در زمانه‌ای که جنگ میان ملت‌ها از نبرد فیزیکی گذشته و به جدال فرهنگی و رسانه‌ای تبدیل شده، سازمان صداوسیما به‌عنوان مهم‌ترین سازمانی که می‌تواند مقابل پیشروی تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را بگیرد نیازمند بودجه کافی است.
کد خبر: ۸۲۸۰۰۲
ماموریت سنگین رسانه ملی در تنگنای مالی

همانگونه‌که در دوران دفاع مقدس، تامین بودجه نیروهای مسلح برای دفاع از کشور در اولویت بود، هم‌اکنون نیز که در جنگ رسانه‌ای به سر می‌بریم حمایت مالی از رسانه ملی که در خط مقدم جنگ نرم با دشمن قرار دارد می‌بایست در اولویت باشد تا بدین ترتیب بتوان با آن آثار مناسب اعم از نمایشی و غیرنمایشی تولید و با هجوم رسانه‌های دشمن مقابله کرد. مقابله با تهاجم فرهنگی، مساله‌ای ملی است که نباید با نگاه سیاسی آن را کمرنگ کرد.

سازمان صداوسیما با داشتن دفاتر خارج از کشور می‌تواند جنگ‌نرم دشمن را رصد کرده و با آن مقابله کند اما دفاتر خارج از کشور نیز از معضل بدهی رنج می‌برند و امکان تعطیلی این دفاتر روز به روز بیشتر می‌شود و این یعنی تضعیف رسانه ملی. سازمانی که اگر تقویت نشود و نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، شرایط جولان شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر می‌شود و کشور در مقابل جنگ نرمی که دشمنان علیه ایران آغاز کرده‌اند، منفعل و ضعیف خواهد شد.

صداوسیما تحت فشار است

حسینعلی حاجی دلیگانی در اظهار نظری درباره بودجه صداوسیما تصریح کرده که دولت همان مقدار که باید به صداوسیما بودجه بدهد را یا نمی‌دهد و یا دیرتر می‌دهد. صداوسیما مکرر تهدید می‌شود که اگر فلان کار را نکند و یا فلان روند را ادامه بدهد بودجه‌اش کم خواهد شد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به برنامه‌های صداوسیما پس از توافق هسته‌ای به فارس توضیح داد: مردم نیاز به اطلاعات به روز و بدون نگرش جانبدارانه دارند. در موضوع برجام نکاتی را که مردم باید بدانند به آنها ارائه نمی‌شود.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: ریشه این مسائل برمی‌گردد به این‌که صداوسیما تحت فشار است و موضوع استقلال صداوسیما با این فشارها قابل جمع نیست؛ باید شرایطی فراهم شود که صداوسیما بتواند کار خود را انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یاد آور شد: امیدوارم که این مطلب کذب باشد ولی ما شنیده‌ایم حتی در مواردی که صداوسیما دستور رهبری را گرفته که از طرف دولت به این سازمان کمک شود متأسفانه به آن عمل نشده و هم اکنون نیز وضع اعتباری صداوسیما بحرانی است و نمی‌توان از این سازمان خواست کارش را مجانی انجام دهد.

همه اینها در حالی است که رئیس رسانه ملی در دیدار اخیر خود با مجمع نمایندگان اصفهان درمجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که اگر دولت بودجه صداوسیما را تامین کند نیازی به پخش آگهی بازرگانی نیست.

به گفته دکتر سرافراز، با این مقدار بودجه، سازمان حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیست و اگر قرار باشد که صداوسیما درصد زیادی از بودجه‌اش را از راه تبلیغات تامین کند، تبعاتی دارد.

رئیس رسانه ملی به ناتمام ماندن تولید برخی سریال‌های الف ویژه، ناشی از کمبود اعتبارات اشاره کرد و افزود: تولید سریال‌های «سعدی»، «حضرت موسی(ع)» و «سلمان» به علت مشکلات مالی و تامین نشدن بودجه، چند سالی است که به تعویق افتاده است.

وی بودجه دولت برای سازمان را کمتر از هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با این مقدار، سازمان حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیست.

وی افزود: اگر قرار باشد صداوسیما در صد زیادی از بودجه‌اش را از راه تبلیغات تامین کند، می تواند تبعاتی داشته باشد؛ برخی انتقاد می کنند که چرا تبلیغات زیاد پخش می شود، چرا مصرف‌گرایی را رواج می دهید یا چرا کالاهای خارجی تبلیغ می کنید؟ در حالی که اگر دولت، بودجه سازمان را تامین‌ کند، حتی نیازی به پخش آگهی بازرگانی نخواهیم داشت.

بر طبق قانون، صداوسیما مکلف و به تعبیر بهتر مجبور است که نیمی از بودجه‌اش را راسا و از طریق جذب آگهی تامین کند.

آمار بالای بدهی‌ها

غلامرضا مظاهری، مدیر کل برنامه‌ریزی و امور مالی معاونت سیما در تشریح هزینه‌های جاری این معاونت می‌گوید: بودجه مصوب در سه حوزه هزینه می‌شود؛ تولید برنامه‌ها، خرید حق پخش مسابقات ورزشی و فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و اختصاص بودجه ارزی برای خرید تجهیزات فنی و سخت‌افزاری و تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال و ارتقای کیفیت پخش شبکه‌های تلویزیونی.

مظاهری با بیان این مطلب می‌افزاید: حوزه معاونت سیما به دلیل بدهی‌های معوق مانده از سال‌های گذشته نمی‌تواند بودجه لازم را برای تولید و پخش برنامه‌های جدید اختصاص دهد. بدهی‌های معوقه این معاونت در مجموع بالغ بر یکصد میلیارد تومان است که مربوط به گذشته می‌شود. اگر حتی چنین مبلغی هم تامین شود تازه بدهی‌های سازمان پرداخت شده و حساب بودجه مورد نیاز برای تولید برنامه‌ها جداست. در خصوص اختصاص بودجه ارزی هم که صرف خرید تجهیزات سخت‌افزاری و حق پخش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی می‌شود هم باید گفت که کاستی‌ها چنان مدیران را تحت فشار قرار داده که تمرکز و وقت خود را به جای تولید برنامه، صرف تامین اعتبار و پرداخت بدهی‌های قبلی می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار بودجه را برای سازمان صداوسیما مناسب و منطقی می‌داند، تاکید می‌کند: بودجه مصوب سازمان در سال جاری یک‌هزار میلیارد تومان است، در حالی که عملکرد مالی در سال‌های 92 و 93 به صورت جداگانه معادل 2700 میلیارد بوده است. این مبالغ البته جدا از عملکرد ارزی سازمان است. معاونت سیما علاوه بر هزینه‌های جاری نزدیک به 150 میلیارد تومان بدهی دارد. به نظر می‌رسد باید نیازهای فنی و تجهیزاتی سازمان را به خوبی رصد کرد تا بتوان به رقم بودجه مورد نیاز رسید.

سرمایه‌گذاری فرهنگی

سید سعید زمانیان، نماینده مردم شهرکرد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است، سازمان صداوسیما برای ارائه برنامه‌های خوب و موثر که بتواند با تهاجم فرهنگی مبارزه کند به اعتبار و بودجه مناسب نیازمند است. اگر دولت و دیگر سازمان‌های مربوط بودجه کافی در اختیار صداوسیما قرار ندهند این سازمان که یکی از مهم‌ترین سازمان‌های فرهنگی است پویایی و تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

وی گفت: تولیدات، تامین تجهیزات صداوسیما، اجاره باند ماهواره‌ای و... به اعتبار و بودجه نیاز دارد.

وی تاکید کرد: رسانه ملی مدتی است با کمبود بودجه مواجه شده است، این در حالی است که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس سازمان صداوسیما و دیگر معاونان این سازمان بارها درباره این کمبود بودجه توضیح داده‌ و خواستار اعتبار لازم شده‌اند. اگر بودجه لازم برای این سازمان در نظر گرفته نشود نباید انتظار داشت که صداوسیما بتواند کارهای بزرگی انجام دهد و با تهاجم فرهنگی مبارزه کند. این درحالی است که اگر جلوی رشد تهاجم فرهنگی گرفته نشود هزینه‌ای که برای مبارزه با آن صرف خواهد شد، خیلی بیشتر از بودجه‌ای است که باید به سازمان صداوسیما داد.

وی با یادآوری این نکته که رئیس سازمان صداوسیما و معاونان وی از هم اکنون باید برای بودجه سال 95 با دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وارد مذاکره شوند، توضیح داد: برای تامین بودجه لازم باید دکتر سرافراز و معاونان اداری و مالی وی با دولت و معاون اول رئیس جمهور وارد مذاکره شوند و به آنها توضیح دهند که برای تاثیرگذاری بیشتر به چه میزان بودجه نیازمند هستند. باید مشکلات سازمان صداوسیما به استانداران و فرمانداران استان‌ها و شهرها نیز منتقل شود تا آنها بتوانند از اعتبارات استان سهمی را هم برای صداوسیما در نظر بگیرند. چون زمانی که بودجه بسته و تصویب می‌شود دیگر نمی‌توان کار زیادی برای تامین بودجه انجام داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: تامین اعتبار برای صداوسیما هزینه نیست،بلکه سرمایه‌گذاری بزرگ فرهنگی است که اگر از آن غافل شویم به کشور آسیب‌های زیادی وارد خواهد شد.

هزینه برای رسانه ملی، سرمایه‌گذاری است

حجت‌الاسلام و المسلمین رمضان موسوی مقدم، معاون امور مجلس و استان‌های رسانه ملی گفت: نبرد واقعی حق و باطل این روزها فقط در رسانه‌ها و بخصوص از نوع صوتی و تصویری‌اش در جریان است. به تعبیر مقام معظم رهبری در این غوغای رسانه‌ای و انبوه شبکه‌های ماهواره‌ای فقط ما هستیم و سازمان صدا و سیما. امروزه رسانه ملی در خط مقدم نبرد همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حضور دارد. به دلیل این اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در حکم ریاست سازمان، تمام مسئولیت هدایت و برنامه‌ریزی رسانه‌های فراگیر در همه سطوح مختلف اعم از مجازی و غیرمجازی را بر عهده صداو‌سیما گذاشته‌اند.

وی تاکید کرد: متاسفانه این روزها صدا و سیما در مقام یک رسانه قدرتمند و تاثیرگذار بسیار محروم و مظلوم واقع شده و نه تنها نیازها و حوائج فناوری و فنی ضروری‌اش رفع نمی‌شود که بعضا از سوی برخی از مسئولان مورد بی‌مهری و بی‌توجهی هم قرار می‌گیرد، در حالی که سخت به توجه آنها نیاز دارد. خود مسئولان هم می‌دانند که برای دستیابی به اهداف نظام و توسعه کشور به رسانه ملی نیاز دارند. این رسانه ملی است که می‌تواند چه در داخل و چه در خارج از کشور به مسئولان مدد برساند.

موسوی مقدم اظهار داشت: متولیان امر خود به خوبی می‌دانند که رسانه ملی در جریان مذاکرات هسته‌ای چقدر به آنها کمک کرد. متاسفانه گاهی برای یک دستمال کاخ قیصر را به آتش می‌کشند. صدا و سیما مجبور است به دلیل محدودیت‌های مالی به آگهی‌های بازرگانی و برنامه‌های مشارکتی خود بیفزاید و پروژه‌های بزرگ تولیدی‌اش را متوقف کند.

محسن محمدی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها