با رئیس گروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه همچنان در وضعیت اورژانسی

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی از نفوذ ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه تا تهران در صورت احیا نشدن این دریاچه خبر داد.
کد خبر: ۸۷۶۸۰۳
ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه در راه تهران

به گزارش جام جم آنلاین، خلیل ساعی عصر امروز چهارشنبه در دومین همایش سارزمان های مردم نهاد آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب ابراز داشت: نظیر اتفاق فعلی برای دریاچه ارومیه برای چندین دریاچه در دنیا افتاده که با انتشار گرد و غبار آنها تا شعاع ۶۰۰ کیلومتری بیماری ها و اثرات زیست محیطی مخرب برای موجودات زنده در بر داشته است.

وی با بر شمردن عوامل موثر در خشکی این دریاچه اظهار داشت: مهمترین عامل در خشکی دریاچه ارومیه علاوه بر تغییر اقلیم و الگوی کشاورزی، برداشت بی رویه از آب های حوزه آبریز آن است.

ساعی اضافه کرد: وجود ۸۸ هزار حلقه چاه برای تولید محصولات کشاورزی و باغی آب بر موجب شد تا روان آب های ورودی به این دریاچه کاهش ۵۰ درصدی داشته باشد.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان گفت: در حال حاضر ۳۳۳ کیلومتر از وسعت دریاچه ارومیه کاسته شده که چیزی در حدود ۱۲ متر کاهش ارتفاع آب است و انتظار می رود با ادامه بارش های فعلی شاهد افزایش سطح آب در این دریاچه باشیم.

وی از ضرورت فرهنگ سازی توسط سمن های فعال محیط زیست برای کمک به احیای دریاچه سخن گفت و افزود: از نمونه اقدامات موفق سازمان های مردم نهاد مجاب کردن کشاورزان شهرستان بناب به تغییر الگوی کشت از پیاز به گندم در سطح یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی است که خوشبختانه حرکتی مناسب و در خور تقدیر است.

ساعی ادامه داد: امیدواریم سمن های محیط زیست نظرات و پیشنهادهای خوبی برای احیای دریاچه در اختیار این ستاد قرار دهند و ما مشتاقانه از آنها استقبال می کنیم.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها