خبررسانی، مورد‌پذیرش افراد یک جامعه قرار گیرد. در مباحث مربوط به اعتمادسازی و تحکیم اعتماد اشاره می‌شود، میزان اعتماد مخاطب بر منابع خبری، تابعی از میزان پایبندی رسانه‌ها به شاخص‌های اعتبار فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ای است. این موضوع به قدری حائزاهمیت است که رسانه‌ها با پژوهش‌های مستمر و بازنگری روند فعالیت‌های خود و حتی بازآفرینی تعاریفی نو از شاخص‌های اعتبار و ارزش‌های حرفه‌ای فعالیت‌های خبری، سعی در تحکیم اعتماد مخاطب و کاستن فاصله از بحران بی‌اعتمادی دارند. تحکیم اعتماد به معنی وجود اعتماد و استمرار بخشیدن به آن است تا مشروعیت و مقبولیت رسانه در حوزه پیام حفظ شود. منظور از مفهوم قطب خبری نیز این است که اول، اقشار مختلف جامعه، رسانه مورد نظر خود را به‌عنوان محور اصلی خبررسانی که پازل اطلاعاتی آنها را شکل می‌دهد، باور کنند. دوم، رسانه‌های دیگر نیز آن رسانه را به‌عنوان منبعی مهم و تأثیرگذار در خبررسانی به رسمیت شناسند و به اخبار آن استناد و بخشی از خبرهای خود را از طریق آن رسانه تأمین کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها