رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر انجام به موقع مشاوره‌های ژنتیکی گفت: در تلاش هستیم که اینگونه مشاوره‌ها را در پیش از ازدواج اجباری کنیم چرا که سالانه بین 30 تا 40 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۲۸۴۰
سالانه 40 هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از فارس، انوشیروان محسنی بندپی در سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها که صبح امروز در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، اظهار داشت: سلامت نعمتی است خدادادی و از زمانی که بشر به آن پی برده است تمام تلاش خود را برای حفظ و ارتقاء آن انجام داده است.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تلاش همه دست‌اندرکاران و مسئولان شاهد ارتقاء بهداشت فردی در کشور بودیم و به همین جهت شاهد افزایش امید به زندگی، افزایش مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر یکسال بوده‌ایم ولی علیرغم تمام این فعالیت‌ها همچنان مردم از یکسری بیماری‌ها رنج می‌برند که هنوز نتوانسته‌ایم به این بیماری‌ها خوب بپردازیم.

محسنی بندپی تصریح کرد: یکی از عوامل مهم بر هم زدن سلامتی، بیماری‌های ژنتیکی است و باید بتوان با آموزش و پیشگیری از بروز اینگونه بیماری‌ها در جامعه جلوگیری کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از عوامل معلولیت‌ها، تصادفات جاده‌ای است که کشور ما جزء کشورهای رتبه بالا در این مجموعه محسوب می‌شود و این به دلیل عدم استاندارد نبودن خودروها، نصب وسایل ایمنی و تجهیزاتی و همچنین عدم استاندارد نبودن جاده‌ها است.

وی گفت: بالغ بر 50 درصد از معلولیت‌‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است و این در حالی است که 30 الی 40 هزار نفر در سال در کشور ما به دلیل عدم آگاهی از بیماری‌ها معلول به دنیا می‌آیند که این رقم کمی نیست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به حضور معلولان در خانواده و جامعه خاطر نشان کرد: حضور این افراد در خانواده مشکلاتی را برای سایر اعضا به خانواده به وجود می‌آورد که امیدواریم با اطلاع‌رسانی دقیق و انجام مشاوره‌های ژنتیک در آینده میزان معلولیت در جامعه کاهش پیدا کند.

محسنی بندپی در ادامه این مراسم با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در شناسایی بیماری‌های ژنتیک خاطر نشان کرد: به همت متخصصین و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه پیشرفت‌هایی را داشته‌ایم چرا که در گذشته برای تشخیص بیماری‌های ژنتیک می‌بایستی به سایر کشورها مراجعه می‌کردیم که خوشبختانه امروزه در این زمینه با موفقیت‌هایی روبه‌رو هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت:‌ بهزیستی به عنوان سازمان متولی ارائه خدمات به معلولان تلاش می‌کند تا با اقدامات به موقع و ارائه خدمات مشاوره‌ای از میزان معلولیت در جامعه بکاهد.

وی افزود: از سال 76 سازمان بهزیستی کشور در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها گام‌هایی را برداشته است و در این برهه بایستی نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت پررنگ‌تر شود.

محسنی بندپی گفت:‌ یکی از استراتژی‌های و راهبردهای کلیدی سازمان بهزیستی کشور رویکرد علمی و فرآیندی و سیستمی به مسائل پیشگیری در حوزه سلامت اجتماعی است و در این زمینه سازمان بهزیستی بنا دارد از ظرفیت تمام سازمان‌های غیردولتی در امر مشاوره استفاده کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: توسعه مراکز ژنتیک و حمایت از مراکز خصوصی مشاوره ژنتیک یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی محسوب می‌شود و این در حالی است که کمتر از 10 درصد از این مراکز دولتی است.

وی به برگزاری سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها اشاره کرد و گفت:‌هدف اصلی از برگزاری این همایش تغییر نگرش در جامعه و تغییر رفتار است و امیدواریم بتوانیم سطح آگاهی و دانش خانواده‌ها را در خصوص خدمات مشاوره‌ای و ژنتیک ارتقاء دهیم.

محسنی بندپی اظهار امیدواری کرد: در برنامه ششم توسعه پوشش بیمه‌ای آزمایشات ژنتیکی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر هزینه‌های مشاوره و آزمایشات ژنتیک رقم قابل توجهی که البته سازمان بهزیستی تلاش گسترده‌ای را برای پرداخت هزینه‌های اینگونه آزمایشات برای خانواده‌های کم‌ درآمد انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: گسترش مراکز ژنتیک و مشاوره یکی از سیاست‌های سازمان محسوب می‌شود که امیدواریم در این زمینه در سال‌های آتی به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها