شهرزاد قصه‌گوی فوتسال بانوان

جاه‌طلبی ویژگی بسیار مهمی در ورزش است. حتی باوجود داشتن استعدادهایی که در مقایسه با دیگران کمتر به نظر می‌آید با جاه‌طلبی می‌توان امور را به بهترین شکل ممکن پیش برد. جاه‌طلبان می‌تازند و می‌بَرَند.
کد خبر: ۸۷۶۳۶۷
شهرزاد قصه‌گوی فوتسال بانوان

به گزارش جام جم ورزشی ، حالا اگر همین جاه‌طلبی در کنار استعدادهای درخشان قرار بگیرد که دیگر اوضاع بهتر هم می‌شود. چهره‌های جاه‌طلب زیادی را در ورزش می‌توان برشمرد، حتی در ورزش بانوان.

اصلا اگر همان جاه‌طلبی نباشد نمی‌توان از سکو بالا رفت؛ قهرمانی به دست آورد یا در یک ورزش تیمی موفق بود. شهرزاد مظفر مربی نام‌آشنای فوتسال بانوان یکی از همین جاه‌طلب‌هاست، مربی‌ای که نقش بسیار زیادی در پیشرفت فوتسال بانوان ایفا کرد. در واقع بدون شهرزاد مظفر، فوتسال بانوان شاید در موقعیت کنونی قرار نداشت و اصلا ممکن بود رنگ قهرمانی در آسیا را به همین زودی نبیند. اما شهرزاد مظفر کیست؟

شهرزاد مظفر متولد 1349 است و قبل از این‌که وارد فوتسال شود، والیبالیست بود. او نامی آشنا برای والیبال بانوان به شمار می‌رود، اما به هر حال اتفاقاتی باعث شد که او وارد فوتسال و فوتبال شود، اصلی‌ترین دلیل همان علاقه شخصی بود. این علاقه با شدت شهرزاد را درون فوتسال و فوتبال بانوان ایران قرار داد و به سرعت او را تبدیل به یکی از برجسته‌ترین مربیان زن فوتسال کرد. هرچند شهرزاد مظفر مدتی هم در فوتبال بانوان مشغول به کار بود اما فوتسال را تخصص اصلی خودش می‌داند. شهرزادی که در گذشته والیبالیست بود و حالا فوتسالیست و فوتبالیست، به‌سرعت پله‌های ترقی را در مربیگری طی کرد و اکنون بدون تردید شاخص‌ترین مربی ایرانی در فوتسال بانوان به‌شمار می‌رود. شهرزاد لیسانس بازرگانی دارد و دارای مدرک B آسیاست. علاوه بر این اکنون به عنوان مدرس AFC و FIFA در رشته‌های فوتبال و فوتسال تدریس می‌کند. این مربی شناخته‌شده عرصه فوتسال بانوان سرمربیگری تیم‌های ملی فوتبال را از سال 84 تا 89 به عهده داشته و از آبان‌ماه 1390 به عنوان سرمربی فوتسال انتخاب شد. هر چند اکنون فقط در رده باشگاهی فعالیت می‌کند. وی به مدت 11 سال در تیم‌های باشگاهی لیگ برتر فوتسال فعالیت کرده است.

اقتدار و انعطاف خانم سرمربی

شهرزاد مظفر نه فقط یک مربی جاه‌طلب که بسیار هم مقتدر است. این اقتدار ممکن است به سمت و سویی برود که او را به یک شخصیت خودخواه تبدیل کند، چیزی که فقط در ظاهر به نظر می‌آید. البته واقعیت این است که او بیشتر به انضباط اهمیت می‌دهد.

او با رفتارهای خاص خود به شاگردانش چیزی جز پیروزی القا نمی‌کند. این ویژگی نیز عامل مهمی برای او جهت تبدیل شدن به بهترین مربی فوتسال بانوان در سال‌های اخیر بود.

البته او به همان اندازه که اقتدار دارد از انعطاف لازم هم برخوردار است. مانند زمانی که فرزانه توسلی با‌وجود برترین دروازه‌بان بودن در لیگ برتر به تیم ملی دعوت نمی‌شد، اما انتخاب این دروازه بان در نظرسنجی یک روزنامه ورزشی به عنوان دروازه‌بان برتر فصل و آگاهی مظفر از این موضوع باعث شد تا توسلی دوباره به جمع ملی‌پوشان دعوت شود و اکنون یکی از ستاره‌های تیم ملی فوتسال بانوان باشد.

اختلافات پنهانی

شهرزاد مظفر به هیچ‌کدام از مربیان مشهور مرد فوتبال ایران شباهت ندارد. او نه به شاگردانش عناد می‌ورزد و نه براساس ارتباط و زد و بند، آنها را کنار می‌گذارد. این مربی برخلاف بسیاری از مربیان مرد که مانند آب راکد هستند، مدام دانش مربیگری خود را در کلاس‌های مربیگری ارتقا می‌دهد. حالا که او سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان نیست هرگز عملکرد سرمربی کنونی یعنی فروزان سلیمانی را زیر سوال نمی‌برد و به دلیل سال‌ها حضور خود در تیم ملی، قهرمانی در آسیا را به خود نسبت نمی‌دهد. البته همه اینها دلیل نمی‌شود که مظفر با برخی از همتایان خود در تیم‌های مختلف لیگ برتری اختلافاتی نداشته باشد، همتایانی که گاهی اوقات موفقیت‌های مظفر را به حضور متعدد ملی‌پوشان در تیم‌های باشگاهی تحت هدایتش نسبت می‌دهند و همکارانی که او را به دلیل استفاده از ترکیبی ثابت در زمان سرمربیگری‌اش درتیم ملی مورد انتقاد قرار می‌دادند. به نظر می‌رسد مظفر بخش مهم و عمده لیگ برتر بانوان را نادیده گرفت تا بازیکنانی نظیر فاطمه اعتدادی، فهیمه زارعی و نیلوفر اردلان حضوری همیشگی در تیم ملی داشته باشند. اما باز هم مظفر اینجا می‌تواند پاسخ‌های مناسبی داشته باشد، از‌جمله این‌که اعتدادی خانم گل و کریمی تکنیکی‌ترین یا اردلان باتجربه‌ترین است.

مظفر در زمان حضور خود در تیم ملی فوتسال بانوان دو نسل ترتیب کرد. تیمی که او ساخت، بدون حضور شهرزاد مظفر به آسیا رفت و قهرمان شد. بی‌انصافی است اگر بخش مهمی از قهرمانی چهار ماه گذشته تیم ملی فوتسال در جام ملت‌های آسیا را به او نسبت ندهیم.

نخستین‌های شهرزاد

شهرزاد مظفر، قصه‌گوی فوتسال بانوان ایران است. او تیم ملی را ساخت، برای قهرمانی آماده‌اش کرد و بزرگ‌ترین بازیکنان زیر نظر او تربیت شدند. تیم ملی فوتسال نخستین بار با او به جام جهانی رفت و در آسیا طعم مقام‌آوری را چشید. این اتفاق سال 2012 در رقابت‌های داخل سالن کره جنوبی افتاد و تیم ملی فوتسال موفق شد نایب‌قهرمان آسیا شود. همه نخستین‌ها با او بود. شهرزاد مظفر را باید بیشتر شناخت. او شایسته این است که به اندازه مربیان لیگ برتر مردان مورد توجه قرار بگیرد به شرط آن‌که این توجه در راستای پیشرفت برای او باشد، نه دامن‌زدن به اختلافات او با دیگر همکارانش.

هیلدا حسینی‌خواه / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها