به خاطر داریم که در ماجرای کسر 500 تومان توسط بانک ملی از حسابهای مردم برای خدمات پیامک، چهاعتراض گستردهای در افکار عمومی و بهخصوص شبکههای اجتماعی به راه افتاد و چه لطیفههای رنگارنگی که از آن ساخته نشد؛ تا جایی که بانک ملی به سرعت مجبور به لغو این طرح و بازگرداندن وجه به حسابهای مشتریانش شد.
با این حال ظاهرا آن اقدام نافرجام آغازگر راهی برای دیگر بانکهای کشور شده تا به درآمدزایی از ارسال پیامکها پرداخته و برخی از هزینههای خود در این خصوص را جبران کنند.
در این راستا طی روزهای اخیر پیامکهایی از سوی برخی بانکها به تلفن همراه مشتریان ارسال شده که در آن قید شده است از این پس تراکنشهای زیر 20 هزار تومان از طریق پیامک اطلاعرسانی نخواهد شد.
به این ترتیب گام اول در درآمدزایی از پیامکها با محدود کردن این خدمات برداشته شده تا مردم این علامت را دریافت کنند که باید خیلی زود در انتظار پرداخت پول برای دریافت پیامکهای بانکی باشند.
این در حالی است که حتی برخی بانکها پارا از این فراتر گذاشته و درخواست مبلغ 4000 تومان در سال برای هزینه اشتراک ارسال پیامک کرده اند البته دریافت کارمزد و هزینه خدمات به مشتریان در بانکهای دنیا امری رایج و پذیرفته شده است؛ زیرا بانکها مانند هر بنگاه اقتصادی دیگر باید در ازای ارائه خدمات به مشتری، هزینه دریافت کنند بنابراین دور از واقعیت نیست اگر بگوییم در کشورمان که بانکها از نرخ سود بالای بانکی متقاضیان بهرهمند هستند و ضمنا از منافع سرشار اقتصادی ناشی از حضور در فعالیتهای تجاری که گاه ربطی به حرفه بانکداری ندارد نیز منتفع شدهاند؛ درآمدزایی از خدمات پیش پا افتادهای چون پیامک یک زیادهخواهی محسوب میشود، به خصوص اینکه کیفیت و کمیت خدمات بانکداری الکترونیک در ایران در مقایسه با دنیای خارج از مرزها بسیار پایین است و در نتیجه ارسال پیامک برای تراکنشحساب، کف حق مردم از سیستم بانکداری الکترونیک و رایگان کردن پیامکهای بانکی شاید کمترین خدمت بانکها به مشتریانشان محسوب شود.
عماد عزتی - اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد