وقتی به جانشین فرمانده نیروی انتظامی، پیشنهاد گفت‌وگو درباره چگونگی تعامل و رفتارش با خانواده را دادیم، چندان خوشبین نبودیم که بپذیرد اما خلاف آنچه ما فکر می‌کردیم؛ پذیرفت و با فرصت کمی که داشت به سوالاتمان پاسخ داد.
کد خبر: ۸۵۹۴۳۸
سردار مومنی: با خانواده‌ام دستوری رفتار نمی‌کنم

بعد از مصاحبه دو صفت به ذهنمان رسید که به سردار اسکندر مومنی بدهیم؛ او مهربان و صبور است.

سردار 53 ساله هستید، مدرک دکترا دارید و جانشین فرمانده نیروی انتظامی هستید. می‌توان شما را در گروه آدم‌‌های موفق جای داد، پله‌های موفقیت را چگونه طی کردید؟

برای رسیدن به نتیجه مطلوب در هر کاری چند مولفه دارم. به نظرم در وهله اول باید هدف در کار مشخص باشد. توکل، پشتکار و جدیت هم لازم است. معتقدم هر کس بتواند کارهای کوچک را خوب انجام بدهد از پس کارهای بزرگ نیز برمی‌آید. هیچ کاری را سرسری نمی‌گیرم. معتقدم کسی می‌تواند کارهای بزرگ را خوب انجام دهد که کارهای کوچک را به درستی انجام دهد. تلاش می‌کنم هر مسئولیتی که به عهده‌ام گذاشته می‌شود را به‌درستی انجام دهم و همیشه در کنار پشتکار، نظم هم دارم.

از تکنیک تقسیم کارهای بزرگ به کارهای کوچک استفاده می‌کنید؟

بله، اما علاوه‌بر این به نظرم کسی می‌تواند مسئولیت کارهای بزرگ را به‌عهده بگیرد که پله به پله بالا آمده باشد. مدیریت و مسئولیت لحظه‌ای نیست. اگر کسی در راس مسئولیتی قرار گیرد اما با حوزه‌های پایین آشنایی نداشته باشد، نمی‌تواند آن کار را با موفقیت به سرانجام برساند. ماموریت و مسئولیت کوچک و بزرگ ندارد باید برای انجام آن جدیت داشت و با دقت انجامش داد. معتقدم مدیری می‌تواند کارهای بزرگ را به‌درستی انجام دهد که کارهای کوچک را هم با موفقیت انجام داده باشد. از بدنه مدیریتی خود کاملا مطلع باشد و اطلاع کافی از همه حوزه خود داشته باشد.

سردار! شما باید همیشه گوش به زنگ باشید این موضوع را زمانی که در خانه و کنار خانواده هستید چگونه مدیریت می‌کنید؟

این شرایط را بیشتر خانواده مدیریت می‌کنند و با آن کنار می‌آیند!‌ خیلی هم سخت است. تلفن همراهم همیشه روشن است و هر زمان از شب که زنگ بخورد اعضای خانواده هم بیدار می‌شوند و این خیلی سخت است اما خدا را شکر خانواده با این موضوع کنار آمده‌‌اند و با من همراهی می‌کنند.

به هرحال اضطراب به خانواده منتقل می‌شود به نظرتان این ظلم به اعضای خانواده نیست؟!‌

بله هست! به همین دلیل من همین‌جا از خانواده‌‌ام عذرخواهی می‌کنم. اما آنها با شرایط کنار می‌آیند و من هم تلاش می‌کنم با ارتباط بیشتر، تعامل و مهربانی بیشتر با خانواده بخشی از این اضطراب‌ها را مدیریت کنم. اما واقعیت این است که تحمل و همراهی اعضای خانواده به من در کارم کمک می‌کند.

چند تا فرزند دارید؟

سه فرزند دارم. پسر بزرگم عمران خوانده و ازدواج کرده، دختر دومم هم مهندس آی‌تی هست و ازدواج کرده و دختر سومم کلاس سوم دبیرستان است.

کار شما کاملا وابسته به نظم است، معمولا این نظم به خانــواده هم منتقــل می‌شود و بچه‌هــا از نظم گریزان هستند این موضوع را چگونه مدیریت می‌کنید؟

تصور این است افراد نظامی در خانه و کنار خانواده آدم‌های بسیار خشک و رسمی هستند اما واقعیت این است که در خانه ما چنین نیست. نظم و رسمی بودن فقط مختص افراد نظامی نیست، گاهی کسانی که شغل دیگری دارند در خانه غیرمنعطف هستند، اما من چنین نیستم. تلاش می‌کنم موضوع کار و خانواده کاملا از هم تفکیک شده باشد. اعضای خانواده کاملا با هم تعامل داریم، با هم مهربان هستیم و گفت‌وگو می‌کنیم. در خانه ما نظم دستوری و سلسله‌مراتبی وجود ندارد و روابط ما بسیار عاطفی و انسانی است.

اهل شوخی با خانواده هستید؟

بله! در خانه نمی‌شود خشک و رسمی رفتار کرد.

بچه‌‌ها بیشتر وابسته به شما هستند یا مادرشان؟

زحمات خانه و مدیریت خانواده بیشتر به عهده مادر است، چون بیشتر وقت من در بیرون از خانه سپری می‌شود. اما به نظرم بچه‌ها ارتباطشان با پدر و مادر تفاوت معناداری ندارد. اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که همسرم و مادر بچه‌ها بیشتر برای خانواده زحمت می‌کشد، مسئولیت ایشان بیشتر است.

در جامعه امروز ما جوان‌ها بیشتر از گذشته آسیب‌پذیر شده‌اند شما نگران فرزندانتان نیستید که آسیب ببینند یا خدای نخواسته دچار انحطاط شوند؟

حتما نگران هستیم. مادر و پدر در هر سطح و جایگاهی که باشند، نگران فرزندانشان هستند و من هم مثل بقیه پدر و مادرها نگران آنها هستم. نگران نه به این معنا که به آنها اعتماد ندارم، من کاملا به خانواده‌ و فرزندانم اطمینان دارم اما نگران هم هستم. وظیفه پدری را در جایی که باید به زندگی آنها نظارت داشته باشم، انجام می‌دهم. هر چند روابطم با فرزندانم کاملا دوستانه است.

با اِشرافی که به اتفاقات جامعه دارید چگونه از فرزندان خود در مقابل آسیب‌ها مراقبت می‌کنید؟

تمام تلاشم این است که بازدارندگی را در بچه‌‌ها درونی کنم. چون هیچ پدر و مادری نمی‌توانند به صورت فیزیکی در همه ساعات شبانه‌روز مراقب فرزندان خود باشند. باید خود بچه‌ها به این شناخت برسند که چه کاری درست و چه کاری اشتباه است. باید با رعایت و انجام فرائض دینی به ‌گونه‌ای تربیت شوند و ایمانشان قوی باشد که در عین حال که آزاد هستند اما بازدارندگی درونی آنها را به سمت انتخاب‌های درست پیش ببرد.

به نظر شما پدر دانا و کامل چه ویژگی‌‌هایی دارد؟

معتقدم وظیفه پدر خانواده صرفا تامین نیاز مالی و مخارج فرزندان نیست. نقش پدر، نظارت و کنترل همراه با محبت و ارتباط عاطفی و وقت گذاشتن برای آنهاست. اگر صرفا پدر تامین‌کننده معاش خانواده باشد، نمی‌توان او را پدر کامل و دانایی دانست. بچه‌‌ها باید بتوانند به راحتی با پدر ارتباط برقرار کرده و با او درددل کنند. نباید حریمی را به وجود آورد که فرزند نتواند به پدر نزدیک شود. هم باید احترام متقابل وجود داشته باشد و هم باید این ارتباط به گونه‌ای باشد که فرزندان پدر را دوست خود بدانند، با او مشورت کنند وحرف‌ها و مشکلاتشان را به او بگویند.

فرزندان شما از گوشی‌‌های هوشمند و اندروید استفاده می‌کنند؟

بله! دختر و پسرم که ازدواج کرده‌اند و مستقل هستند از این گوشی‌ها استفاده می‌کنند، اما دختر سومم نه استفاده نمی‌کند.

به خانواده‌‌ها چه توصیه‌ای دارید برای استفاده فرزندانشان از گوشی‌های هوشمند و حضور در فضای مجازی.

فضای مجازی هم تهدید است هم فرصت. گاهی استفاده‌‌های خوبی از آن می‌شود. اما تهدیدات فضای مجازی بسیارجدی است چون حریم خصوصی را از میان برمی‌دارد. اگر کنترل و نظارتی بر آن وجود نداشته باشد باعث فجایع جبران‌ناپذیری می‌شود. خانواده‌های زیادی به دلیل حضور اشتباه از این فضا از هم پاشیده‌اند. ازدواج‌های زیادی هم به طلاق منجر شده‌‌اند. قتل و فجایع دیگری به دلیل حضور اشتباه افراد در فضای مجازی رخ داده است. تهدیدات خیلی جدی است و باید مراقب بود.

طاهره آشیانی - روزنامه جام ‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
sy
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
۰
۰
امیدوارم سردار همیشه موفق و پیروز باشید و واقعا بابت تمام زحماتی كه برای این مملكت می كشید ممنونم .

نیازمندی ها