اختصاصی جام جم آنلاین

برباد رفتن قدرت خرید ایران در جنگ ارزی

از زمانی که پول به معنای امروزی در قرن 14 و 15 میلادی اختراع شد به مرور نوعی رقابت بین اقتصاد های جهان شکل گرفت وامروز که در جنگ ارزی به سر می بریم شاهد آن هستیم که با بالا و پایین شدن ارزش پول در حوزه های پولی اقتصاد ها ی قدرتمند جهانی ، اقتصاد سایر کشورها نیز به نسبت ذخایر ارزی که دارند تحت تاثیر قرار می گیرد.
کد خبر: ۸۲۹۲۴۰
برباد رفتن قدرت خرید ایران در جنگ ارزی

رقابت های اقتصادی به جایی رسیده است که در سالهای اخیر جنگ ارزی بین چهارحوزه پولی مهم از جمله حوزه پولی یوان چین ، حوزه پولی ین ژاپن ، حوزه پولی یورو در اتحادیه اروپا و حوزه پولی دلاردرایالت متحده آمریکا شدت گرفته و هر کدام از این کشورها در پی بروزمشکلات اقتصادی برای جبران کسری بودجه و پوشش هزینه ها اقدام به کاهش ارزش پول خود می کنند ، به عبارتی با چاپ پول و تزریق نقدینگی بدون پشتوانه در تلاشند تا بخشی از هزینه های دولت و کسری بودجه شان را از جیب سایر کشورها جبران کنند ، چراکه با این سیاست می توانند صادرات خود را به کشورهای دیگر افزایش و وارداتشان را کنترل کنند .

درواقع کشورهای 4 حوزه پولی قدرتمند از آنجائیکه بخش قابل توجهی از ارزهایشان در خارج از مرزها قرار دارد ، بخشی از هزینه های خود را به کشورهای دیگر منتقل می کنند ،بنابراین با کاهش ارزش هرکدام از این ارزها سایر کشورها که منابعی از این ارزها را دراختیار دارند به نوعی متضرر می شوند. به عنوان مثال اگر دلار آمریکا 10 درصد تضعیف شود ازآنجایی که 50 درصد از دلار آمریکا خارج از مرزهایش قراردارد ، دراین رویداد آمریکایی ها فقط نیمی از هزینه های تضعیف دلار را پرداخت می کنند و باقی را مردم سایر کشورها می پردازند و به نوعی هزینه دولتها در این 4 حوزه پولی با تضعیف ارزشان از جیب کسانی که خارج از کشورشان هستند جبران می شود.

حال با توجه به کاهش ارزش یوان ، توسط دولت چین بسیاری از کشورها از جمله ایران از چنین تصمیمی متضررمی شوند ،چرا که چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران است . بر اساس گزارش گمرک چین ، حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال 2014 میلادی به 51 میلیارد دلار رسید. که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل - 2013 میلادی - با رشد همراه بوده است. بر این اساس، صادرات چین به ایران در سال 2014 میلادی، 24 میلیارد و 360 میلیون دلار بود و ایران نیز در این مدت 27 میلیارد و490 میلیون دلار کالا به چین صادر کرده است . دولت چین که مدتی پیش برای رقابتی کردن بازار صادراتش، ارزش یوآن را 2 درصد کاهش داده است طبیعی است که به همین میزان ازقدرت خرید ذخایر ایران در چین کاسته خواهد شد ، یعنی اگرایران حدود 30 میلیار دلار در چین پول داشته باشد چیزی حدود 600میلیون دلار از قدرت خرید ذخایر ارزی کشور در چین کاهش می یابد . علاوه براین کاهش ارزش یوان باعث افزایش واردات از چین خواهد شد که دولت ایران باید در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل کند و علاوه بربازی با تعرفه های گمرکی برای جلوگیری از واردات بی رویه کالای چینی به کشور با رصد نوسانات ارزی ، ذخایر و سبد ارزی خود را با توجه به این تغییرات تعریف کند تا از تلاطمات در اقتصاد ایران جلوگیری کند.

جام جم آنلاین – سیما رادمنش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن
United States
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
۰
۰
دو درصد از 30 میلیارد میشه شصت میلیون دلار نه ششصد.
درضمن ایران با چین سری تراز تجاری داره یعنی واردات ما از چین بیشتره.
این یعنی ؟؟ ما از چین دو درصد ارزونتر میشه.

نیازمندی ها