دبیر انجمن برنج در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

یک میلیون تن اضافه واردات برنج چه شد ؟

دبیر انجمن برنج کشور اعلام کرد 10 تا 15درصد برنج در مراحل مختلف کاشت ، داشت و برداشت و بخصوص کارخانه ها ضایع می شود که اگر جلوی ضایعات برنج گرفته شود بخشی از نیاز واردات برنج جبران می شود .
کد خبر: ۸۶۰۱۷۵
یک میلیون تن اضافه واردات برنج چه شد ؟

جمیل علیزاده شایق در گفت و گو با جام جم آنلاین افزود : برای جلوگیری از ضایعات برنج از دهه 70 طرحهای خوبی باقی مانده است اما متاسفانه در 7- 8 سال گذشته اجرای این طرحها راکد شد که امیدوارم دوباره با جدیت بیشتر دنبال شود .

به گفته دبیر انجمن برنج نیاز کشور به برنج درسال 3 میلیون تن است که با توجه به حدود دومیلیون تن تولید در کشور معمولا نیاز به واردات یک میلیون تن برنج داریم .

واردات 435 هزارتن برنج در هفت ماهه

علیزاده شایق اشاره کرد که با توجه به اینکه در سال 92 یک میلیون تن برنج اضافه تر وارد کشور شده است بنابراین اگر جایی مصرف نشده باشد باید جزو ذخایر در انبارباقی مانده باشد چون در سال 93 یک میلیون تن برنج وارد و به مصرف همان سال رسیده است اما تا کنون کسی پاسخ نداده است که یک میلیون تن اضافه واردات سال 92 چه شده است چرا که اگر دپو شده باشد برای سال 94 نیازی به واردات نداریم ، اما با این وجود در 7 ماهه نخست امسال 435 هزار تن برنج به کشور وارد شده است .

وی به پایان برداشت برنج از استانهای شمالی کشور اشاره کرد و گفت :بر اساس آمار ارائه شده از سوی انجمن برنج حدود 2 میلیون تن برنج برداشت شده است که البته وزارت جهاد کشاورزی این آمار را یک میلیون و 800 هزار تن اعلام کرده است و شاید دلیل آن هم این باشد که این وزارتخانه مسئولیت تولید را به عهده دارد و می خواهد که رقم را به گونه ای اعلام کند که جایی برای افزایش تولید مانده باشد .

به گفته دبیر انجمن برنج ،برداشت محصول در استانها ی جنوبی و گرمسیر مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان که البته سهم قابل توجهی هم از میزان تولید ندارد در بهمن انجام می شود.

علیزاده شایق درباره مطرح شدن بحث ممنوعیت واردات برنج گفت :وقتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردکه از اول تیرتا پایان آبان ماه واردات برنج ممنوع است ،معنی اش این است که ازاول آذر تا پایان خرداد ماه واردات برنج آزاد است و اتفاق جدیدی نیفتاده است اما رسانه ای کردن این موضوع یک اثر بد روانی روی کشاورزان دارد و برای آنها جای سوال داردکه چه شده که دولت واردات برنج را آزاد کرده است ، درحالیکه دولت کار جدیدی نکرده است وقتی گفته می شود واردات برنج در چهار ماه ممنوع است مفهومش این است که باقی مدت آزاد است و گفتن دوباره ندارد.

وی افزود: دلیل آنکه وزارت کشاورزی این موضوع را رسانه ای کرد شاید چیز دیگری بود ،البته به هیچ عنوان کاروزارت کشاورزی را تایید نمی کنم و به خود آنها نیز گفته ام که نباید اینگونه رفتار می کردند.

علیزاده شایق ادامه داد : شاید وزارت کشاورزی در رسانه ای کردن این موضوع در نظر داشت مواردی را جا بیاندازد؛ یکی آنکه ، تعرفه واردات برنج که 40 درصد است در تمام سال ثابت باشد تا وارد کننده برای وارد کردن محصول منتظر زمان کاهش تعرفه نشود . دومین مورد این بود که بابت هر کیلو برنجی که وارد کشور می شود 5هزار ریال سود بازرگانی از وارد کننده بگیرند و در اختیار صندوقی قرار دهند تا برای بهتر شدن و بستر سازی تولید برنج یعنی طرح هایی که می تواند باعث ارتقاء کیفیت برنج شود به مصرف برسد .

سومین نکته ای که در همین خواسته اظهار شده بود این بود که اگر ثبت سفارش برای واردات قبول می کنند این ثبت سفارت مدت داشته باشد و اگر فرد درآن مدت تعیین شده اقدام به واردات نکرد امتیازش باطل شود.

دبیر انجمن برنج در مورد قیمت برنج در استانهای شمالی کشور گفت : هم اکنون دراستانهای تولیدی بهترین برنج از نظر کیفیت و عطرکه میزان خرده آن نیز بین 2 تا حداکثر 5 درصد باشد بین 7 هزار و 500 تا 8 هزار تومان به فروش می رسد اما این دلیل نمی شود که با همین قیمت و کیفیت در تهران فروخته شود و متاسفانه شاهد هستیم که برنج درتهران با میزان ناخالصی و خردگی بالاتر حتی گرانتر به فروش می رسد که دستگاه های نظارت کننده باید این مسئله را رسیدگی کنند .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها