راز صد سالگی

راز سلامت معنوی

سومین همایش ملی سلامت معنوی با هدف هم اندیشی بین علمای دینی و اندیشمندان حوزه سلامت در حال برگزاری است.
کد خبر: ۸۷۲۳۸۵
ضرورت ادغام سلامت معنوی در نظام ارائه خدمات سلامت

به گزارش جام جم آنلاین ، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: ادغام سلامت معنوی در نظام ارائه خدمات سلامت ضروری است.سلامت معنوی به عنوان 4 بعد سلامت باید در نظام ارائه خدمات سلامت قرار بگیرد.

دکتر فریدون عزیزی با اشاره به اینکه سلامت 4 جنبه زیستی ،اجتماعی،روانی و معنوی دارد و ارتباط بین این 4 بعد باعث می شود خدمات بهداشتی و سلامت را جامع نگاه کنیم افزود: در دهه های اخیر در اروپا احساس نیاز به سلامت معنوی دیده شده است.دیدگاه معنوی بر سلامت موجب ایجاد رفتارهای بهداشتی، حمایت های اجتماعی و اثرات مافوق طبیعی می شود.

دبیر اجرایی همایش ملی سلامت معنوی در ادامه گفت: اصلی ترین محورهای این کنگره سلامت معنوی و خانواده است همچنین سلامت معنوی در مدرسه، بهزیستی و در نظام مراقبت سلامت نیز حائز اهمیت است. سلامت معنوی برگرفته از آموزه های دینی ، شیعی و عرفان باید در پرتو اندیشه های ناب علمای دینی و متون اصیل اسلام رقم بخورد.

دکتر محمود عباسی افزود: بدون تردید این همایش هماورد اندیشمندان حوزه دینی و نظام سلامت است که با تعاطی افکار و آراء بتوانند طرحی نو شکل دهند و فضای روشن تری را رقم بزنند.

عضو گروه سلامت معنوی با اشاره به این موضوع که معنویت مفهومی نوپدید است که در گذشته کاربرد زیادی در بین دین پژوهان نداشته است تصریح کرد: امروزه سلامت معنوی کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. معنویت به عنوان یک علوم تجربی می تواند ریشه در منابع دینی داشته باشد و به ایجاد نهاد معنویت در جامعه در نتیجه اسلامی شدن جامعه کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف افزود: با وجود نهادینه کردن معنویت می توان جامعه را به سوی تمدن اسلامی پیش برد آنچه امروزه تحت عنوان معنویت تلقی می شود به نوعی از ارزش های متعالی و فرامادی اشاره دارد.

به گفته وی، معنویت به عنوان یک علم اسلامی و انسانی به جنبه معنوی وجود انسان موضوعیت می دهد بنابراین موضوع علم معنویت استعداد روحی انسان است که وجود و زندگی بشر را فراتر از محدودیت های مادی در قلمروی گسترده تر تحقق می بخشد.هدف علم معنویت تولید دانش مورد نیاز برای تامین سلامت معنوی است بنابراین مسائلی از قبیل چگونگی شکوفایی معنوی، تاثیر رشد معنوی بر سایر ابعاد در زندگی، تاثیر واقعیت های معنوی بر سطوح مختلف وجود انسان (ذهن، جسم، روان) در علم معنویت قابل تحقق است.

دکتر عزیزی در پایان خاطر نشان کرد: برای بهبود سلامت جسمانی بایستی سلامت معنوی را تقویت کنیم و این مسئله آن چیزی است که در دانشگاه های اروپا و آمریکا در حال حاضر مهم قلمداد می شود. سلامت معنوی با شاخص های سلامت در ارتباط است.تغذیه سالم، طول عمر بیشتر، شادی، ارتقای سلامت روان از جمله تاثیرات سلامت معنوی است.

منبع: ‌شبکه مجازی آستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها