سالن‌های قدیمی سینما در تهران و شهرستان‌ها خاک می‌خورند

غبار فراموشی بر سالن‌های خاطره‌ساز

فیلم «متروپل» مسعود کیمیایی را حتما به خاطر دارید؛ برای این کار نیازی به داشتن حافظه‌ای قدرتمند و جستجو در خاطرات سال‌های دور ندارید. فقط کافی است حافظه کوتاه‌مدت فعالی داشته باشید و لوکیشن اصلی این فیلم محصول سال 92 را به یاد بیاورید. سینمای قدیمی و متروک متروپل در لاله زار که در سال‌های پس از انقلاب با نام رودکی فعالیت می‌کرد و سرانجام سال 87 برای همیشه تعطیل شد.
کد خبر: ۸۵۴۷۳۷
غبار فراموشی بر سالن‌های خاطره‌ساز

مرگ متروپل فقط مشت نمونه خروار است و سینماهای بسیاری در تهران و شهرستان‌ها طی سال‌های اخیر یا تعطیل شده یا اگر هم هنوز تعطیل نشده‌اند، به‌سختی زنده‌اند و نفس می‌کشند. بخش خصوصی به دلیل نبود فیلم‌های خوب و جذاب و با مولفه‌های جذب تماشاگر ترجیح می‌دهد فضای فرهنگی را به مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید تبدیل کند و خودش را از ورشکستگی نجات دهد و بخش‌های دولتی هم هرازگاهی با ساخت پردیس‌های سینمایی که البته بخش اعظم آن بیش از این که رنگ و بویی فرهنگی داشته باشد، تجاری است، برای پربارتر کردن کارنامه دوران مدیریت عرض‌اندام می‌کنند. در این میان آنچه قربانی می‌شود، فرهنگ و هنر و خاطرات خوش و سینمایی یک ملت است.

به گزارش جام‌جم، تعطیلی سینماهای سعدی و سهیلا در چند وقت اخیر تنها برخی از بی‌اعتنایی و کم‌توجهی مدیران به جریان فرهنگی کشور و خاصه سینماست. سینما سعدی در خیابان جمهوری از اوایل دهه 90 و حتی خیلی پیشتر از آن حال و روز خوشی نداشت و طوری بود که برای هر فیلم دست‌بالا سه چهار تماشاگر آن هم احتمالا یکی دو زوج جوان در سالن سینما حضور پیدا می‌کردند و اگر اغراق نکنیم، تعداد کارکنان سینما در هر سئانس بیشتر از تعداد تماشاگران بود. خوابم می‌آد رضا عطاران آخرین فیلمی بود که در این سینما اکران شد و حتی هنوز هم می‌توانید با گذر از جلوی این سینما پوسترهای تبلیغاتی این فیلم را ببینید. سینما سهیلا هم از جمله سینماهای خیلی قدیمی تهران بود که پیش از این با نام مایاک فعالیت می‌کرد؛ این سینما که در چهارراه مخبرالدوله و لاله‌زار قرار داشت، با مجوز شهرداری تخریب شد و قرار است تبدیل به پاساژ شود.

سینماهای تعطیل شده تهران

سینماهای رادیوسیتی (نرسیده به میدان ولیعصر و نبش خیابان گیلان)، کریستال (تقاطع لاله‌زار و جمهوری)، آسیا (تقاطع ولیعصر و جمهوری)، ری (امیریه نبش قزوین)، شهرقشنگ (خیابان ولیعصر نرسیده به سه راه جمهوری)، فلور (امیریه)، ادئون (خیابان سعدی نرسیده به چهارراه مخبرالدوله)، سینما همای (خیابان فردوسی نرسیده به چهار راه استانبول)، سینما لاله (رکس) (لاله‌زار)، سحر (لاله‌زار)، تاج (اول خیابان لاله‌زارنو) و اورانوس (خیابان وحدت اسلامی) از جمله سینماهایی هستند که طی سال‌های اخیر در تهران تعطیل و متروکه شدند و لرزه بر اندام خاطرات پرشمار سینما دوستان انداختند.

سینماهای تعطیل‌شده شهرستان‌ها

این وضعیت اسفبار فقط مربوط به پایتخت نیست و سینماهای زیادی هم در شهرستان‌های کشور در سال‌های گذشته تعطیل شدند یا در آستانه تعطیلی و تبدیل به مجتمع‌های تجاری و پاساژ هستند. این مساله از شمال تا جنوب کشور قابل مشاهده و بررسی است؛ از سینما بعثت لاهیجان و سینما ارشاد چالوس تا سینما دنای یاسوج و سینما ستاره بندرعباس.

رئیس انجمن سینماداران در گفت‌وگو با جام‌جم، ضمن اظهار تاسف از تعطیلی سینماهای قدیمی کشور، بی‌توجهی به فرهنگ و مدیوم سینما را به‌عنوان یکی از جلوه‌های اصلی فرهنگ و هنر، ناگوار دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و دیگر نهادهای ذی‌ربط سراسر کشور باید با هم‌اندیشی و برگزاری جلسات مفید و کارشناسانه اجازه تعطیلی سینماهای قدیمی را ندهند و سینماهای قدیمی که مردم با آنها خاطره دارند را حفظ، ترمیم و تجهیز کنند.

چرایی تعطیلی سینماها

محمد قاصداشرفی در همین ارتباط افزود: حفظ سینماها کار دشواری است و نمی‌توان فقط از بخش خصوصی انتظار داشت یک تنه بار این مسئولیت را به عهده بگیرد. دولت باید در این زمینه حمایت کند و به کمک بخش خصوصی بیاید و به جریان فرهنگی و هنری کشور که در افزایش دانش و اطلاعات مردم و فراهم آوردن اوقاتی خوش برای آنها نقش مهمی دارد، بیش از اینها بها دهد. دولت باید ساخت مجموعه‌های سینمایی را جدی‌تر از این دنبال کند و به این ضرورت فرهنگی توجه ویژه نشان دهد.

مدیر پردیس ماندانا یکی از دلایل اصلی این وضعیت و تعطیلی سینماها را کیفیت فیلم‌های ایرانی دانست و گفت: افت تماشاگران سینما به سال‌های اخیر مربوط نمی‌شود و این ریزش تماشاگر تدریجی اتفاق افتاده است. سالن‌های سینما برای ادامه حیات به فیلم خوب نیاز دارند. متاسفانه به جز چند فیلم معدود، آثار سینمایی ما قصه جذابی ندارند. بنابراین در وهله اول باید فیلم‌هایی خوب و با قدرت جذب تماشاگر بالا بسازیم و سپس نسبت به مرمت و تجهیز سالن‌های خاطره‌انگیز و قدیمی و ساخت پردیس‌های سینمایی جدید اقدام کنیم.

بازسازی سینما شاهد

خبرهای تلخ تعطیلی یک به یک سینماهای قدیمی و خاطره‌ساز تهران و شهرستان‌ها در حالی طی سال‌های اخیر و در رسانه‌های مختلف رسانه‌ای شد یا مهم‌تر و تلخ‌تر از این خودمان و خودتان به چشم دیده‌ایم و دیده‌اید که گاهی و برحسب اتفاق اخبار خوشی هم در زمینه بازسازی برخی سینماهای قدیمی شنیده می‌شود و همین کورسوی امید هم در این شرایط غنیمت است.

بازسازی سالن شماره 3 سینما شاهد تهران که روز گذشته در فارس به آن اشاره شده، یکی از این خبرهای خوش است. این سالن با ظرفیت 72 صندلی از این هفته در چرخه اکران قرار می‌گیرد. سینما شاهد تهران متعلق به حوزه هنری است و در چهارراه شهید مدنی قرار دارد.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها