تلاش سینماگران نیشابوری برای صعود به قله بینالود

از شهر بزرگانی همچون عطار و خیام نیشابوری جز تراوش فرهنگ و ادب و هنر انتظار نمی‌رود. بنابراین هنرجویان فیلمسازی که در این شهر زندگی می‌کنند و نفس می‌کشند هم نمی‌توانند از استعداد و نبوغ و آن روحیه و انرژی منتشر شده در فضای این دیار بی‌بهره باشند.
کد خبر: ۸۴۴۸۶۶
تلاش سینماگران نیشابوری برای صعود به قله بینالود

به گزارش جام جم آنلاین، در سینماایران این هفته سری به این شهر مهم خراسان رضوی و ایران‌زمین زدیم و در صحبت با مسعود سلیمانی، سرپرست دفتر انجمن سینمای جوان نیشابور از آخرین فعالیت‌های این منطقه باخبر شدیم.

سلیمانی در ابتدای صحبت‌هایش به نقش تاثیرگذار همکار پیشکسوت‌مان طاهره آشیانی که خودش اهل نیشابور است، در راه‌اندازی انجمن سینمای جوان نیشابور در ابتدای دهه 70 اشاره کرد و گفت اگر تلاش‌ها و زحمت‌های ایشان نبود، جشنواره فیلم بینالود که به تازگی برگزار شد هم شکل نمی‌گرفت و وجود نداشت.

سرپرست دفتر انجمن سینمای جوان نیشابور، این مرکز را یکی از فعال‌ترین و تاثیرگذارترین شهرستان‌های کشور در عرصه فیلم کوتاه دانست و افزود: دفتر انجمن یک پاتوق فرهنگی مناسب برای علاقه‌مندان و هنرجویان عرصه فیلمسازی است و براساس ایده و اصولی مشخص فرمی و محتوایی فعالیت می‌کند. ما به طور منظم برای همه روزهای هفته برنامه داریم، به طور مثال یکشنبه‌ها نمایش و تحلیل فیلم را داریم و دوشنبه‌ها نشست‌های تخصصی فیلمنامه را. سه‌شنبه‌ها عکاسان ما در برنامه‌ای با عنوان پاتوق عکاسی دورهم جمع می‌شوند و چهارشنبه‌ها هم اعضای انجمن کتابخانه‌های نیشابور تازه‌ترین آثار ادبیات داستانی و سینمایی را معرفی و نقد و بررسی می‌کنند. در همه این برنامه‌ها هم صاحب‌نظران و اندیشمندان شهرستان حضور دارند و هم علاقه‌مندانی از طیف عامه مردم.

سلیمانی به برگزاری جشنواره منطقه‌ای بینالود هم اشاره کرد که بتازگی در نیشابور برگزار شد. او در این خصوص گفت: پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان شامل بخش‌های فیلم، فیلمنامه و عکس با حضور 9 استان و 22 شهرستان چندی پیش در نیشابور برگزار شد و ما با توجه به اعتبارات و امکانات استانی سعی کردیم میزبان خوبی برای هنرمندان باشیم. خوشبختانه با توجه به بستر فرهنگی و تاریخی درخشان نیشابور و وجود پردیس سینمایی سه سالنه شهر فیروزه و فرهنگسرای سیمرغ، استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفت. از نظر محتوایی و نحوه برگزاری آن طور که بازتاب‌ها نشان داد و کارشناسان نظر دادند، نمره قبولی گرفتیم، فقط ای کاش امکانات بیشتری در اختیار داشتیم تا در جای بهتری و هتل برازنده‌ای از مهمانان پذیرایی می‌کردیم.

او در این خصوص ادامه داد: با این که حضور چهره‌های کارشناس و توانایی چون داریوش غریب‌زاده، مریم کشکولی‌نیا و آقایان محمدمهدی رحیمیان و مسعود زنده‌روح کرمانی رونق خوبی به کارگاه‌های آموزشی این جشنواره داد، اما دلمان می‌خواهد در جشنواره‌های منطقه‌ای از ظرفیت‌ها و نیروهای مستعد آن دیار هم استفاده بهتر و بیشتری شود و افراد بومی در انتخاب و داوری آثار هم نقش پررنگ‌‌تری داشته باشند.

سلیمانی درخصوص دوره جدید کلاس‌های انجمن هم توضیح داد: این روزها علاقه‌مندان مشغول ثبت‌نام برای آزمون این دوره انجمن هستند. معمولا هر سال چیزی حدود 50 علاقه‌مند ثبت‌نام می‌کنند و ما 25 نفر را پذیرش می‌کنیم، اما در نهایت حدود 15 نفر تا پایان ما را همراهی می‌کنند و دوره را به پایان می‌رسانند.

سرپرست دفتر انجمن سینمای جوان نیشابور در ادامه وضع آموزش در این دفتر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های تخصصی سینمایی را با سه هزار جلد کتاب داریم. همچنین سالن نمایش مجهزی داریم که فیلم‌های کوتاه را در آن به نمایش می‌گذاریم. اینها در کنار وجود استادان مجرب باعث افزایش کیفیت سطح آموزش شده است.

سلیمانی افزود: ما در بحث آموزشی امکانات مناسبی داریم و سیستم‌های فیلمبرداری، نورپردازی، صدابرداری و تدوین ما در این قسمت کم و کاستی ندارد، اما متاسفانه در بحث تولید حرفه‌ای امکانات ما در حد صفر است و انتظار حمایت داریم.

این سینماگر و عکاس قدیمی در ادامه نسبت به انعکاس فرهنگ و هنر و تاریخ غنی نیشابور در آثار سینماگران نیشابوری عرصه فیلم کوتاه تاکید کرد و افزود: هنرجویانی که در شهر خیام و عطار نفس می‌کشند و هوای اینجا را استنشاق می‌کنند، نمی‌توانند نسبت به این محیط بی‌تفاوت باشند و باید این مساله در فیلم‌های آنها نمود داشته باشد. همه تلاشم در همه سال‌ها همین بوده است که براین مبنا کار کنم و آموزش دهم، اصلا برای همین در سینمای جوان نیشابور ماندم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها