هر بار سخن از تواضع به میان می‌آید، بیشتر مردم یاد واژه‌هایی چون زبونی، فرومایگی یا خودخوارسازی می‌افتند. مجموع دلایل زیر باعث می‌شود بسیاری از مردم نسبت به تواضع احساس بدی داشته باشند.
کد خبر: ۸۳۹۳۹۵
تواضع، ضعف شخصیت نیست

1 ـ گاهی اوقات شاهد سوءاستفاده از افراد بسیار متواضع هستند. بیشتر افراد پرغرور و متکبر معمولا در کودکی شاهد بوده‌اند پدر یا مادر متواضع‌شان از رفتار تهاجمی والد دیگر صدمه دیده است.

2 ـ در دوران کودکی تحقیر شده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که تواضع، حقارت می‌آورد.

3 ـ در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که تبعیض موج می‌زند و به این باور رسیده‌اند که تواضع همیشه موجب تبعیض می‌شود و تهدیدی برای برقرار شدن حقوق بشر است.

4 ـ در ذهن خود تصور می‌کنند بین تواضع و زندگی کسل‌کننده، ارتباطی وجود دارد.

5 ـ جسارت و ابراز وجود را با ناسازگاری با دیگران اشتباه گرفته اند و اهمیتی به حقوق و عواطف دیگران نمی‌دهند. این افراد از متواضع بودن فراری‌اند.

6 ـ به اشتباه معتقدند اگر از کسی که باتجربه‌تر از خودشان است کمک بخواهند، ضعف خودرا نشان داده‌اند بنابراین تصور می‌کنند افراد محترم کسانی هستند که به کمک دیگران نیازی ندارند.

7 ـ مرگ افراد متواضع و از جان گذشته، آنها را به این باور رسانده که تواضع آنها موجب درد و مرگ بیرحمانه آنها شده، اما واقعیت این است که غرور دیگران آنها را به کشتن داده است.

8 ـ در کودکی بسیار لوس و نازپرورده بوده‌اند و در بزرگسالی فکر می‌کنند با برتری می‌توانند محبت دیگران را داشته باشند.

بنابراین باید گفت تواضع، آگاه بودن از شکست‌ها و محدودیت‌های توانایی و استعدادهای نهانی خود است. تواضع اگر با خصوصیت‌های مثبت همراه شود، اعتماد به نفس فرد را تقویت می‌کند و می‌تواند در کنار دیگران به‌راحتی زندگی کند.

منبع: psychologytoday

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها