وزیر امور خارجه درخصوص تصمیم کنگره امریکا درباره قانون روادید گفت:اگر این قانون بخواهد مانند قانون کنگره رفتار شود نقض خواهد بود اما اگر دولت از امکانات خود استفاده کند، همانطور که وزیر امور خارجه امریکا رسما اعلام کرده است، این قانون مانع اجرای برجام نخواهد شد.
کد خبر: ۸۶۶۷۹۲
قانون کنگره آمریکا درباره روادید اجرا شود نقض برجام خواهد بود

به گزارش جام جم آنلاین، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای مغولستانی خود درخصوص نامه جان کری به وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر مشکل ساز نبودن این قانون در اجرای برجام افزود:‌ همانطور که قبلاً نیز اعلام کردم، ما با دولت امریکا به عنوان نماینده کل آمریکا بحث می‌کنیم.

وی اظهار داشت:‌ ما کاری با کنگره و قوانین آن نداریم،‌ دولت آمریکا وظایف مشخصی براساس مقررات، قوانین و حقوق بین‌الملل و همچنین ضوابطی که در روابط بین دولت‌ها وجود دارد برعهده دارد و خود دولت آمریکا باید به روش‌هایی که خود می‌داند مشکلاتش را حل کند.

وزیر امور خارجه گفت:‌ تصمیم‌گیری داخلی نمی‌تواند هیچ دولتی را از اجرای تعهدات بین‌المللی مصون کند یا تعهدات بین‌المللی را از عهده یک دولت بردارد.

وی افزود: نامه آقای کری در این زمینه قابل توجه است که وزارت امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد قانون جدید مانعی در روند اجرای برجام باشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به امکاناتی که در خود این قانون وجود دارد اظهار داشت:‌ دولت امریکا می‌تواند از امکاناتی که در خود این قانون وجود دارد ازجمله عدم امکان اجرای قانون، یا امکاناتی که در خارج از قانون وجود دارد، استفاده کند.

وی اضافه کرد: این یک اعلام سیاست ازجانب دولت آمریکاست و ما باید ببینیم این سیاست چگونه اجرایی می‌شود و همچنین اینکه امریکا در نحوه ارائه روادید تبعیض قائل می‌شود تعیین‌کننده خواهد بود که آیا نقضی صورت گرفته است یا نه.

ظریف تصریح کرد:‌ باید ببینیم در عمل چگونه آن را اجرا می‌کنند و ما نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که نقض نامه صورت گرفته است یا نه.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نامه روز گذشته هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به شورای عالی امنیت ملی درباره مصوبه اخیر کنگره و نقض برجام گفت:‌ من هم مثل شما در اخبار ملاحظه کردم که گروهی از دوستان ما در مجلس نامه‌ای را به شورای عالی امنیت ملی نوشته‌اند.

ظریف با بیان اینکه هیئت نظارت بر اجرای برجام که براساس نامه رهبر معظم انقلاب تشکیل شده، مسئول نظارت بر حسن اجرای برجام است افزود:‌ وزارت امور خارجه نیز عضو هیئت نظارت است واگر نامه‌ای به هیئت نظارت نوشته شده باشد، به اطلاع خواهد رسید و هیئت نظارت براساس آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما نیز به سهم خود گزارش اقداماتی را که انجام شده و تحولاتی را که صورت گرفته است ارائه کرده ایم گفـت:‌ کماکان پیگیر این موضوع هستیم و در طول 10 روز گذشته علاوه بر ملاقات حضوری با آقای کری در نیویورک، با ده‌ها ایمیل و تماس بین بنده و آقای کری و همچنین تماس‌های مکرر همکارانمان و اتحادیه اروپا پیگیر این موضوع هستیم.

وی با اشاره به تماس با اتحادیه اروپا گفت:‌ اعضای 1+5 منافع زیادی دارند که مانع از اجرای قوانین تبعیض‌آمیز می‌شوند.

وزیر امور خارجه‌ افزود:‌ تماس های مشترکی در گذشته بوده و کماکان در حال انجام است و امیدواریم که این تماس‌ها و تلاش‌ها مانع از این شود که هیچ خللی در اجرای برجام ایجاد شود.

وی تصریح کرد:‌ ما موارد را به هیئت نظارت گزارش خواهیم داد و هیئت نظارت در نهایت تصمیم می‌گیرد چگونه آن را اجرا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها