الان که این سطرها خوانده می‌شود، به احتمال زیاد جایی درنزدیکی ما مدیر مدرسه‌ای برای پول گرفتن ازاولیا چانه می‌زند، عده‌ای مقاومت می‌کنند، تعدادی پای اصل 30 قانون اساسی (تحصیل رایگان) را پیش می‌کشند، برخی مدیران مستاصل می‌شوند، تهدید می‌کنند، کارنامه گرو می‌گیرند، نمره نمی‌دهند، ... اما اگرهمه سر قول و قرارشان بمانند این غائله در آینده‌ای نه چندان دورتمام می‌شود.
کد خبر: ۸۶۴۳۶۸
تامین مایحتاج مدارس با صندوق عدالت آموزشی

مسئول ختم این غائله، صندوق توسعه عدالت آموزشی است؛ صندوقی که در برخی استان‌ها اعلام موجودیت کرده و به زودی در همه استان‌های کشورآغاز به کار می‌کند.

وظیفه اصلی این صندوق، تامین مایحتاج مدارس و برآوردن نیازهای جاری آنهاست، همان ملزوماتی که اغلب مدیران مدارس پول کافی برای خرید آن ندارند و مجبور می‌شوند با اولیا بر سرش چانه بزنند.

خبر تشکیل صندوق توسعه عدالت آموزشی را دیروز محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور اعلام کرد از این بابت که خیرین قرار است با کمک‌های مالی‌شان به این صندوق جان دهند و اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفته‌های او را تکمیل کرد از این باب که آموزش و پرورش هم قرار است گوشه‌ای از کار را بگیرد.

روال کاراین صندوق به این شکل است: خیری در بانک «سرمایه» سپرده‌گذاری می‌کند و طبق قراردادی که با این بانک می‌نویسد، سود حاصل از این سپرده‌گذاری را در اختیار مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان‌ها قرار می‌دهد و این مجمع پول‌ها را میان مدارس نیازمند توزیع می‌کند. با فعالیت این صندوق چند گروه نفع می‌برند، اول آموزش و پرورش که به علت تنگناهای مالی قادر به تامین سرانه کافی برای مدارس نیست و به این ترتیب باری ازدوشش برداشته می‌شود، دوم بانک سرمایه که ازاین طریق جذب سرمایه می‌کند و سوم مدارس که به کمک این صندوق لااقل جوش خرج و مخارج روزانه‌شان را نمی‌خورند.

محمدرضا حافظی دیروز گفت پول‌هایی که در این صندوق جمع می‌شود، برای پرداخت قبوض آب و برق و گاز و تلفن مدارس هزینه می‌شود و اسفندیار چهاربند اضافه کرد فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی، ورزشی، تامین تجهیزات و حتی برگزاری اردوها نیز از محل این صندوق حمایت می‌شود و هر دو تاکید کردند که اولویت استفاده ازاین کمک‌های مالی، مدارس مناطق محروم‌اند.

تاکنون در کشور چندین خیر سپرده‌های قابل توجهی را نزد بانک سرمایه گذاشته‌اند، ازجمله خیری در کرمانشاه که حسابی با موجودی پنج میلیارد تومان افتتاح کرده و سودش را به صندوق توسعه عدالت آموزشی بخشیده است.

کمبود مدرسه، باز هم نگاه به خیرین

یک سوم از مدارسی که در سراسر ایران پراکنده است با سرمایه خیرین ساخته شده، از سال 89 به بعد که مشکلات اقتصادی کشور حاد شد و کفگیر دولت برای تکمیل مدارس در حال ساخت به ته دیگ خورد باز هم این خیرین بودند که سرمایه وسط گذاشتند، از سال 92 که مجلس مصوب کرد خیرین می‌توانند پروژه‌های آموزشی نیمه‌تمام دولتی را تکمیل کنند باز هم خیرین دریغ نکردند تا جایی که دیروز داریوش ورناصری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت از آن تاریخ تا امروز از 250 مدرسه نیمه‌تمام دولتی 110 مدرسه را خیرین به اتمام رسانده‌اند.

با این کارنامه قابل ملاحظه، عجیب نیست که باز هم تمام نگاه‌ها به سمت جامعه خیرین است، آن هم در شهری مثل تهران که زیر بزک‌های ناشی از پایتخت بودنش ازکمبود شدید فضاهای آموزشی رنج می‌برد.

گفته‌های روز گذشته ورناصری قابل تامل است: استان تهران 60 هزار کلاس درس دارد که بیش از 25 درصد آن عمری افزون بر40 سال دارند یعنی ایمنی کافی ندارند و در مواقع بحرانی آسیب جدی می‌بینند. برای نوسازی این تعداد کلاس درس به بیش از 3000 میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که اگر قرار باشد کار را با اعتبارات سالانه دولتی پیش ببریم تخریب و نوسازی این مدارس ناایمن بیش از 20 سال طول می‌کشد.

با همین حساب و کتاب ساده است که مسئولان دولتی قدر خیرین مدرسه‌ساز را می‌دانند و قرار است تا 28 آذر از خیرین شهر تهران در 300 مدرسه‌ای که ساخته‌اند، قدردانی کنند.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها