رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران با بیان اینکه «سودوموناس» بیشتر در آب‌هایی که به فاضلاب آلوده شده باشند وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها طی سال‌های اخیر در کشور موجب افزایش چشمگیر مقاومت «سودوموناس» در برابر آنتی بیوتیک‌ها شده است.
کد خبر: ۸۴۹۸۵۳
میکروبی که در آب معدنی بود

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمدمهدی فیض آبادی در گفت‌و‌گو با آنا درباره ویژگی میکروب «سودوموناس» که به تازگی اعلام شده آب معدنی شرکت دماوند به این میکروب آلوده است، گفت: سودوموناس یک میکروب فرصت‌طلب است که می‌تواند در طبیعت، برخی آب‌ها، خاک و بدن موجودات زنده به صورت گذرا وجود داشته باشد.این میکروب می‌تواند موجب بروز عفونت و انواع بیماری‌ها در فرد شود، برای مثال می‌تواند موجب تشدید سوختگی در افرادی که دچار سوختگی شده‌اند شود، عفونت تنفسی را ایجاد کند و یا موجب بروز عفونت‌های خونی در انسان شوند.

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران با بیان اینکه «سودوموناس» یک میکروب با توانایی بالاست که می‌تواند موجب بیماری شود، افزود: «سودوموناس آئروژینوزا» یک باکتری گرم منفی است که نسبت به سایر سودوموناس‌ها خاصیت بیماری‌زایی بیشتری دارد. مقاومت بالای این میکروب آن را بیش از سایر انواع آن حائز اهمیت کرده است که متاسفانه در برابر آنتی بیوتیک‌های بسیار قوی نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد.

به گفته وی، متاسفانه مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها طی سال‌های اخیر در کشور موجب افزایش چشم‌گیر مقاومت «سودوموناس» در برابر آنتی بیوتیک‌ها شده است.

فیض آبادی با بیان اینکه این میکروب در بدن فرد سالم پتانسیل بیماری‌زایی قوی ندارد، اظهارکرد: افرادی که استعداد ابتلا به سودوموناس، مشکلات تنفسی، بدن ضعیف و دارای بافت‌های سوخته و نقص ایمنی هستند بیش از سایر افراد در معرض خطر آلودگی به این میکروب قرار دارند.

وی افزود: این میکروب نباید در آب آشامیدنی وجود داشته باشد و اینکه می‌گوییم در آب وجود دارد بدان معنا نیست که در تمام آب‌ها موجود باشد. این میکروب بیشتر در آب‌هایی که به فاضلاب آلوده شده باشند وجود دارد.

رئیس انجمن میکروب شناسی ایران، یادآور شد: زمانی که این میکروب وارد بدن انسان شود می‌تواند از طریق دستگاه گوارش و روده، جذب و موجب بروز عوارض شود بنابراین پاکیزه نگاه داشتن دست، پرهیز از آلودگی‌های موجود در محیط، عدم آلوده ساختن محیط زیست با مواد آلوده از مواردی است که رعایت آن می‌تواند میزان بار بیماری را کاهش دهد.

فیض آبادی با تاکید بر اینکه پیشگیری از بروز آلودگی میکروب «سودوموناس» بسیار مهم است، گفت: این میکروب مقاومت بالایی دارد به گونه‌ای که حتی در سوخت جت نیز باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود.

وی اضافه کرد: تمام کارخانجات، آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها باید نسبت به این مساله بسیار هوشیار باشند. کارخانه‌ها باید آزمایشگاه‌های کنترل کیفی خود را نسبت به این مساله حساس‌تر و دقیق‌تر بسازند زیرا پس از بروز ریشه‌کنی آن بسیار سخت است.

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری نیز گفت: سودوموناس یک عفونت گرم منفی روده‌ای است که موجب بروز عوارض گوارشی مانند تب، اسهال، تهوع و درد شکم در فرد مبتلا می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: آلودگی به این میکروب می‌تواند بیماری مدفوعی- دهانی ایجاد کند که با علائمی مانند مسمومیت غذایی یا عفونت روده‌ای بروز می‌یابد. همچنین این میکروب می‌تواند موجب بروز عفونت خونی در فرد شود که البته شیوع این بیماری بسیار کم است.

وی گفت: زمانی که این میکروب در حجم و دوز بالا مصرف شود موجب بروز علائم می‌شود که آب آلوده شایع‌ترین راه انتقال این میکروب به بدن فرد است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اضافه کرد: آب‌های آلوده به این میکروب دارای هیچ گونه مشخصات ظاهری نیستند اما به افراد توصیه می‌شود آب‌ معدنی‌هایی که رنگ کدر دارند را مصرف نکنند.

بر اساس این گزارش، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور چندی پیش آلودگی به میکروب «سودوموناس» را عامل پلمب آب معدنی دماوند اعلام کرد و گفت: 11 تولید کننده آب معدنی و آشامیدنی دیگر اگر تا سه ماه آینده مشکلات را اصلاح نکنند، اسامی آنها نیز اعلام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها