114 سال پیش ، در روز 7 سپتامبر سال 1901 میلادی شورش بوکسرها با تحقیری دیگر نسبت به امپراتوری چین خاتمه یافت.
کد خبر: ۸۳۳۱۰۲
شورش بوکسرها چینی در خون پایان گرفت + عکس

به گزارش جام جم آنلاین ،فرقه بوکسرها در حوالی سال های دهه 1770 میلادی در نواحی روستایی شان تونگ در جنوب شهر پکن تاسیس شده بود.

واژه اصلی نام این فرقه به زبان چینی که به مفهوم «مشت اتحاد و عدالت» بود به زبان های غربی به غلط بوکسر یا بوکسور ترجمه شد.

اعضای این فرقه از ابتدا با سلطنت منچوها به همان اندازه مخالف بودند که با تسلط غربی ها مخالفت می ورزیدند. پس از سال ها ، بوکسرها یک متحد غیرمنتظره را یافتند که شخص امپراتریس چین ، تسوهی بود.

تسوهی برای تحکیم هر چه بیشتر قدرت خود آشکارا با تسلط غربی ها بر کشورش مخالفت می کرد. در روز 10 ژوئن سال 1900 میلادی تسوهی در مقابل شورای عالی فرمان می دهد که بدون فوت وقت بیگانگان از خاک چین بیرون رانده شوند.

بوکسرهای پکن به تحریک توآن یکی از شاهزادگان شهر ممنوع (مجموعه کاخ های سلطنتی در پکن) به شکار چینی های مسیحی و میسیونرهای مذهبی بیگانه می پردازند و آنها را قتل عام می کنند.

سپس مجموعه اقامتگاه های خارجی ها که در قلعه ای محفوظ بود را به محاصره درمی آورند. متاسفانه شورش بوکسرها به پکن محدود می شود و دامنه آن به سایر نقاط کشور چین گسترش نمی یابد.

برای نخستین بار تمام استعمارگران بیگانه در چین با یکدیگر متحد می شوند. بریتانیایی ها ، آمریکایی ها ، آلمانی ها ، ایتالیایی ها ، فرانسوی ها ، روس ها و حتی ژاپنی ها ارتشی را تحت فرماندهی آلفرد فن والدرسی ژنرال آلمانی تشکیل می دهند.

سربازان این ارتش بندر تین تسین را در 14 ژوییه سال 1901 میلادی اشغال کرده و یک ماه بعد وارد پکن می شوند.اعضای دربار چین بدون فوت وقت فرار می کنند و تسوهی ، امپراتریس قدرتمند برای فرار خود را به صورت یک زن روستایی درمی آورد.

پس از امضای پیمان صلح که به درگیری خاتمه می دهد ، امپراتریس چین ناگزیر می شود خسارات هنگفتی که براساس قرارداد به صورت اقساط را بود به بیگانگان بپردازد که مبلغ آن به یک میلیارد و 600 میلیون فرانک طلا بالغ می شد.

در عین حال تسوهی ناگزیر گردید برخی از شاهزادگان سلسله خود را قربانی کند.

سازمان دهندگان شورش اجازه می یابند خودکشی کنند و هزاران بوکسر در ملاءعام گردن زده می شوند.

شورش بوکسرها با تحقیری دیگر نسبت به امپراتوری چین خاتمه می یابد.

همین واقعه موجب می شود که زمزمه های آزادی خواهی در چین بلند شده و ده سال بعد منجر به انقلاب سال 1911 میلادی و سرنگونی امپراتوری چین شود.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها