مردمانی در سواحل شرق قاره آفریقا، عمدتا در زنگبار، پمبا و مجمع‌الجزایر قمر زندگی می‌کنند که خود را از قوم شیرازی می‌دانند.
کد خبر: ۸۷۲۸۵۴
سال نوی شیرازی در آفریقا! + عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، در گذشته شیراز بزرگ‌ترین شهر و مرکز تجارت جنوب ایران بود و از آنجا اجناسی چون قالی، عطر و ظروف سفالی به آفریقا صادر می‌شد.

قوم شیرازی بر این باورند که اجداد آنها شاهزادگانی ایرانی بودند و در زمان‌های بسیار دور از ایران به آفریقا مهاجرت کرده‌اند.

این باور موجب شده است تا مردمان بخشی از تانزانیا که در نزدیکی زنگبار مرکزی زندگی می‌کنند، هر سال در ماه جولای، سال نوی ایرانی را جشن بگیرند.

این مراسم که مواکا کوگا نام دارد میراث قوم شیرازی است و با آداب و رسوم خاصی که البته شباهتی به مراسم عید نوروز ما ندارد، برگزار می‌شود. گرچه ممکن است برگزاری مراسم یک هفته طول بکشد، اما مهم‌ترین روز، همان روز نخستین است.

در این روز، دو مرد به مرکز شهر رفته و به صورت نمادین شروع به یاری طلبیدن از مردان دیگر کرده تا درگیری را آغاز کنند! در این مراسم مردان با ساقه‌های نرم درخت موز به جان هم افتاده و زنان در حالی که لباس‌های زیبا به تن دارند با خواندن آواز به تشویق آنان می‌پردازند.

ضربه با ساقه‌های نرم، نماد خروج زشتی و پلیدی از جسم و شروع سال جدید با روحی پاکیزه است.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها