علائم اولیه حاملگی رخ می‌دهد، قاعدگی به تاخیر می‌افتد و تست حاملگی مثبت می‌شود. حتی سونوگرافی طی هفته‌های اولیه نشان از تشکیل کیسه حامل جنین (ساک حاملگی) در دیواره رحم می‌دهد، اما طی دو ماه اول بارداری، ختم حاملگی با دردهای شکمی، لکه بینی و خونریزی اتفاق می‌افتد؛ چراکه حاملگی از نوع پوچ است. ‌
کد خبر: ۸۳۶۶۳۳
وقتی حاملگی پوچ است

توجه داشته باشید برای تشکیل جنین باید مراحل تقسیم‌ سلولی در زمان‌های خاصی انجام گیرد که شامل ایجاد یک مجموعه 58 سلولی به دنبال تقسیمات متعدد می‌شود که در سلول اولیه تخم ایجاد شده و ساختار جفت و بخش‌های مختلف یک جنین را تشکیل می‌دهد.

حال اگر اختلالاتی در کروموزوم‌های سلول‌های تشکیل‌دهنده جنین ایجاد شود، این سلول‌ها از مسیر طبیعی تقسیم سلولی خارج می‌شود.‌ تا جایی که روند بارداری صرفا به تشکیل کیسه اولیه جنینی ختم می‌شود که در سونوگرافی اولیه قابل مشاهده است، در حالی که اثری از جنین در داخل آن دیده نخواهد شد. ‌

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره روند وقوع حاملگی پوچ می‌گوید: اصولا حاملگی زمانی رخ می‌دهد که اسپرم مرد بتواند وارد تخمک زن شود، آن را بارور کند و این تخمک بتواند در رحم لانه‌گزینی کند. پس از اثبات حاملگی ابتدا باید سونوگرافی داخل رحمی انجام شود. معمولا ابتدایی‌ترین چیزی که در سونوگرافی حاملگی دیده می‌شود یک منطقه کوچک داخل رحم است که به آن ساک حاملگی گفته می‌شود. در مراحل بعدی درون این ساک حاملگی جنین دیده می‌شود و رشد می‌کند.

وی با اشاره به این که حاملگی پوچ به حاملگی‌ای اطلاق می‌شود که در آن تخمک لقاح یافته درون رحم لانه گزینی می‌کند، اما هیچ جنینی درون ساک حاملگی رشد نمی‌کند، می‌افزاید: در واقع حاملگی‌هایی که به صورت تخمک پوچ تظاهر می‌کنند معمولا دچار مشکلات کروموزومی و ژنتیکی هستند.

چرا جنین تشکیل نمی‌شود؟

موثرترین عامل شناخته شده در بروز حاملگی‌های پوچ، اختلالات سلول تخم همراه با ناهنجاری‌های کروموزومی است که ممکن است بر اثر بالا بودن سن مادر یا پدر به وجود آید.

البته به گفته این متخصص زنان، معمولا این حاملگی‌ها ارتباط مستقیم با سن مادر ندارد، اما بالا بودن سن مادر ممکن است به علت افزایش احتمال وقوع مشکلات کروموزومی یا مشکلات تقسیم سلولی در سنین بالا در وقوع حاملگی پوچ موثر باشد. ‌از سوی دیگر، این وضعیت ممکن است ناشی از کیفیت پایین اسپرم یا تخمک باشد یا ممکن است پس از تشکیل سلول تخم، اختلالاتی در تقسیم سلولی به وجود آید که باعث ایجاد این نوع حاملگی شود.

این حاملگی به سرانجام نمی‌رسد

جالب است بدانید بدن خانمی که بارداری پوچ را تجربه می‌کند، اختلال در روند طبیعی بارداری را تشخیص می‌دهد و حاملگی را متوقف می‌کند.

دکتر لاهوتی در این باره توضیح می‌دهد: درصورت وقوع حاملگی پوچ ابتدا همان علائم اولیه حاملگی رخ می‌دهد. یعنی قاعدگی به تاخیر می‌افتد و تست حاملگی مثبت می‌شود. البته معمولا در ادامه، دردهای شکمی و لکه بینی ایجاد و حاملگی با وقوع خونریزی سقط می‌شود.‌وی تاکید می‌کند: البته همیشه حاملگی پوچ به طور خود به خود سقط نمی‌شود و گاهی به مداخله پزشکی مانند تجویز دارو یا کورتاژ برای خروج محصولات حاملگی نیاز است.

حاملگی پوچ تکرار می‌شود؟

چرا بعضی خانم‌ها به طور مکرر به این نوع حاملگی دچار می‌شوند؟

دکتر لاهوتی پاسخ می‌دهد: گرچه این نوع حاملگی در طبقه‌بندی سقط مکرر هم می‌تواند قرار بگیرد، اما تائید این مساله، انجام بررسی‌های سقط مکرر را طلب می‌کنند.

به علاوه احتمال بیشتری برای وجود علت ژنتیکی در تکرار وقوع حاملگی بدون جنین مطرح است. توجه داشته باشید این نوع حاملگی معمولا در همان مراحل اولیه دفع می‌شود، اما درصورت تشخیص دیرهنگام این نوع بارداری، تمایل نداشتن مادر برای دریافت دارو یا انجام کورتاژ ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.‌

وی تاکید می‌کند: معمولا بارداری پوچ اتفاقی است که دیگر تکرار نمی‌شود و به همین دلیل بررسی خاصی پس از وقوع یک بار بارداری پوچ لازم نیست چون معمولا حاملگی بعدی طبیعی خواهد بود. ولی در کسانی که بارداری پوچ به طور مکرر اتفاق می‌افتد احتمال وجود مشکل زمینه‌ای مطرح است و به همین دلیل باید بررسی‌های سقط مکرر و مشاوره ژنتیک نیز برای زوجین انجام شود.

تشخیص بارداری بدون جنین

امروزه با وجود سونوگرافی‌های دقیق‌تر، تشخیص این نوع حاملگی در مراحل زودتر ممکن شده است البته باید توجه داشت در حاملگی طبیعی هم ممکن است در سونوگرافی اولیه (بخصوص اگر خیلی زود انجام شده باشد) اثری از جنین دیده نشود و ساک حاملگی خالی باشد. گرچه در چنین وضعیتی تکرار سونوگرافی حدود هفت تا 10 روز بعد، وجود جنین را اثبات خواهد کرد.‌

این متخصص زنان با بیان مطالب فوق می‌افزاید: در حاملگی پوچ، انتظار فایده‌ای ندارد و حاملگی بدون جنین در سونوگرافی بعدی نیز تکرار خواهد شد. با وجود این برای پیشگیری از ختم یک بارداری طبیعی و حاوی جنین ـ که در سونوگرافی اولیه ممکن است دیده نشود ـ همیشه پس از تشخیص حاملگی پوچ باید سونوگرافی به فاصله هفت تا 10 روز دیگر تکرار شود.

پونه شیرازی - سلامت و دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۹
زهراج
-
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
۰
۰
من درسن بیست سالگی یك بارداری پوچ داشتم كه كورتاژ كردم شوهرم 38سالشه.ما ازمایش ژنتیك انجام دادیم كه خوب بود وفقط من كمبود آهن داشتم.الان یك سال هست كه من باردار نشدم. میشه راهنماییم كنید باید چیكار كنم.
س
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
سلام من 20ماه قبل پریود شدم ولی 20 دی نشدم رفتم دكتر گفت بارداری ولی لكه بینی داشتم قرص داد الان رفتم میگه هفته دهم هستی احتمال بارداری پوچ هس ولی من حالت تهوع دارم سینه هام درد دارن بزرگ شدن احتمال داره باردا یم پوچ باشه2
0سالمه
Ayren
-
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
۰
۰
سلام من ۲۷شهریور اخرین پریو
دم بوده تا الان دو بار سونو رفتم میگه جنین مشاهده نشده اما ساك بارداری به قطر ۱۵میل وجود دارد ازمایشم الان ۴۷۸۰۰هستش ایا بارداری من پوچ است
یه هم درد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
عزیزم صبر كن قطر ساك به 20 میلی برسه. ناامید نشو. 10 روز یا 2 هفته دیگه برو سونوی مجدد
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
۰
۰
سلام من حامله هستم در هفته 9 رفتم سونوگرافی گفت حاملگی پوچ هست الان یك هفته هست قرص دكترم داده خوردم ولی نیفتاده به نظر شما چیكار كنم راهنمای كنید ممنون.
ba
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۰
سلام من چهار ماهه دو قلو سزارین كردم الان بعد سنو مشخص شده كه دوباره باردار هستم 6هفته وسه روز ولی قلبش نمیرنه امكان داره پوچ باشه ممنونم زود جواب بدید چون اگر پوچ نباشه باید سقط كنم ممنون
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
۰
۲
سلام من بارداری سوم بعداز ده سال پوچ بوده وبه طور طببعی بدون كورتاژ دفع شد بعداز پنج ماه دوباره باردار شدم والان هفته ی ششم یا هفتم هستم ایا احتمال دارد باز این سریع هم پو چ باشد
خانم غمگین
United Kingdom
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
۰
۰
سلام خسته نباشید..من 4 بار دچار حاملگی پوچ شدم هرجای رفتم گفتن مشكل ندارید اگه مشكل نیست چرا این اتفاق میافته واقعا افسرده شدم لطفا راهنمایی كنید بخدا دیونه شدم.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۱
۵
با سلام خسته نباشید

ازمایش خون دادم با بتای ١٠٠ دكتر گفت ٥ هفته باردارم بیبی چك هم مثبت شد
امروز رفتم سونو دكتره میگه چیزی مشخص نشده
شرح سونو
مایع ازاد در لگن رویت نشد
كانون هیپواكو مشكوك بهGS به قطر ۵mm داخل حفره رحم مشهود است
سونوگرافی كنترل توصیه میشود
تورا خدا بهم زودتر جواب بدین این یعنی چی؟؟؟؟؟
ایا جواب ازمایش اشتباه شده یا من خیلی زود رفتم واسه سونو دیده نشده
خیلی نگرانممممم كمكم كنید

نیازمندی ها