جبران کسری درآمدهای نفتی با استراتژی گازی

این‌طور که آمارها نشان می‌دهد، افزایش تولید گاز که روند آن از سال گذشته شدت گرفته، باعث شده ضمن صرفه‌جویی در مصرف سایر فرآورده‌های نفتی، ایران با تبدیل شدن به یک صادرکننده، درآمد بیش از پنج میلیارد دلاری را تا پایان سال کسب کند.
کد خبر: ۸۶۹۳۹۲
جبران کسری درآمدهای نفتی با استراتژی گازی

به گزارش روزنامه جام‌جم، همزمان با افزایش ظرفیت پالایش، انتقال و عرضه گاز طبیعی از ابتدای سال‌جاری تاکنون، متوسط مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور به‌ویژه گازوئیل کاهش یافته است، به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهد متوسط مصرف روزانه گازوئیل از حدود 12/102میلیون لیتر در سال گذشته از ابتدای امسال با کاهشی 6/18 درصدی به 2/83 میلیون لیتر رسیده است. البته سقوط مصرف فرآورده‌های نفتی از ابتدای امسال تاکنون تنها شامل حال گازوئیل نشده، چراکه متوسط مصرف نفت کوره از 3/39 میلیون لیتر در سال ۹۳ از ابتدای سال‌جاری تاکنون به 4/24 میلیون لیتر رسیده است که از کاهشی ۳۸ درصدی حکایت دارد. از سوی دیگر، متوسط مصرف نفت سفید کشور هم با ثبت کاهشی ۱۱ درصدی از 6/8 میلیون لیتر از ابتدای امسال تاکنون به 7/7 میلیون لیتر رسیده که این کاهش مصرف حتی شامل گاز مایع ال. پی. جی هم شده است.

به‌عبارت دیگر، با افزایش ظرفیت پالایش و انتقال گاز و سقوط آزاد مصرف فرآوره‌های مختلف نفتی پس از سال‌ها با توقف واردات گازوئیل، ایران به یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده فرآورده‌های نفتی تبدیل شده است.

افزایش درآمد 5میلیارد دلاری گازی

با کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور و تبدیل ایران به صادرکننده سوخت مایع، تغییرات اساسی هم در سبد سوخت و انرژی کشور حاصل شده، به طوری‌ که هم اکنون سهم گاز طبیعی از مرز ۷۰ درصد عبور کرده و پیش بینی‌ها حاکی از آن است با توجه به روند اجرای طرح‌های گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع جدید سهم گاز در سبد انرژی ایران با افزایش قابل توجه بیشتری روبه‌رو شود.

از سوی دیگر، با در نظر گرفتن قیمت هر لیتر گازوئیل ۵۰ سنت در بازار فوب خلیج فارس از ابتدای امسال از محل جایگزین کردن گاز طبیعی با گازوئیل در سبد انرژی کشور و صادرات مازاد این فرآورده نفتی حدود چهار میلیارد دلار درآمد جدید، نصیب اقتصاد کشور شده است که برآوردها نشان می‌دهد درآمدهای ایران از محل افزایش صادرات فرآورده‌های مختلف نفتی تا پایان سال‌جاری از مرز پنج میلیارد دلار عبور خواهد کرد. به‌عبارت دیگر با وجود کاهش درآمدهای حاصل از صادرات نفت‌خام، اما با افزایش گازرسانی‌ها و جایگزینی گاز طبیعی به جای فرآورده‌های نفتی، بخشی از کسری درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور جبران شده است.

سهم نیروگاه و پتروشیمی‌ها

در همین حال، آمارهای ارائه شده از وزارت نفت از صادرات به طور متوسط روزانه ده میلیون لیتر گازوئیل از کشور از ابتدای امسال تاکنون حکایت دارد که حجم صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی با افزایش سهم گاز در سبد انرژی کشور با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. بنابر‌این گزارش و براساس آمارهای منتشر شده توسط شرکت گاز، از ابتدای امسال تاکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی در کشور به بیش از ۱۱۵ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری تولید گاز کشور از مرز ۱۶۰ میلیارد مترمکعب در روز عبور کند. این درحالی است که از ابتدای سال94 تاکنون بیش از ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های برق ارسال شده که حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی حدود 5/7 میلیارد متر‌مکعبی دارد. علاوه‌بر این، از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۲۵ میلیارد مترمکعب گاز به صنایع و مجتمع‌های پتروشیمی عرضه شده است که در این بخش هم آمارها از جهش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی گازرسانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها