سید محمد غرضی پیشرفت تکنولوژی (فناوری) را یکی از راه‌های پیشرفت جامعه می‌داند. وزیر سابق پست، تلگراف و تلفن معتقد است که باید از همه وسیله‌های ارتباط جمعی استفاده کرد چون دوره تک‌گویی تمام شده و گوشی‌های هوشمند و اینترنت باعث شده تا مردم با هم تعامل بیشتری داشته و از همه اتفاقات روز دنیا در لحظه باخبر شوند. با او درباره آسیب‌های وسایل ارتباط‌جمعی امروزی هم‌صحبت شدیم.
کد خبر: ۸۶۳۶۵۲
غرضی:فناوری شمشیر دولبه‌ است

شما واردکننده موبایل به ایران هستید ...

نه ! من واردکننده موبایل به ایران نیستم. من طراح توسعه شبکه مخابرات هستم که موبایل بخشی از آن است. خدا را شکر اکنون صاحب یکی از پیشرفته‌ترین شبکه‌های مخابراتی در غرب آسیا هستیم.

موبایل یکی از فراگیرترین ابزارهای شبکه مخابراتی است...

موبایل به این دلیل بیشتر به چشم می‌آید که وسیله صحبت است و مردم بیشتر با آن سر و کار دارند.

اکنون پس از گذشت سال‌ها چه حسی دارید از این‌که این تکنولوژی را به ایران وارد کردید؟

توسعه امری واجب، شرعی و قانونی است. وقتی به فکر توسعه مخابرات بودم این نکته مدنظرم بود که نباید جوان ایرانی از جوان آمریکایی و ژاپنی و ... در دسترسی به اطلاعات عقب‌تر باشد که شکر خدا این کار انجام شد و اکنون حدود 40 میلیون نفر در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند، از جهان و اتفاقات آن با خبر هستند و با مردم دنیا تعامل می‌کنند.

می‌گویند ارتباطات مجازی جای ارتباطات واقعی را گرفته و این موضوع جامعه ما را با چالش مواجه کرده است نظر شما در این باره چیست؟‌

اصلا این‌طور نیست. اگر انسان‌ها در سطح جهان بتوانند با یکدیگر تعامل کنند نشان‌دهنده فرهیختگی جامعه است. مردم اگر نتوانند با هم تعامل داشته باشند، جامعه عقب‌مانده می‌شود. موبایل‌های هوشمند توانمندی و ارتباطات را ارتقا داده است. لحظه‌به‌لحظه اطلاعات مبادله می‌شود و این توان جامعه را زیاد می‌کند.

اما عده‌ای از این فضای مجازی استفاده درستی نمی‌کنند...

ابزار می‌تواند مفید یا مضر باشد، مثل شمشیر می‌ماند. با شمشیر می‌توان یک آدم مظلوم را به قتل رساند، اما اگر کسی از شمشیر استفاده نادرست کرد که نباید شمشیر‌ساز را جریمه کرد. حکم شرعی شبکه‌های ارتباطی، حکم ابزار است. ابزار برای بشر واجب است، اما اگر کسی سوء‌استفاده کند هم به خودش هم به دیگران آسیب می‌زند. ابزار ارتباطی اطلاعات مردم را افزایش می‌دهد و این «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» (یکدیگر را به حق سفارش کردند و یکدیگر را به صبر سفارش کردند) است. تکنولوژی موهبت الهی است که خداوند برای پرستش خودش در دل خلقت به یادگار گذاشته است. تکنولوژی ابزار ضد پرستش نیست. سوء‌استفاده از ابزار لعن به کسانی است که از آن استفاده نادرست می‌کنند.

چگونه می‌توان برای استفاده درست از این ابزار فرهنگ‌سازی کرد ؟

تکنولوژی برای دستیابی سریع به اطلاعات و زندگی راحت‌ است. به نظرم کمتر از 10 درصد مردم از وسایل ارتباط جمعی استفاده نادرست می‌کنند، برای این 10 درصد نباید کل تکنولوژی را زیر سوال برد. دروغ، بی‌نمازی، فساد رانتی، فساد تورمی، فساد قاچاق و ...در جامعه وجود دارد.لازم است با اینها مبارزه کرد . وعاظ، جامعه‌شناسان، فیلسوفان و ... برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف تلاش می‌کنند و راه‌های خوب و موثری را هم نشان می‌دهند اما شیطان در همه چیز مداخله می‌کند و برخی را فریب می‌دهد و باعث فساد در زمینه‌های مختلف می‌شود. اما نباید سوء‌استفاده گروه اندکی از فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند مانع ورود گوشی‌های نسل چهار، پنج و شش به کشور شود و کشور در این زمینه عقب بماند.

حتما شما هم شنیده‌اید که آمار طلاق در کشور ما بالا رفته و برخی بر این باورند که حضور بیش از اندازه خانواده‌ها و به‌خصوص زن و شوهرها در فضای مجازی یکی از دلایل طلاق است...

معتقدم باید آمار طلاق که ریشه در استفاده از فضای مجازی و موبایل دارد با کشوری مانند ترکیه که تقریبا هم سطح ماست مقایسه شود، اگر این آمار در ایران بیشتر بود باید به آن رسیدگی شود اما اگر این‌طور نباشد ربط طلاق به موبایل و فضای مجازی استدلال درستی نیست. طبق آمار و پژوهش‌هایی که به دستم می‌رسد، طلاق بیشتر ریشه در بیکاری و عدم اشتغال دارد . ریشه‌یابی طلاق در کشور ما به پژوهش و آمار تحقیقی علمی نیاز دارد و نمی‌توان گفت چون تکنولوژی پیشرفت کرده آمار طلاق بالا رفته است.اکنون آمار کارتن‌خواب‌ها خیلی بیشتر از زمانی است که موبایل به کشور ما وارد نشده بود، پس باید بگوییم که موبایل و اینترنت باعث افزایش کارتن‌خواب‌ها شده است؟!

آیا خانواده شما از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند؟

همه اعضای خانواده‌ام از وسایل ارتباط جمعی استفاده می‌کنند، ما عضو شبکه‌های اجتماعی هستیم و از این طریق از همه اتفاقات دنیا لحظه به لحظه باخبریم. خود من از همین طریق در جریان همه گفته‌های سیاستمداران جهان قرار می‌گیرم.

از چه اپلیکیشن‌ها و ابزارهای ارتباطی بیشتر استفاده می‌کنید؟

از به‌روزترین و از آنهایی که خیلی سریع اطلاعات جهان را در اختیارم می‌گذارند. خودم را محدود به استفاده از یک ابزار نمی‌کنم، هر کدام که سریع‌تر مرا به اخبار جهان؛ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... مرتبط کند از همان استفاده می‌کنم.خلقت الهی خیلی وسیع‌تر از محدوده زندگی‌ ماست. زمانی فقط گفت‌وگوها دونفره بود اما اکنون ابزارهای ارتباطی باعث شده در یک لحظه مثلا 50 نفر بتوانند با هم صحبت و تعامل کنند و از نظرات یکدیگر باخبر شوند. در این فضا باید پاسخگوی کارها و اندیشه‌هایت باشی، دوره تک‌گویی تمام شده است.

شما ترجیح می‌دهید که پسرتان به دیدن شما بیاید و حالتان را بپرسد یا به شما تلفن کند یا از طریق یکی از ابزارهای گوشی‌اش با شما در ارتباط باشد؟

اگر پسرم بتواند زندگی خود را سروسامان بدهد یا به همنوعانش خدمتی کند و باری از دوش مردم بردارد بسیار خوشحال‌تر می‌شوم از زمانی که همه کارهایش را زمین بگذارد و به من سر بزند. ما منتظر نسلی هستیم که باری از دوش جامعه بردارد، منتظر نسلی نیستم که بیاید و مثلا حال من را بپرسد یا برایم شعر بخواند!‌ به گفته خداوند دنیا بر گسترش و توسعه بنا نهاده شده است. خداوند مدام در حال خلقت و توسعه است، خداوند تمدن‌ساز است، از گذشته عبور می‌کند و دنیا را نو می‌کند اما برخی آدم‌ها به گذشته چسبیده‌اند.دوره گردش در کوچه باغ‌ها و میان گل و بلبل تمام شده است! خداوند مبدع و خلاق است و من چون خدا را می‌پرستم، معتقدم باید لحظه‌به‌لحظه دنیا را تازه کرد، نقش و طرح نو درانداخت و گذشته را رها کرد.

با نگاهی که به دنیای ارتباطات دارید به خانواده‌ها چه توصیه‌ای دارید تا بتوانند فرزندان خود را در دنیا مجازی درست هدایت کنند؟

پدر و مادرها در عرصه تکنولوژی نباید از فرزندان خود عقب بمانند.باید فرزندان خود را با تکنولوژی آشنا کنند و به آنها یادآوری کنند اگر با این حوزه آشنا نشوند، پیشرفت نخواهند کرد. اگر از تکنولوژی سوء‌استفاده کنند؛ کارتن‌خواب می‌شوند. اگر نتوانند با تولید‌کننده تکنولوژی همراه شوند و نتوانند آن را تولید کنند باید آن را بخرند و وارد کنند و این روش باعث عقب‌افتادگی جامعه می‌شود. باید به مردم آموخت همه ابزارها فقط برای این است که آدمی به آرامش برسد، اگر تکنولوژی یا هر ابزار دیگری باعث فساد شود، آرامش از بشر دور می‌شود و دنیا به جهنم تبدیل می‌شود.

طاهره آشیانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها