نبود راهنمای بالینی، درمان‌های غیرضروری و هزینه‌های هنگفت را به نظام سلامت تحمیل می‌کند

هزینه‌تراشی، تاوان درمان‌های غیرواقعی

بیمه پایه باید جراحی‌های ضروری را پوشش دهد

در نظام‌های پیشرفته دنیا در بستر سلامت دو بیمه به ارائه خدمات می‌پردازند؛ بیمه پایه و تکمیلی درمان که در کشورما هم این دو بیمه فعال هستند اما تفاوتی که بین خدمات رسانی بیمه‌ها در کشور ما و بعضی کشورهای پیشرفته در نظام سلامت وجود دارد این است که درکشور‌هایی که نظام سلامتشان را خوب طراحی کرده اند و به صورت کارشناسی شده فعالیت می‌کنند صددرصد مردم بیمه پایه هستند و حتی در مرحله بالاتر این بیمه پایه به‌صورت اجباری ارائه می‌شود که اگر یک نفر به هر دلیلی بیمار شد شرایط درمان برایش فراهم باشد.
کد خبر: ۸۳۷۴۵۸
بیمه پایه باید جراحی‌های ضروری را پوشش دهد

بیمه پایه تا قبل از این در کشور ما جایگاه مشخصی نداشت اما خوشبختانه در سال گذشته، یعنی سال 93 بیمه پایه همگانی گسترش پیدا کرد و حالا می‌توان ادعا کرد که آمار پوشش آن به بالای 99 درصد رسیده و اجبار به بیمه پایه در قانون ما هم مدنظر قرارگرفته به‌طوری که در سال 95 همه مردم ایران باید بیمه پایه باشند اما موضوع مهمی که در این فرآیند وجود دارد و بیمه تکمیلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد این است که بیمه پایه در یک نظام پیشرفته سلامت تمام نیازهای ضروری درمان را پوشش می‌دهد، برای مثال اگر یک نفر مشکل آپاندیس دارد و جراحی برایش ضروری است، بیمه پایه این جراحی را پوشش می‌دهد.

به عبارتی هر مشکل و بیماری‌ای که ممکن است یک نفر را گرفتار کند که اختیاری نیست و نیاز به درمان فوری دارد، تحت پوشش بیمه پایه قرار می‌گیرد. از آن طرف درمان‌ها و جراحی‌های اختیاری و غیرضروری تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند؛‌مثل جراحی‌های زیبایی.

دقیقا به همین دلیل در اغلب کشورها به طور متوسط حدود 18 تا 30 درصد مردم تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند نه همه افراد جامعه. چون این بیمه نیاز کل جامعه نیست. متاسفانه در کشور ما به این تفاوت پرداخته نشده و بیمه‌های پایه این اندازه پوشش را ندارند.

در نتیجه بخشی از خدماتی که باید به عهده بگیرند به بیمه‌های تکمیلی محول شده است.

درحالی‌که همه مردم هم امکان استفاده از بیمه تکمیلی را ندارند و در نتیجه فرآیند درمان بسیاری از بیماری‌های ضروری برای خیلی‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهیم این است که بیمه پایه محل رقابت نیست، محل خدمت‌دهی نیازهای ضروری مردم است و بالعکس بیمه تکمیلی محل رقابت است یعنی مردم می‌توانند خدماتی را که مازاد بر نیازهای ضروری‌شان است از بیمه تکمیلی بخرند تا در صورت لزوم استفاده کنند پس بیمه‌های تکمیلی می‌توانند متعدد باشند و رقابت هم داشته باشند.

نکته مهم دیگر این است که از آنجا که بیمه تکمیلی اختیاری است پس باید توسط خود شخص پرداخته شود اما متاسفانه در برخی از وزارتخانه‌های ما این مورد دیده شده که برای پرداخت بیمه تکمیلی از منابع دولتی استفاده می‌کنند در حالی که طبق قانون فقط پرداخت بیمه پایه می‌تواند برعهده دولت باشد که آن هم در شرایطی است که فرد استطاعت مالی کافی برای پرداخت بیمه را نداشته باشد.

با تمام این تفاسیر با این‌که از نظر استاندارد با نظام‌های پیشرفته دنیا فاصله داریم، اما در چشم انداز برنامه ششم توسعه حل این موضوع مدنظر قرار گرفته و امید است که به این سمت حرکت کنیم.

دکتر عبدالرحمن رستمیان - نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها