اولین علت شکل‌گیری حس خیانت در همسر برمی‌گردد به نگرش غلط افراد به یکدیگر و همین باعث می‌شود این شک را به خیانت نسبت دهند.
کد خبر: ۸۷۰۳۲۷
توهم خیانت را از خانواده خود دور کنید

دلیل دیگر رفتارهایی است که فرد از طرف مقابل می‌بیند و مربوط به خطای شناختی و ذهنی خود فرد نیست، بلکه ناشی از برداشت‌هایی است که از رفتارهای همسر خود دارد و ممکن است این تفکر را به خطای شناختی تعمیم داده باشد.

برای مثال همسر در گذشته خطای رفتاری داشته ولی الان دیگر مرتکب این خطا نشده و این نگاه منفی همسر است که هر رفتاری را به شکل خیانت و رفتار مشکل‌آفرین ‌می‌بیند.

افرادی که در زندگی شخصی خود تجربه‌های خیانت‌آمیزی داشته‌اند، برای مثال در ارتباط با جنس مخالف یا در دوران دوستی خیانت دیده‌اند یا این‌که شاهد خیانت اعضای خانواده یا اقوامش بوده‌اند، حالا هر رفتاری که از همسرش ببیند، حمل بر خیانت او می‌داند.

گاهی مشکلات از این فراتر رفته و به شکل یک اختلال وسواسی مشاهده می‌شود. افراد مبتلا به افکار وسواسی اغلب نسبت به دیگران شک دارند و هرگونه رفتار همسر خود را نوعی خیانت تصور می‌کنند که اگر از این مرحله فراتر برود، تبدیل به یک اختلال شخصیت پارانویا می‌شود.

در این بیماری ذهن این افراد همیشه حول محور توطئه، خیانت و... بوده و همیشه احساس می‌کنند همسرشان باید در کنترل و نظارت او باشد و اگر این نظارت خود را دقیق و به جا انجام ندهند، همسرشان به آنها خیانت می‌کند.

بنابراین تفکر توهم خیانت و افراد مبتلا به بیماری شخصیت پارانویا خیلی جدی‌تر و عمیق‌تر از بقیه تصورات شناختی منفی افراد است.

برای مقابله با این نوع رفتارها، بهتر است همسر به مثبت اندیشی روی آورده و خوبی‌ها و زیبایی‌های زندگی را ببیند.

دوم، موارد مشکوکی را که باعث می‌شود ذهن همسرش به سمت خیانت برود، ابتدا خوب بررسی کند و یکدفعه حکم صادر نکند. راه حل سوم حذف رفتارهای مساله‌داری است که همسر از خود نشان می‌دهد و ارتباط سالم میان زوجین را از بین می‌برد.

نمونه‌اش حضور مداوم در شبکه‌های اجتماعی است. زمانی که همسر مدام گوشی به دست است و تا نیمه‌های شب در چنین شبکه‌هایی پرسه می‌زند، برای دوام خانواده باید گوشی را از خودش دور کند تا اعتماد همسرش به او دچار خدشه و تبدیل به شک و خیانت نشود.

در چنین شرایطی افراد بهتر است همسر خود را در فضاهای مجازی مشارکت داده و اجازه دهند گوشی را ببیند یا هر زمان که زوج یا زوجه خواست به تلفنش دسترسی پیدا کند.

از قفل گذاشتن روی گوشی اجتناب کند، زیرا قفل کردن باعث افزایش تصور خیانت در زندگی می‌شود.

همسر هر جایی که می‌رود، تا جایی که برایش ممکن است اطلاع دهد. آگاهی از رفت و آمدها حس اطمینان و اعتماد را در همسر بیشتر می‌کند.

در پایان داشتن رابطه خوب زوجین با یکدیگر و دیدن و یادآوری زیبایی‌های هم اعتماد را بیشتر و توهم خیانت را کمتر می‌کند.

دکتر پرویز رزاقی / روان‌شناس

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها