تبعات انسانی پس از جنگ در چهار قشر وجود دارد؛ خانواده شهدا، آزادگان، رزمندگان و جانبازان. رزمندگان سابقه رزمندگی دارند و بر همه مقدم هستند، چون آغازکننده جهاد بودند. خانواده شهدا مثل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند باتوجه به شهیدشان که در ملأ اعلی است، منسوبین به شهدا هستند بنابراین از فرهنگ شهادت تاثیر پذیرفته‌اند و می‌توانند یکی از بزرگ‌ترین اقشار تاثیرگذار بحث جبهه و جنگ در جامعه باشند.
کد خبر: ۸۳۷۸۸۸
سند جنگ بر تن جانبازان

آزادگان هم به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ تعدادی از آنها مجروحان جنگ هستند که در دوران اسارت مجروح شدند، یعنی اسمشان آزاده است، اما عملا جانباز هستند.

عده دیگری هم هستند که جانباز نیستند، ولی مثل دیگر رزمنده‌ها پیشگام جهاد و سبقت‌گیرنده بر دیگران هستند.

اما قشر دیگری که دچار تبعات انسانی بعد از جنگ هستند، جانبازانند. مادامی‌که زخمی از جنگ بر تن جانبازی باقی است، رزمندگی او ادامه دارد و تا زمانی‌که زخمی از جنگ بر تن جانبازی باقی است، جنگ برای آن آدم ادامه دارد، چون هر روز با موضوعی به نام زخم و مجروحیت جنگ و جانبازی و ناتوانی جسمی و تلاش برای غلبه بر این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

او روز به روز و ساعت به ساعت با جنگ مانوس و مرتبط است و تفاوتشان نسبت به خانواده معزز شهدا، آزادگان و رزمندگان این است که تنشان سند جنگ را با خود دارد و محسوس‌تر و ملموس‌تر توجه جامعه را به جنگ معطوف می‌کنند.

اگر جامعه و جوانانی که جنگ را ندیده‌اند، بخواهند با فرهنگ جبهه و جنگ بیشتر آشنا شوند، ارتباط با جانبازان می‌تواند این حس را به آنها منتقل کند. اگر نسل جدید ما در کنار جانبازان قرار بگیرد و خود را در پرتو ایثارگری آنها قرار دهد، با مفاهیم والای انسانی بیشتر انس می‌گیرد.

مثلا اگر روز اول مهر و در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و در مناسبت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی برای حضور و سخنرانی از جانبازان دعوت شود و از آنها در خط مقدم امور زندگی و اجرایی استفاده کنند، جامعه با فرهنگ دفاع مقدس مانوس می‌شود.

ضمن این‌که این دعوت‌ها و حضورها باعث می‌شود دلاوری‌ها و رشادت‌های دوران جنگ یادآوری شود و از بین نرود. در واقع این مسئولیت مهم با خود جامعه است و افراد باید جدا از فعالیت دستگاه‌های مرتبط، قدر جانبازان محل زندگی و محیط کار خود را بدانند و از آنها در مواقع مختلف بهره بگیرند.

جانبازان هم در قبال جامعه وظایفی دارند و باید مواضع دفاع مقدسی و روحیه رزمندگی خود را حفظ کنند و به مردم روحیه بدهند و در حفظ زمینه‌های ولایی خود کوشا باشند.

شاید رهبر معظم انقلاب هم که در نوبت‌های مختلف و در مناسبت‌های گوناگون جانبازان را به حضور می‌پذیرند، می‌بینند و می‌دانند که جانبازان تاثیرگذارترین قشر جامعه برای سوق دادن مردم به سمت فرهنگ دفاع مقدس هستند.

ضمن این‌که ایشان با علم به این نکته که جانبازان نیاز به شارژ روحی دارند، این دیدارها را برنامه‌ریزی و برای آنها صحبت می‌کنند و به این قشر روحیه می‌دهند تا حضور اجتماعی فعال‌تری داشته باشند.

مجتبی رحماندوست - نویسنده و جانباز دفاع مقدس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها