در قسمت قبل آموزش عکاسی با تلفن همراه که در مورد ترکیب‌بندی و کادربندی بود؛ درباره انتخاب سوژه و اهمیت گرفتن عکس‌های ساده صحبت کردیم.
کد خبر: ۸۵۶۷۷۴

اگر به کتاب‌ها و یا سایت‌های آموزش عکاسی سر بزنید، مطالب زیادی را درباره قوانین مختلف ترکیب‌بندی و کادر‌بندی خواهید دید که معمولا تمام آنها شبیه به هم هستند. قانون یک سوم، قانون نقاط طلایی، قانون استفاده از قاعده فرد و چندین قانون دیگر. اگرچه به مرور درباره تمام این قوانین صحبت خواهیم کرد، اما شاید هیچ‌یک از این قوانین به اندازه خود عکاس نتوانند به گرفتن عکسی زیبا کمک کنند چرا که ذهن خلاق و چشم تیزبین شما مهم‌ترین قانون ترکیب‌بندی و کادربندی در عکاسی است. حتی اگر شما یک عکاس آماتور به معنای واقعی کلمه باشید و تمام تجهیزات عکاسی شما در یک دوربین تلفن‌همراه خلاصه شده باشد، می‌توانید عکس خوب را از عکس بد تشخیص دهید و تفاوت‌های آنها را برشمارید. پس سعی کنید عکاسان حرفه‌ای مثل عکاسان مجله نشنال جیوگرافیک و یا عکاسانی که زیاد سفر می‌کنند و عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند را پیدا کنید، کارهایشان را دنبال کنید و همیشه عکس‌های آنها را برای خود تحلیل کنید و به اصطلاح «تمرین دیدن» کنید. این تمرین به مرور زمان کمک می‌کند که شما بدون حفظ کردن قانون و قاعده خاصی سبک‌های مختلف ترکیب‌بندی را تنها با نگاه کردن بیاموزید و هنگام عکاسی از انسان و یا مکان‌های مختلف، ناخودآگاه بهترین ترکیب‌هایی را که قبلا دیده‌اید و در ذهن شما نشسته‌اند را بازسازی کنید.

در کنار «تمرین دیدن» که یکی از بهترین تمرین‌های عکاسی‌است، می‌توانید یک سری از اصول ساده مثل اصول کادربندی را به ذهن بسپارید. دریچه نگاه شما به عکس می‌تواند افقی، عمودی و یا مربعی باشد. کادر افقی یکی از پرکاربردترین کادرهای موجود در عکاسی است و برای ثبت مناظر طبیعی فوق‌العاده است. برای گرفتن عکس در یک کادر افقی، می‌توانید صاف بودن سوژه را با خط افق در پس‌زمینه بسنجید. برای مثال اگر از دریا عکاسی می‌کنید، توجه کنید که محل تلاقی آسمان و دریا در کادر شما یک خط افقی صاف باشد. کادرهای عمودی نیز اگرچه به نسبت کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برای ثبت سوژه‌های باریک و بلند مثل درختان، مناره‌های مسجد، برج‌های ساختمانی، بعضی از پرتره‌ها (ثبت صورت انسان) و غیره مناسبند. کادرهای مربعی نیز که این روز‌ها به لطف حضور اینستاگرام بسیار مرسوم شده‌اند، نوع دیگری از کادربندی هستند که برهیچ جهت خاصی تاکید ندارند و از آنجایی که چشم انسان به دیدن کادر‌های افقی و عمودی بیشتر عادت دارد، با انتخاب کادر مربعی می‌توان به سوژه از زاویه متفاوتی نگاه کرد. سوژه‌های متقارن مثل سقف مساجد و بناهای تاریخی و یا پنجره‌های رنگی و مشبک زیبا، در کادرهای مربعی بسیار می‌درخشند.

اگر برایتان این سوال پیش آمد که چه وقت از کدام کادر باید استفاده کنید، می‌توانید در ذهن خود به این سوال پاسخ بدهید که با گرفتن این عکس، چه چیزی را می‌خواهم نشان بدهم. آیا می‌خواهم اندازه و عظمت یک سوژه را به تصویر بکشم و یا ارتفاع و پویایی آن بیشتر مد نظر است؟ فرض کنید که قصد عکاسی از تک‌درختی در بیابان را دارید. اگر می‌خواهید بزرگی و عظمت بیابان و کوچک بودن درخت در برابر آن را به تصویر بکشید، می‌توانید از کادر افقی استفاده کنید واگر وجود تک‌درخت برایتان در اولویت است، با انتخاب یک زاویه مناسب می‌توانید کادر خود را عمودی انتخاب کنید و عکس زیبایی را ثبت کنید.

ادامه دارد...

حمیرا بنایی فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها