اقتصاددانان از دلایل افزایش 2 برابری نقدینگی در 2 سال اخیر می‌گویند

ردیابی 950 هزارمیلیارد تومان نقدینگی

هادی حق شناس درگفت و گو با جام جم آنلاین:

آمار نقدینگی را نمی توان دستکاری کرد

یک اقتصاددان با رد ادعای دستکاری نقدینگی از سوی بانک مرکزی تاکید کرد: دستکاری آمار به اعتبار و وجهه بین‌المللی بانک مرکزی خدشه وارد می‌کند لذا نمی‌توان آمار نقدینگی را دستکاری کرد.
کد خبر: ۸۶۵۷۹۰
آمار نقدینگی را نمی توان دستکاری کرد

هادی حق شناس در گفت و گو با جام جم آنلاین ،آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی را مورد تایید دانست و افزود:بانک مرکزی مرجع رسمی ارائه آمار است و برخی سازمان ها در ایران مرجع سازمان‌های بین‌المللی هستند و از نظر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم بانک مرکزی مرجع ملی آمار محسوب می‌شود.

این صاحبنظر اقتصادی به نقش موسسات پولی در افزایش نقدینگی اشاره کرد و گفت: در سنوات گذشته برخی موسسات پولی وابسته به نهادها و برخی تحت عنوان تعاونی‌های اعتباری از وزارت تعاون مجوز گرفته‌اند و باعث افزایش نقدینگی در کشور شده‌اند. خارج از شمول بودن آنها از نظارت بانک مرکزی، بازار پول را با اخلال مواجه کرده و بانک مرکزی را بر آن داشته که به عنوان متولی بازار پول صندوق‌های قرض الحسنه و موسسات پولی را تحت نظارت قرار دهد.

تاثیر مخرب موسسات بربازارپول

وی افزود: ممکن است حجم نقدینگی این موسسات در حد چند درصد باشد اما همین میزان، آثار مخربی بر بازار پول می‌گذارد.

حق شناس خاطرنشان کرد: همواره فعالان اقتصادی به دنبال حداکثر سود و بازدهی سرمایه خود هستند کما اینکه سود بیشتر ریسک بیشتری را به دنبال دارد ،اما فعالان اقتصادی با علم به این موضوع، در بازار غیرمتشکل پولی که خارج از نظام رسمی نظام بانکی است وارد می‌شوند و ممکن است در مقاطعی سود‌هایی را کسب کنند اما وقتی دچار مشکل می‌شوند این موضوع متوجه کل نظام بانکی و پولی کشور است.

نماینده سابق کمیسیون برنامه، بودجه مجلس تصریح کرد: یکی از نکات کلیدی استقلال بانک مرکزی این است که نگذارد هیچ موسسه‌ای خارج از نظام پولی کشور فعالیت کند. همانطور که در پدیده اقتصاد زیرزمینی و قاچاق که اخلال در نظام واردات و صادرات است، ستاد مبارزه با قاچاق تشکیل شده و وارد عمل می‌شود، در نظام پولی هم ضرورت دارد که بانک مرکزی به منظور حفظ شان و استقلال خود با موسسات خارج از شمول برخورد کند همانطور که این اتفاق در حال رخ دادن است.

خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها