مقام نظامی ارتش سوریه تشریح کرد

نقاط اصلی درگیری و مناطق تحت کنترل ارتش سوریه

حملات مرگبار ارتش سوریه علیه تروریست‌ها

منابع خبری می‌گویند سوریه با هواپیماهای جنگی خود روز گذشته حملات مرگباری را علیه مواضع تروریست‌ها در شهر تاریخی پالمیر ترتیب داده است. شبکه خبری بی.بی.سی در این باره گفت هواپیماهای جنگی سوریه یکی از مرگبارترین حملات خود را علیه گروه داعش ترتیب داد. به گفته این منبع و به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه که یک تشکل مرتبط با مخالفان است، هواپیماهای سوری دست‌کم 25حمله هوایی را انجام دادند. دراین حملات 26 نفر کشته شده اند که 12 نفرشان از تروریست‌های داعش بودند.
کد خبر: ۸۳۷۲۹۶

شهر تاریخی پالمیر یا تدمر از آثار باستانی سوریه است که چند ماه پیش به دست داعش افتاد و این گروه بخش‌هایی از آثار باستانی این شهر را که در سال 1980 در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده است نابود کرد. نابودی این آثار درحالی بود که سازمان‌های بین‌المللی در برابر آن واکنشی نشان ندادند و دولت‌های غربی نیز به رغم داشتن توان و قدرت مقابله، هیچ تحرکی از خود نشان ندادند. خبرگزاری رویترز با گزارش حملات هوایی اخیر سوریه به تروریست‌ها نوشت: به نظر می‌رسد نیروهای دولتی سوریه با استفاده از سلاح‌های پیشرفته روسی توانسته‌اند دقت عملیات خود را بالا برده و اهداف مشخصی را بمباران کنند.

حملات تروریست‌ها

همزمان با این گزارش، رویترز از بیروت گزارش داد گروهی از شورشیان تندرو 56 عضو نیروهای دولتی سوریه را که در پی تصرف پایگاهی هوایی در استان ادلب در شمال غرب سوریه به اسارت درآمده بودند، اعدام کردند. دید‌بان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع حاضر در محل خاطر نشان کرد این اعدام‌ها با سلاح گرم صورت گرفته است.

همچنین گفته می‌شود تروریست‌های جبهه النصره وابسته به القاعده چهار خودروی بمبگذاری شده را در دو روستا واقع در شمال غرب سوریه منفجر و 250 راکت به این دو روستا شلیک کردند. تروریست‌های تکفیری بخش زیادی از استان ادلب را تحت کنترل خود دارند و مدت‌هاست این دو روستا را محاصره کرده‌اند. هزاران نفر در روستاهای الفوعه و کفریا ساکن هستند. سوریه از مارس 2011 با تروریست‌های مورد حمایت خارج در حال جنگ است. در این درگیری‌ها تاکنون بیش از 250 هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شده‌اند.

تمایل آمریکا به همکاری با روسیه

با اعلام صریح روسیه مبنی بر حمایت نظامی از سوریه، آمریکایی‌ها که خود را در برابر یک عمل انجام شده می‌دیدند اکنون تلاش می‌کنند هرطور شده خود را با این جریان هماهنگ کنند و درهای همکاری با روسیه را بگشایند. این تمایل به معنای اعتراف آمریکا به شکست در بحران سوریه است. در همین رابطه روز جمعه وزرای دفاع آمریکا و روسیه بر سر بحران در سوریه تلفنی گفت‌وگو کردند. به‌دنبال آن جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت واشنگتن و مسکو در جنگ علیه داعش اهداف یکسانی دارند. کری روز جمعه گفت: «نگرانی‌های شدید و یکسانی درباره داعش داریم. داعش باید نابود و به‌طور کامل متوقف شود.» وی هدف از مذاکرات کنونی با روسیه را ایجاد هماهنگی برای جلوگیری از رویارویی نیروهای دو کشور توصیف کرد و گفت: تمرکز روی این مساله است که مطمئن شویم تلاش‌های ما با اقدامات روسیه علیه داعش تداخل نداشته باشد. وی همچنین یادآور شد مذاکرات نظامی آمریکا با روسیه درباره سوریه گام مهم بعدی است که امیدواریم خیلی زود برگزارشود.

همکاری‌های نظامی روسیه و آمریکا از سال ۲۰۱۴ میلادی و در پی بحران اوکراین به حال تعلیق درآمده است. برخی ناظران در مسکو گفت‌وگوی تلفنی وزیران دفاع آمریکا و روسیه درباره اوضاع سوریه را نوعی پیروزی برای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌دانند.

سفر نتانیاهو به مسکو

اعلام رسمی روسیه مبنی بر کمک به ارتش سوریه و همچنین اعزام کارشناسان نظامی به آن کشور، باعث شد تا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم به سفر به مسکو بگیرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به‌دلیل مخالفت شکست خورده‌اش درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و توافق به‌دست آمده در انزوا قرار دارد، دوشنبه آینده و پس از دوسال قرار است در سفر به مسکو با مقامات روسیه درباره مسائل منطقه‌ای بویژه کمک‌های نظامی این کشور به ارتش سوریه مذاکره کند. براساس گزارش منابع رسانه‌ای، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی نیز در این سفر کوتاه، نتانیاهو را همراهی خواهد کرد.

طرح سه مرحله‌ای مسکو برای سوریه

الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان اعلام کرد این کشور یک طرح سه مرحله‌ای را 28 سپتامبر در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ارائه خواهد کرد. مرحله نخست این طرح بر لزوم اتحاد همه طرف‌ها برای هدف قرار دادن گروه تروریستی داعش در سوریه تأکید دارد تا مقدمات توافق سیاسی حل بحران آماده شود. مرحله دوم در سطح خارجی است و از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار خواسته می‌شود به گروه‌های مسلح اعمال فشار کند تا راهکار سیاسی را بپذیرند. مرحله سوم اما مبتنی بر یکسان‌سازی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف تأمین مالی گروه‌های تروریستی و ممانعت از عبور و مرور افراد مسلح از طریق کشورهای همسایه سوریه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها