سیاستهای حاکمان سعودی به ضد خودشان تبدیل خواهدشد ودیر یا زود نتیجه سیاست های عقیم خود را خواهند دید.
کد خبر: ۸۶۹۸۸۱
رژیم سعودی نتیجه سیاستهای عقیم خود را خواهد دید

به گزارش جام جم آنلاین، حسین جابری انصاری در ارتباط تلفنی با برنامه «تیتر» شبکه خبر بااعلام این مطلب افزود: عربستان سعودی اکنون حیات خود را در بحران و تنش آفرینی پیگیری می کند و به نظر می رسد اگرچه این سیاست ها تا مدتی می تواند ادامه پیدا کند اما این نحوه تدبیر امور و مملکت داری از سوی دولت سعودی امکان استمرار در افق میان مدت و درازمدت را ندارد و به ضد خودش تبدیل خواهد شد.

وی درباره موضع کشورها در قبال قطع ارتباط دیپلماتیک برخی کشورها با ایران گفت: رژیم عربستان سعودی، سیاست مبتنی بر فرقه گرایی، طایفه گرایی و تشدید تروریسم را در همه سال های گذشته در منطقه غرب آسیا پیگیری کرده است و در شرایطی که امکان تحول در رابطه منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران به شکل مثبت تری در حال ایجاد شدن است، همه تلاش خود را در دو سال اخیر به کار گرفت تا امکان توافق برجام میان ایران و کشورهای دیگر فراهم نشود و پس از ایجاد این توافق نیز همچنان به سیاست همیشگی خود برای بحران آفرینی و تشدید درگیری ها و ایران هراسی ادامه داده است.

وی گفت: در چارچوب این سیاست از آنجایی که عربستان سعودی خود را متضرر اصلی روندهای جدید در حال شکل گیری در منطقه و جهان می داند، هم به اعتبار توجه و اهتمام بیشتر در منطقه و جهان علیه تروریسم کور تکفیری و هم به اعتبار پیشرفت ها و موفقیت های پی در پی ایران در سطح منطقه ای و هم به اعتبار گشایش در فضای بین المللی جمهوری اسلامی ایران، عربستان مجموعه اقدامات تخریبی را در دستور کار خود دارد زیرا احساس می کند در صورت تثبیت وضعیت جاری، منافع و سیاست هایش لطمه اساسی خواهد دید.

جابری انصاری ادامه داد: این رژیم در این چارچوب از هر بهانه ای برای ایجاد امواج جدید استفاده می کند و با دلارها و فشارهای متعدد به برخی کشورهای ضعیف عربی و منطقه ای در پی آن است که خود را نه به عنوان یک رژیم بلکه به عنوان مجموعه ای از کشورها، تصویرسازی کند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: واقعیت این است که همه کشورهای منطقه که برای استقلال تصمیم گیری خود، اهمیت قائل هستند و شناخت دقیقی از روندهای منطقه ای و بین المللی دارند امکان همراهی با این فشارها و سیاست تخریبی عربستان وجود ندارند.

جابری انصاری اضافه کرد: عربستان سعودی فقط توانسته همراهی برخی کشورهای معدودی که به علل سیاسی یا اقتصادی به نحوی تحت حمایت این کشور قرار دارند جلب کند.

وی گفت: این سیاست ها تأثیری در وضعیت بحرانی عربستان سعودی چه در سیاست داخلی و چه سیاست خارجی این کشور ندارد زیرا سیاست های تخریبی عربستان سعودی و حمایتش از جریان تروریسم تکفیری، وضعیتی را در منطقه و جهان ایجاد کرده که بسیاری از کشورها، مخالفت با این سیاست یا توجه به این موضوع را در اولویت های خود دارند.

جابری انصاری افزود: به نظر می رسد این اقدامات و سیاست های عقیمی که عربستان پیگیری می کند به رغم سر و صدایی که ایجاد خواهد کرد، تأثیری در حل بحران های عربستان و تغییر اولویت های منطقه ای و بین المللی در زمینه تمرکز بر مبارزه با تروریسم به عنوان خطر مشترک منطقه ای و جهانی نخواهد داشت.

وی گفت: عربستان مجموعه ای از اقدامات و سیاست ها را پیگیری کرده است و تا پیش از چند سال اخیر نقش این کشور در زمینه حمایت فکری و مالی از جریان های تروریستی و تکفیری تا حدودی پنهان و پشت پرده بود اما در تحولات سال های اخیر و به ویژه در دو سال اخیر، این دست های پنهان آشکار شده است و اکنون عربستان سعودی به عنوان بزرگترین منبع حمایت فکری، ایدئولوژیک و مالی و اقتصادی جریان کور تکفیری در منطقه و جهان شناخته می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: گزارش هایی که حتی در کشورهای غربی دارای منافع، همکاری ها و هماهنگی ها با عربستان سعودی در ماه های اخیر منتشر شده و موضع گیری هایی که حتی کشورهای غربی که با عربستان سعودی صاحب منافع هستند در روزهای اخیر گرفته اند نشان دهنده آن است که در دو زمینه مشروعیت داخلی به علت اعمال سیاست سرکوب و برخورد تند و قلع و قمع و سخن گفتن با زبان اعدام و گردن زدن منتقدان و مخالفان داخلی و همین طور در سطح سیاست خارجی، حمایت گسترده و بی حد و مرز از تروریسم تکفیری، سیاست های عربستان سعودی با نوعی بحران مواجه است.

جابری انصاری گفت: به نظر می رسد این کشور نه بر اساس تدبیر عاقلانه و خردمندانه، بلکه بر اساس نوعی واکنش به حرکت های انفعالی از یک بحران به بحران دیگر حرکت می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که تا کنون چه کشورهایی به تبعیت از عربستان نسبت به قطع روابط یا کاهش سطح آن با کشورمان اقدام کرده اند، افزود: آنچه که تا کنون تأیید شده است دولت بحرین که به طور واضحی تحت حمایت عربستان سعودی است و با قیام گسترده مردمی در چند سال گذشته و از مشروعیت متزلزل داخلی برخوردار است و ادامه حکومت خود را در حمایت از عربستان سعودی می داند اقدام به قطع رابطه با کشورمان کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دولت های جیبوتی و سودان نیز با ایران قطع رابطه کرده اند گفت: این دولت ها عملاً نیازهای اقتصادی خود را با دلارهای عربستان سعودی در حال حاضر تأمین می کنند.

جابری انصاری افزود: دولت امارات متحده عربی با فشارهای گسترده عربستان سعودی، تنها کاهش روابط خود را به سطح کاردار اعلام کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها