بانوی خانه پس‌انداز‌ می‌کند

پس‌انداز کردن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر بانوی خانه باید در زندگی مشترک به فکر آن باشد و پولی را به عنوان پس‌انداز کنار بگذارد. اما در زندگی‌های پرخرج امروزی چگونه باید پس‌انداز کرد؟ پس‌انداز کردن پول ازجمله کارهایی است که گفتن‌اش از عمل کردن‌اش بسیار ساده‌‌تر است، همه بانوان ایرانی می‌دانند که باید بخشی از درآمد خود یا همسرشان را پس‌انداز کنند، اما بیشتر مواقع در انجام آن با مشکل روبه‌رو می‌شوند.
کد خبر: ۸۴۷۲۱۸

نکات زیر به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید پس‌انداز کنید:

خرید اقساطی ممنوع

برخی از بانوان برای تهیه یا تعویض برخی از اسباب مورد نیاز خانه، به خریدهای اقساطی پناه می‌برند. این نوع خریدها گرچه شاید در ظاهر مفید به نظر آیند، اما در یک نگاهی عمیق‌‌تر برای اقتصاد خانواده بسیار مضر است. شما کالا یا جنس مورد نظر خود را به چند برابر قیمت اصلی‌اش خریداری می‌کنید، این در حالی است که می‌توانستید با تاخیر در خرید، آن را با قیمت واقعی و معقولی تهیه کنید. بی‌شک مبلغ مازادی که به خاطر خرید اقساطی پرداخت کرده‌‌اید، می‌توانست بخشی از پس‌انداز شما باشد.

زیر بار قرض نروید

بدهکاری و زیر بار قرض بودن، از جمله عواملی است که مانع پس‌انداز می‌شود. حتی‌المقدور سعی کنید به دیگران مقروض نباشید. بسیاری از بانوان، شم قوی اقتصادی‌شان را در مسیر نادرستی فعال می‌کنند. آنها به اشتباه تصور می‌کنند، هیچ‌گاه نباید لنگ پول بمانند! به همین دلیل به وقت نیاز، سریعا از دوست و آشنایی پول به امانت می‌گیرند، تنها به این امید که در روزهای آینده، آن را می‌توانند پرداخت کنند، گرچه شاید این روش، بسیاری از اوقات برای حل مشکل موقت آن روز کارساز است، اما در دراز‌مدت عادت به مقروض شدن به افراد متعددی می‌کنید که هربار برای پرداخت قرض یکی، مجبور شده‌اید به شخص دیگری متوسل شوید. اگر‌چه بعضی از قرض‌ها غیرقابل اجتناب هستند مثل زمانی که می‌خواهید خانه بخرید. بی‌شک در این زمانه سخت اقتصادی، پرداخت نقدی وجه خانه خریداری شده، از عهده بسیاری از افراد خارج است وممکن است مجبور شوید از بانک یا شخصی، پول قرض گرفته و آن را کم‌کم پرداخت کنید؛ در این شرایط بحرانی شاید لازم است زیر بار قرض بروید، اما در دیگر مواقع سعی کنید مقروض به دیگران نباشید و اگر هم به‌ناچار پولی را قرض گرفتید، در اسرع وقت، آن را به صاحبش بازگردانید.

هدف داشته باشید

برای پس‌انداز پول یا سرمایه‌گذاری آن، باید تعیین هدف کنید. داشتن هدف، نه‌تنها شما را انگیزه‌مند می‌کند، بلکه به‌راحتی و با شور و اشتیاق بسیار می‌توانید نسبت به انجام آن اقدام کنید. البته موفقیت در این امر نیز، بستگی به این دارد که هدف شما چه باشد؛ به‌عنوان مثال از خرید خانه تا تهیه جهیزیه و جشن عروسی فرزندان یا پس‌انداز دوران بازنشستگی. شما می‌توانید طبق هدف و طول مدت رسیدن به آن، برای پس‌انداز کردنتان برنامه‌ریزی داشته باشید. نکته بسیار مهم در برنامه‌ریزی و تعیین اهداف، این است که اهدافتان برای پس‌انداز کردن معقول باشد. اگر اهدافتان منطقی باشد بی‌شک متناسب با آن نیز می‌توانید انتخاب عاقلانه‌ای داشته باشید. به‌طور مثال اگر شما یا همسرتان ماهانه یک میلیون درآمد دارید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که بعد از دو سال بتوانید خانه‌ای بخرید، اما بی‌تردید خواهید توانست برای خرید ماشین اقدام کنید. از سوی دیگر، برای رسیدن به اهداف خود زمان مشخص کنید. این درست نیست که هدفی داشته باشید، اما برای دستیابی به آن زمانی را در نظر نگیرید. رسیدن به هدف در زمان مشخصی مفید و لذتبخش است و چه‌بسا اگر قرار باشد شما برای سالیان سال، فقط پول کمی پس‌انداز کنید و معلوم نباشد که چه زمان به هدف خود می‌رسید، بی‌تردید در ادامه مسیر دلسرد و مایوس خواهید شد. بهتر است طبق درآمد خود و همسرتان و هدف معقولانه‌ای که انتخاب کرده‌اید، زمانی را برای رسیدن به هدف در نظر بگیرد و شروع به پس‌انداز پولتان کنید. گرچه پیشنهاد می‌دهیم با همسرتان نیز مشورت کنید و همگام با یکدیگر در جهت نیل به هدف مشترک پیش بروید.

حساب و کتاب کنید

ثبت درآمد و محاسبه هزینه‌های ماهانه، از شروط لازم پس‌انداز است. هزینه‌هایی را که باید در طول ماه تقبل کنید ، یادداشت کنید، حال آن را از درآمدتان کسر کنید. این مقدار باقیمانده از پولتان، برای برآورد بهتر، کمک‌تان می‌کند. تلاش کنید تا جایی که امکان دارد هزینه‌های خود را کاهش دهید تا هم بتوانید پول بیشتری برای پس‌انداز داشته باشید و هم این که یک قدم به هدف‌تان نزدیک‌تر شوید. یادتان باشد اگر نتوانید از هزینه‌های خود بکاهید، دستیابی به اهداف‌تان نه‌تنها مشکل خواهد بود، بلکه شاید محال نیز باشد. بهتر است به جزئیات هزینه‌های خود توجه بیشتری کنید. برای این کار توصیه می‌کنیم دفترچه کوچکی تهیه کنید و همیشه آن را برای ثبت هزینه‌های خود به همراه داشته باشید.

تجملات را فراموش کنید

حذف هزینه‌های تجملاتی و تشریفات، نه‌تنها اولین گام بزرگ در جهت بهبود وضعیت اقتصادی است، بلکه برای پس‌انداز کردن و بهینه‌سازی هزینه‌های زندگی، از‌جمله ضروریات به شمار می‌آید. بی‌شک شما بانوی عزیز می‌دانید بسیاری از هزینه‌ها که هر روز انجام می‌دهید،
به واقع مورد نیاز شما و خانواده‌تان نیست.

هزینه‌هایتان را کاهش دهید

برای کاهش هزینه‌ها، می‌توانید به کاهش مصرف انرژی یا صرفه‌جویی در برق، گاز، آب، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تفریح ارزان‌تر و اجتناب از خرید‌های غیرضروری بیندیشید و سعی کنید این‌گونه هزینه‌های مازاد را حذف کرده یا به حداقل برسانید. شما به‌عنوان بانوی مقتصد خانه می‌توانید هم خود و هم خانواده‌تان را برای مبارزه با مصرف‌گرایی تشویق کنید.

حساب بانکی پس‌انداز باز کنید

برای پس‌انداز کردن، نیازمند یک حساب بانکی هستید. سریعا به نزدیک‌ترین شعب بانک محل‌تان مراجعه کنید و با افتتاح یک حساب بانکی، پول خود را سپرده‌گذاری کنید. گرچه بانک‌ها برای حساب‌های پس‌انداز، بهره کمی می‌پردازند، اما همین بهره کم هم می‌تواند در طول زمان به پس‌انداز شما کمک کند. به مقدار اندک پولتان برای شروع پس‌انداز توجه نکنید، تنها به این موضوع فکر کنید که هر ماه می‌توانید به پول خود مقداری بیفزایید و سود بیشتری را از بانک دریافت کنید. هرچه زودتر شروع کنید حتی اگر سرمایه ناچیزی دارید، همان مقدار را پس‌انداز کنید. بی‌تردید رسیدن به استقلال مالی و در آغوش گرفتن اهداف، آرزوی هر بانوی اقتصاددان است.

در جوانی به فکر دوران بازنشستگی باشید

پس‌انداز می‌کنید برای رفاه و خوشبختی اعضای خانواده، اما خوب است اندکی هم به فکر خودتان باشید. امروز، بانوی جوان، پرانرژی و سالم هستید، اما دوران سالخوردگی و بازنشستگی، چندان هم دور نیست! فرقی نمی‌کند خانه‌دار باشید یا شاغل، باید تا وقتی جوان هستید به فکر آینده و کهنسالی‌تان باشید، توصیه می‌کنیم هر ساله مقداری از درآمد خود یا خرجی که همسرتان، آن را در اختیار شما می‌گذارد، برای دوران سالخوردگی‌تان پس‌انداز کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها