زنان از دیرباز نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد خانواده به عهده داشته‌اند. برقراری تعادل بین مخارج خانه و زندگی با میزان درآمد مرد خانه ازجمله نقش‌های بی‌بدیل زن در مدیریت اقتصادی خانواده است
کد خبر: ۸۳۱۴۱۳
تنظیم جیب خانواده، با من!

اگرچه این نقش سال‌ها نادیده گرفته شده یا ساده انگاشته شده است، اما امروزه با تغییر شرایط زندگی اهمیت این امر کاملا مبرهن و مشهود شده است.

در روزگار قدیم زنان در ظاهر نقش مصرف‌کننده داشتند اگرچه در پشت صحنه زندگی، اقتصاد مردشان را در دست داشتند و به طور ناملموس تنظیم دخل و خرج می‌کردند.

اما امروز با ورود زنان به عرصه کار و فعالیت، نقش پنهان اما مهم مدیریت اقتصادی زنان دیروز، جلوه‌ای دیگر پیدا کرده و ارزش کار زنان و نگاه اقتصادی آنان، برملا شده است.

زنان شاغل و خانه‌دار، هریک به نوبه خود، با بر عهده گرفتن نقش‌های جدید و فرا گرفتن مهارت‌هایی سعی کرده‌اند در اقتصاد خانواده نقش فعال و پویایی داشته باشند و مرد زندگی‌شان را در این مسیر صعب و دشوار تنها نگذارند.

درآمدزایی

دیگر مثل سابق نیست که حقوق یک نفر کفاف زندگی یک خانواده را بدهد؛ امروزه، تامین مخارج زندگی سخت شده است.

خانم‌ها خوب می‌دانند دیگر یک دست صدا ندارد، بنابراین با به عهده گرفتن تامین بخشی از مخارج، همپای همسرانشان تلاش می‌کنند.

معمولا آنها با توجه به شرایط زندگی، شغلی برای خود انتخاب کرده و مشغول به کار شده‌اند و حتی بعضا نه‌تنها در پست و مقام بالایی قرار دارند بلکه حقوق بیشتری از مرد خانواده کسب می‌کنند، امری که شاید تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در این روزگار زنان علاوه بر نقش‌های پیشین خود، کمک‌خرج خانواده شده‌اند و از هر طریقی حتی با ارائه هنر دستشان سعی می‌کنند درآمدزایی کنند تا در جهت رفع مشکلات اقتصادی خانواده، کمک‌حال همسرشان باشند.

تنظیم دخل و خرج

همیشه و در همه حال مدیریت دخل و خرج خانواده بر عهده کدبانوی خانه است، خانم خانه خوب می‌داند اولویت خانواده در هر مقطع زمانی چیست؟

اوست که با توجه به میزان درآمد ماهانه، خواسته‌ها و نیازهای اعضای خانواده را اولویت‌بندی کرده و تعیین می‌کند که از بین آنها، کدام‌یک در این مقطع کنونی برای زندگی‌شان ارجح‌ است و کدام‌یک را می‌توان به تعویق انداخت و برای حصول آن، باید صبور بود.

دستی پر از امید

فکر روز مبادا و آینده زندگی خود و بچه‌ها بودن، وظیفه مرد خانه است، اما خانم خانه نیز، در کنار مرد زندگی‌اش برای حرکت به سوی آینده و رقم زدن زندگی زیبا برای فرزندان تلاش می‌کند

و از همه مهم‌تر در نگرانی‌ها و ناامیدی‌های آقای خانه به یاری‌اش می‌شتابد و با امیدبخشی، او را برای ادامه راه ترغیب می‌کند؛ شنیدن چنین جملاتی از زبان زن «عزیزم، نگران نباش همه چیز درست می‌شود»، «من در همه حال کنارت هستم»، «میزان تلاشت برایم مهم است» و...،

نه‌تنها برای مرد بسیار ارزشمند است بلکه همچون نیروی قوت‌بخشی عمل می‌کند که باعث می‌شود آقای خانه برای ادامه تلاشش پراراده و مصمم شود، چراکه می‌داند کسی هست که او و زحماتش را می‌بیند، درکش می‌کند و قدردانش است.

سفره‌ای رنگین از سر آبروداری

خانم‌های کدبانوی ایرانی، از مادر و مادربزرگ‌هایشان یاد گرفته‌اند که وقتی یخچال خانه‌شان هم پر از خالی است، چطور با رویی گشاده مهمان‌داری و مهمان‌نوازی کنند و برای مهمان سرزده‌شان سفره‌ای رنگین بیندازند و آبروی خود و همسرشان را بخرند؛ این نقش تازه‌ای نیست.

همه زنان ایرانی مفهوم با سیلی سرخ نگه داشتن صورت خود را بخوبی می‌دانند. بله، آبروداری یکی از مدیریت‌های خانم مدبری است که به دور از چشم و همچشمی‌ها، سعی می‌کند در خانه‌اش را برای همیشه به روی دوست و آشنا باز نگاه دارد.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها