گزارش جام‌جم از سیاست‌های دوگانه آمریکا

لبخندها در وین، دست چدنی در واشنگتن

هفت ماه پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، واشنگتن همچنان به تبلیغات منفی خود علیه کشورمان ادامه می‌دهد و هرچند بهانه این اظهارات ضدایرانی، فضاسازی به‌منظور اقناع مخالفان تندرو داخلی آمریکا عنوان شده، اما به‌نظر می‌رسد ورای این اختلافات داخلی، تلاش برای تثبیت دشمنی با ایران و سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت کشورمان، دلیل اصلی این تبلیغات به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۳۳۱۷۲
لبخندها در وین، دست چدنی در واشنگتن

نگاهی به جدول اظهارات ضدایرانی آمریکایی‌ها که هر دو جریان دموکرات و جمهوریخواه را شامل می‌شود، حاکی است که نه در سخنان مقامات آمریکایی و نه در رفتار دولتمردان این کشور، تغییری نسبت به رویکرد واشنگتن در قبال تهران به چشم نمی‌خورد و این همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیری که اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان داشتند، بر آن تاکید کردند و خواستار واکنش مناسب مقامات کشورمان به این گونه اظهارنظرها شدند.

در همین ارتباط برخی نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم درباره راهبردهای سیاسی ایران در قبال «مسائل پس از برجام» به اظهارنظر پرداخته‌اند.

دشمن را باید با دید دشمن نگاه کنیم

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که برخی می‌گویند بعد از برجام تهدیدات علیه ایران کمتر شده اما این اتفاق نیفتاده است، یادآور شد: حالا که برجام در دو کشور ایران و آمریکا قرار است بررسی شود، شاهد صحبت‌های مقامات آمریکایی و تهدیدات فراوان مبنی بر استفاده از گزینه نظامی علیه ایران هستیم.

وی با بیان این‌که مواضع آمریکایی‌ها نسبت به انقلاب ایران و حرکت‌ها در منطقه نشان می‌دهد تهدیدات کاهش نیافته، بلکه ادامه دارد، افزود: با علم بر این رفتار باید هوشیارانه و با تدبیر پس از برجام عمل کنیم و فکر نکنیم دشمن از اقداماتش علیه ایران دست برداشته است.

نماینده یزد با تاکید بر این‌که دشمن را باید با دید دشمن نگاه کنیم خاطرنشان کرد: امروز آمریکایی‌ها مواضعی را در صحنه داخلی خود مطرح می‌کنند که باید پاسخ مناسبی از طریق دستگاه سیاست خارجی نسبت به آن داده شود تا به‌صورت رسمی اعلام و در تاریخ ثبت شود.

پاسخ تهدید، سکوت نیست

احمد بخشایش، عضودیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به سخنان هشداردهنده رهبری در مقابل اظهارات مقامات آمریکایی، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب علاقه دارند پس از برجام، لحن انقلابی ایران حفظ شود و نظرات مقامات ایرانی از گرایش‌های انقلابی به سمت و سوی رفتارهای دیپلماتیک با مقامات آمریکایی تغییر نکند؛ چون طرف مقابل همچنان با تهدیداتی که علیه کشور دارد، دشمن واقعی مردم ایران محسوب می‌شود.

نماینده اردستان با بیان این‌که واشنگتن علاقه دارد بعد از توافق در ایران نفوذ کند، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب هشدار دادند که آمریکایی‌ها تلاش زیادی می‌کنند از طریق نفوذ فرهنگی وارد کشور شوند و جلوی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جبهه مقاومت را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: رهبری تاکید دارند مقامات ایرانی باید به همین سبک با آمریکایی‌ها برخورد کنند و پاسخ آنان را متناسب با لحنی بدهند که آنها به‌کار می‌برند تا غیرت و عزم ایرانی حفظ شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فرازی از بیانات رهبری که هر زمان صحبتی از ناحیه آمریکا شنیده می‌شود بهتر است پاسخی از سوی مقامات ایرانی شنیده شود، گفت: اگر جوابی نیاید این امر به معنای تثبیت حرف آنان محسوب می‌شود.

وی با طرح احتمال این‌که تنش بین آمریکا و ایران بعد از برجام ادامه یابد، افزود: البته در داخل ایران عده‌ای علاقه دارند این تنش به یک رابطه عادی تبدیل شود.

فریب لبخندهای غرب را نخوریم

مهدی دواتگری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به این‌که نباید فریب لبخندهای طرف غرب را بخوریم، گفت: به‌عنوان کشوری قدرتمند در منطقه باید در شرایط فعلی منطقه هوشمندانه در عرصه فعالیت‌های سیاسی و بین‌المللی حرکت کنیم.

نماینده مراغه با تاکید بر این‌که باید همواره منافع خود را دنبال کنیم، درخصوص اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکایی بیان کرد: حرف و سخن مقامات آمریکا به اختلافات داخلی این کشور برمی‌گردد و باید بدانیم در هیات حاکمه آمریکا اختلافات شدیدی وجود دارد که بخشی از آن برای تسویه حساب‌های داخلی است.

وی یادآورشد: البته در کنار این سیاست‌ها و بگومگوها نباید از خوی سلطه‌گری این کشور غافل باشیم.

تهدیدها و بهانه‌تراشی‌ها ی واشنگتن؛ پس از برجام

باراک اوباما رئیسجمهور آمریکا

3 هفته پس از پایان مذاکرات

من از همان ابتدا از پنتاگون خواستم تا طرحی را برای حمله نظامی ]به ایران[ در صورت لزوم آماده کنند.

جو بایدن، معاون رئیسجمهور آمریکا

7 هفته پس از برجام

اگر بتوانیم بمب هستهای را از روی میز برداریم، بهتر است که با آن انسانهای بد (ایران) کنار بیاییم تا اینکه با آن انسانهای بد کنار بمب هستهای مواجه شویم.

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا

6 هفته پس از توافق وین

اقدامت ایران درباره حزبالله، انتقال تسلیحات به شبه نظامیان شیعی عراق و انتقال تسلیحات به حوثیها و دیگران عمیقا نگرانکننده است. این اقدامات برخلاف تحریم (تسلیحاتی) است و ما باید با این کارها مخالفت کنیم.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا

2 هفته پس از برجام

توافق واقعا برنامه هستهای ایران را برای مدت طولانی سخت تحت فشار قرار میدهد.

جان بوئنر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

همزمان با پایان مذاکرات

توافق هستهای... ایران را که بزرگترین حامی تروریسم است... جسورتر خواهد ساخت.

جک لو، وزیر خزانهداری آمریکا

یک هفته پس از توافق

ما حق اعمال تحریمهای بیشتر در موارد غیرهستهای علیه ایران را برای خود محفوظ میداریم.

مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک آمریکا

2 هفته بعد از برجام

همه گزینهها درباره ایران روی میز است

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا

7 هفته پس از برجام

هرگونه اقدام نظامی علیه ایران با وجود «برجام» موثرتر خواهد بود؛ تسلیحات هستهای ایران کوچکتر خواهد شد و راستی آزماییها اطلاعات بیشتری را برای اقدام نظامی علیه ایران در اختیار آمریکا قرار میدهد.

باب کورکر رئیس کمیته روابطخارجی سنا

یک هفته پس از توافق

توافق وین، راه ایران را برای رسیدن به قدرت هستهای هموار میسازد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید

3 هفته پس از توافق

پس از اجرایی شدن توافق، بیسابقهترین بازرسیهای سرزده در انتظار برنامه هستهای ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها