عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

قاچاق، دشمن تولید رقابت‌پذیر

تولید صادرات‌ محور از جمله فرمایشات رهبر معظم انقلاب در چارچوب اقتصاد مقاومتی است، اما مهم‌ترین نکته‌ای که بیشتر مسئولان برای افزایش توان تولید اظهار می‌کنند، کیفیت است.
کد خبر: ۸۳۲۴۳۸
قاچاق، دشمن تولید رقابت‌پذیر

با این حال عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران قاچاق را معضل اساسی در بحث تولید می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که قاچاق در کشور به صورت گسترده انجام شود، تولید در کشور هزینه بسیار بالایی خواهد داشت و این هزینه مانع از کیفی شدن محصولات است.

اکنون همه به کیفیت برخی محصولات داخلی انتقاد دارند. به نظر شما تولیدکنندگان چه اقداماتی را باید انجام دهند تا بتوانند با رشد کیفیت، وارد بازارهای صادراتی شوند؟

متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان منافع فردی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند. این تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌های تولید، از کیفیت محصولات خود می‌کاهند و همین امر باعث می‌شود تا در کوتاه‌مدت سود زیادی کسب کنند، اما این موضوع در بلندمدت دوام نخواهد داشت. توجه به هویت ایرانی در تولیدات می‌تواند معرفی فرهنگ ایران در بازار جهانی باشد. همچنین اگر ما به سود کم قانع باشیم و محصول باکیفیت تولید کنیم، می‌توانیم در بلندمدت در بازار بمانیم و قطعا می‌توانیم بازارهای بیشتری را فتح کنیم. اکنون برخی مردم رغبت بیشتری به خرید کالاهای خارجی نشان می‌دهند. دلیل این امر تنها کیفیت است که حاضرند مبلغ بیشتر بپردازند. حالا این کالای خارجی ممکن است ژاپنی باشد یا چینی.

البته مردم در قبال کالای چینی نظر متفاوتی دارند، این‌طور نیست؟

در این مورد باید بگویم واردکنندگان ما اجناس بی‌کیفیت را وارد می‌کنند. چین کشوری است که بیشترین صادرات جهان را انجام می‌دهد و همه نوع کالایی با هر نوع کیفیتی تولید می‌کند. پس ما در واقع باید این فرهنگ را اصلاح کنیم که منافع ملی را به منافع فردی ترجیح دهیم، حتی اگر با این کار در کوتاه‌مدت سود حداقلی عایدمان شود.

زیرساخت‌های این کار فراهم است؟

خیر. تولید یک کالای خاص، نیازمند تجهیزات مدرن است و برای انجام این کار تامین منابع و سرمایه‌گذاری و ارتقای سطح کیفی محصول را باید در نظر داشته باشیم تا بتوانیم کالایی را تولید کنیم که در بازارهای جهانی بتواند رقابت کند، البته این موضوع درخصوص همه تولیدات صدق نمی‌کند.

زمانی که کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد و صادارت‌محور باشد و در کنار آن فرهنگ‌سازی مصرف تولیدات داخلی انجام شود، افزایش تولید و همچنین حل بحران اشتغال و رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود، بنابراین ابتدا باید تولیدکنندگان کیفیت را در نظر بگیرند و بعد در فکر بازارهای هدف باشند. اگر ما بخواهیم عضو سازمان تجارت جهانی شویم، باید تعرفه‌های واردات خود را کاهش دهیم و در آن صورت تنها محصولاتی باقی خواهند ماند که از قدرت کیفیت و قابلیت رقابت‌پذیر بودن برخوردار باشند. اکنون کالاهایی در برخی صنایع و رشته‌ها در ایران تولید می‌شود که کیفیت آن جهانی است و قدرت رقابت بالایی دارد، اما معضلی که تولید ایران را تهدید می‌کند، قاچاق است. اگر تعرفه‌ها رعایت شود یا حتی پایین بیاید، باز هم برای دولت کسب درآمد می‌کند، اما قاچاق هم باعث می‌شود که دولت از امکانات خود محروم شود و هم تولیداتی را که در کشور انجام می‌شود رو به تعطیلی خواهند رفت؛ چون با کالای قاچاق، قدرت مالی و در نتیجه توان مانور کیفی‌سازی محصولات کاهش خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها