نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس اعتراض کردند

بی مهری بودجه 94 به صداوسیما + عکس + جدول

سال 94 از چند جهت برای صداوسیما سال خاصی خواهد بود. محمد سرافراز در حالی مسئولیت رسانه ملی را تحویل گرفته که بودجه این سازمان برای سال آینده مبلغی بالغ بر یک هزار میلیارد و 69 میلیون تومان از سوی دولت حسن روحانی پیش بینی شده است. بودجه ای که از نظر ارزش، در مقایسه با سال گذشته کمتر است و به نظر می رسد کمیسیون تلفیق مجلس هم می خواهد آن را تایید کند.
کد خبر: ۷۶۵۱۶۲
بی مهری بودجه 94 به صداوسیما + عکس + جدول

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در نگاه اول ممکن است افزایش 197 میلیارد تومانی بودجه سازمان صداوسیما نسبت به سال 93 که مبلغ 967 میلیارد تومان بوده است به چشم بیاید اما در واقع این رقم، رشد غلط اندازی را به ذهن متبادر می سازد.

حقیقت ماجرا این است که چرخهای موتور رسانه ملی که با حدود 50 هزار کارمند رسمی، پیمانی و قراردادی یکی از بزرگ ترین رسانه های جهان از نظر حجم نیروی انسانی است، سنگین تر از آن می نماید که حتی بتواند با چنین اعداد و ارقامی برای بودجه سال آینده اش روغن کاری شود، چه رسد به اینکه بخواهد بچرخد.

از مبلغ کم اعتبار پیشنهادی دولت به سازمان صداوسیما هم که بگذریم، نوبت بدهی 400 میلیارد تومانی این سازمان می شود که بخش اعظم آن نیز مربوط به معاونت سیما یعنی مرکز تولید برنامه های اصلی رسانه ملی است که با این تفاسیر راه پر پیچ و خمی را در روند تولید کیفی در پیش رو خواهد داشت.

مسأله دیگری که پیش روی این سازمان دیده می شود لزوم افزایش حقوق کارکنان در سال آینده است چنانچه سید تقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در این زمینه می گوید: رشد حدود 6 درصدی بودجه امسال رسانه ملی در مقایسه با سال گذشته در حالی است که در بودجه 94، حقوق کارکنان دولت با 14 درصد رشد پیش‌ بینی شده است.

جدول زیر مقایسه ای درباره میزان رشد بودجه جاری رسانه ملی در سال جاری و آینده قبل و بعد از اعمال افزایش حقوق کارکنان است.

بودجه جاری سال 93

بودجه جاری سال 94

درصد

با احتساب 14درصد افزایش حقوق کارکنان

872 میلیارد تومان

932 میلیارد تومان

8.6 درصد رشد

2.7 درصد کاهش اعتبار

تبلیغات نمی تواند تنها راه درآمد رسانه ملی باشد

بیژن نوباوه، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از بودجه تخصیص یافته به سازمان صداوسیما، گفت: میزان بودجه این سازمان نسبت به سال گذشته تنها 12 درصد افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسانه ملی به دو برابر بودجه تخصیص یافته احتیاج دارد، افزود: بودجه سال گذشته سازمان صداوسیما 900 میلیارد تومان بود که اکنون 197 میلیارد تومان به آن اضافه شده است.

وی گفت: در کنار این مقدار تخصیص بودجه، تعهدی را برای رسانه ملی ایجاد کرده اند تا از طریق منابع تبلیغاتی، درآمدزایی کند.

نوباوه وطن با بیان اینکه تنها درآمد صداوسیما از راه تبلیغات بوده و این مسأله آسیب زاست، افزود: تعهدی که برای تبلیغات به صداوسیما داده اند موجب کاهش کیفیت محتوا و نارضایتی مردم می شود و تأثیرات منفی خواهد داشت.

کاهش نسبی به جای افزایش واقعی

سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در همین زمینه به بیان راه حل هایی برای برطرف کردن کاهش اعتبار این سازمان پرداخت.

او با بیان اینکه در حال حاضر رسانه ملی، 50 هزار کارمند دارد، گفت: بر اساس قانون اساسی سازمان صدا و سیما این امکان را ندارد تا برای کوچک‌سازی و خصوصی‌سازی، پخش برنامه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: صداوسیما برای اینکه تعداد کارمندان خود را کاهش دهد و بودجه هنگفتی صرف پرداخت حقوق آنها نکند، می‌تواند ساخت برنامه‌ها را برون سپاری کند.

وی اعتقاد دارد با این روش از تعداد کارمندان سازمان صدا و سیما کاسته خواهد شد و دست سازمان برای هزینه کردن در ساخت تولیدات افزایش می‌یابد.

کیاسری با اشاره به وضعیت بودجه سازمان صدا و سیما اظهار داشت: بودجه این سازمان به نسبت سال گذشته از نظر عددی حدود 10 درصد افزایش یافته است، اما اگر تورم را در نظر بگیریم نه تنها بودجه آن افزایش نداشته بلکه شاهد کاهشی نسبی بود.

تلاش برای افزایش راه های درآمدی سازمان صداوسیما

سید علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز با انتقاد از رقم پایین بودجه تخصیص یافته به رسانه ملی برای سال 94، گفت: علیرغم اینکه بودجه این سازمان در مقایسه با سال گذشته با افزایش روبرو بوده است با این حال نمی توان گفت بتواند کفاف هزینه های سازمان گسترده صداوسیما را بدهد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: با نگاهی به افزایش تورم و احتمال افزایش حقوق کارکنان دولت و در کنار آن کارکنان سازمان صداوسیما متوجه می شویم که در اصل بودجه این سازمان نه تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش نسبی هم روبروست.

وی در خصوص بخش درآمدی سازمان صداوسیما گفت: مهم ترین راه کسب درآمد این سازمان از طریق تبلیغات بازرگانی پیش بینی شده است.

طاهری افزود: از آنجایی که در سال گذشته نیز همین مشکل وجود داشت و تنها راه درآمد سازمان صداوسیما از طریق آگهی های بازرگانی پیش بینی شده بود دیدیم کیفیت و کمیت این آگهی ها بیشتر منجر به آزار مخاطبان شد لذا رها کردن این سازمان تنها به امید کسب درآمد از طریق اتکا به آگهی های بازرگانی صحیح نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی از تلاش مجلس در جهت ارائه پیشنهاداتی مبنی بر افزایش راه های درآمدی سازمان صداوسیما خبر داد و گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه پیشنهادات خوبی را ارائه کرده است تا سازمان بتواند هزینه های خود را تأمین کند و امیدواریم این پیشنهادها در صحن علنی مجلس نیز رأی بیاورد.

تعیین تبلیغات به عنوان تنها راه کسب درآمد صحیح نیست

مفید کیایی نژاد، عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با انتقاد از بودجه ای که دولت برای سازمان صداوسیما در سال 94 در نظر گرفته است، گفت: تخصیص تنها 1069 میلیارد تومان به سازمان عریض و طویل صداوسیما به نظر چندان منطقی نمی آید.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی افزود: گزارشهای سازمان صداوسیما حکایت از بدهی های سنگین این سازمان در طول سال های قبل دارد که حدودا مبلغی بالغ بر 400 میلیارد تومان گزارش شده است.

وی افزود: از این رو تصور نمی شود این سازمان بتواند به تنهایی از پس پرداخت بدهی ها و معوقات و همچنین پرداخت حقوق سال آینده کارمندان این سازمان که حدود 50 هزار نفر گزارش شده است برآید.

کیایی نژاد گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی هفته های بررسی بودجه، راه هایی برای افزایش درآمد صداوسیما پیشنهاد دادند اما باز هم ممکن است در صورت تصویب، دردی از رسانه ملی دوا نکرده و دوباره مشکلات دوره های قبل را به دوره بعد انتقال دهد.

این نماینده کمیسیون فرهنگی افزود: برخی افراد به اشتباه بودجه این سازمان را با افزایش نسبت به سال گذشته بیان می کنند در حالی که با وجود تورم موجود این کارشناسی درستی نیست ضمن اینکه نام بردن از تبلیغات بازرگانی به عنوان تنها راه درآمدی رسانه ملی نیز کار درستی نیست.

رسانه ملی سال آینده با مشکل مالی مواجه خواهد شد

ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 94 در مجلس هم با بیان اینکه قطعا رسانه ملی از عهده عدد و رقم پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال 94 بر نمی‌آید، گفت: دولت با این استدلال که صدا و سیما از راه تبلیغات و آگهی بارزگانی می‌تواند درآمدزایی کند، 1200 میلیارد تومان را در بودجه در نظر گرفته است اما در گذشته آگهی بازرگانی پتانسیل مناسبی برای درآمدزایی بود اما امروز دیگر این ظرفیت را نداریم.

نماینده مردم لاهیجان افزود: متاسفانه اکنون تبلیغات بازرگانی به شبکه‌های خارج از کشور و شبکه‌های اجتماعی ارجاع داده می‌شود و صدا و سیما این ظرفیت را از داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ، مشکلات اقتصادی را دلیل دوم عدم تحقق درآمدزایی 1200 میلیارد عنوان کرد و افزود: با تورم و رکودی که در اقتصاد کشور شاهد هستیم،‌ تنها بخش‌های خدماتی و تجاری تمایل به آگهی بازرگانی دارند و بخش‌های تولیدی، تبلیغاتی ندارند.

به اعتقاد این نماینده مجلس، عدم تمایل بخش های تولیدی به آگهی، ناشی از نبود توان تولیدی در کشور است و تاثیر مستقیمی بر کاهش درآمد سازمان صدا و سیما دارد.

ندیمی افزود: سازمان صدا و سیما در تامین درآمدهای خود با دو مسئله کاهش جذب آگهی و عرضه مواجه است بنابراین باید این سازمان بر اساس شرایط اقتصادی مدیریت شود.

وی با بیان اینکه نگران وضعیت مالی رسانه ملی در سال آینده است، گفت: باید این سازمان با انضباط مالی بیشتری اداره شود. افزایش درآمدزایی رسانه ملی با هدف خودکفایی چند پیام را مخابره می‌کند، یا باید نیروهای سازمان کم شود یا برنامه‌سازی‌ها کیفیت خود را از دست بدهد و اینکه برنامه تغییر پوشش از آنالوگ به دیجیتال متوقف شود که تمام این اقدامات به ضرر رسانه ملی تمام می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 با تاکید بر اینکه سازمان صدا و سیما با کاهش بودجه‌ای بالغ بر 400 میلیارد تومان مواجه است، افزود: قطعا سازمان نمی‌تواند از عهده درآمدزایی 1200 میلیاردی برآید، بر این اساس در کمیسیون تلفیق بودجه یا صحن درآمد سازمان صدا و سیما را تغییر خواهیم داد.

تلاش برای بازنگری در اعتبارات رسانه ملی در بودجه 94

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 94 نیز گفت: با توجه به حساسیت هایی که در خصوص رسانه ملی مبنی بر تولیدات با کیفیت وجود دارد، باید اعتبار این سازمان نیز در خور این هدف تعریف شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: تصور می کنم اعتبارات این سازمان در مجلس مورد بازنگری قرار گیرد چرا که با توجه به حجم نیروی انسانی موجود در این سازمان باید بودجه بیشتری به این نهاد مهم اختصاص یابد البته کوچک کردن حجم رسانه ملی رویکرد و دستور کار جدی است که تصور می کنم مدیریت جدید این سازمان به جد به دنبال این موضوع است اما در هر صورت در شرایط فعلی به نظر می رسد اعتبارات سازمان باید مورد تغییر قرار گیرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 94 گفت: رسانه ملی نهاد بسیاری حساسی است و باید به دقت در مورد اعتبارات آن عمل کرد.

موضع کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون تخصصی ذیربط در این خصوص درباره اعتبارات پیشنهاد شده برای این سازمان انتقاد داشته و اعضای آن تاکید دارند که این حجم از اعتبارات برای رسانه ملی ناچیز بوده و باید مبلغ بیش تری به صدا و سیما برای سال آتی اختصاص یابد.

نام نماینده عضو کمیسیون فرهنگی

نظر نماینده در مورد اعتبارات رسانه ملی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 94

احمد سالک- رییس کمیسیون فرهنگی

بودجه فرهنگی سال 94 به شدت نیازمند بازنگری است . در این بین بودجه و اعتبار رسانه ملی نیز به شدت پایین است که باید مورد بازنگری در مجلس قرار گیرد

سید رمضان شجاعی کیاسری – عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما

اعتبار پیشنهادی دولت برای رسانه ملی شاید در نگاه سطحی افزایش داشته اما در قیاس با تورم این افزایش به هیچ عنوان قابل توجه نیست و به طور حتم باید اعتبارات رسانه ملی مورد بازنگری برای افزایش قرار گیرد

مفید کیایی نژاد– عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما

تخصیص تنها 1069 میلیارد تومان به سازمان عریض و طویل صداوسیما به نظر چندان منطقی نمی آید.

بیژن نوباوه- نایب رییس کمیسیون فرهنگی

میزان بودجه این سازمان نسبت به سال گذشته تنها 12 درصد افزایش یافته است و این رقم بسیار ناچیز است و تبلیغات نمی تواند تنها راه درآمد رسانه ملی باشد

جمشید جعفرپور – عضو کمیسیون فرهنگی

اعتبارات مناسب رسانه ملی نیست و باید افزایش پیدا کند و پیش درآمدزایی از طریق آگهی بازرگانی مبنی بر افزایش قیمت نیز رویکرد صحیحی نیست

نصرالله پژمانفر- عضو کمیسیون فرهنگی

تنها درآمد صداوسیما از راه تبلیغات بوده و این مسأله آسیب زا است و باید به طور حتم میزان اعتبار پیشنهادی مورد بازنگری قرار گیرد.

سید مرتضی حسینی- دبیر اول کمیسیون و نماینده کمیسیون در تلفیق بودجه 94

علیرغم اینکه بودجه این سازمان در مقایسه با سال گذشته با افزایش روبرو بوده است. با این حال نمی توان گفت بتواند کفاف هزینه های سازمان گسترده صداوسیما را بدهد.

سید علی طاهری- سخنگوی کمیسیون فرهنگی

با نگاهی به افزایش تورم و احتمال افزایش حقوق کارکنان دولت و در کنار آن کارکنان سازمان صداوسیما متوجه می شویم که در اصل بودجه این سازمان نه تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش نسبی هم روبروست.

(گزارش: خبرگزاری خانه ملت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
۰
۰
با توجه به مشكلات عدیده مالی سازمان آیا بهتر نیست بجای دست روی دست گذاشتن و امید به افزایش بودجه توسط كمیسیون تلفیق بودجه94 با مدیریت صحیح همانند موارد ذیل موجب افزایش بهره وری سازمان و چابكی و در عین حال كاهش فشار ناشی از كاهش بودجه به كاركنان سازمان كه در مقایسه با سایر سازمانها حقوق پایینتری دریافت میكنند شده
1- كاهش هزینه های متفرقه و غیرضرور و جایگزینی اتوماسیون اداری و سامانه های الكترونیكی بجای روش جاری
2- عدم تمدید احكام بازنشستگی و جلوگیری از ادامه كار برخی افراد كه با رابطه دوباره بصورت برنامه ای ادامه همكاری دارند
3- افرایش راندمان كاركنان رسمی و پیمانی كه با توجه به استخدام بودن شرایط خود را برای تعدیل نیرو بهتر از نیروهای برنامه ای و پروژه ای و شركتی میبینند و تلاشی برای ارتقای دانش خود و رتبه شغلی نمیكنند
4- جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت به مجموعه سازمان و استفاده از توانمندی كاركنان فعلی و ادامه طرح ساماندهی نیروهای غیر رسمی بصورت مدون و با برنامه ریزی قبلی
5- كاهش ساعات كاری نیروهایی كه الزامی نیست روزی بیش از 10 ساعت در سازمان حضور داشته باشند.
امید است با درنظر گرفتن این موارد با رعایت اعتدال و عدالت بین همه سازمان به چالاكی دوباره دست یابد.
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
۰
۰
دولت از لجبازی با صدا و سیما دست بردارد.
نیما صادقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
۰
۰
دولت میخواد صدا و سیما رو به نوعی تحریم مالی كنه. بهتره یه فكری برای استقلال بودجه صدا و سیما كرد.تا دولتها نتونند اونو تحت فشار قرار بدن.
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
۰
۰
آقای روحانی كه آرزو میكرد ضرغامی بره وقتی هم كه سر افراز امد كلی از اون تعریف كرد. كاش در عمل هم حمایتش رو نشان میداد.

نیازمندی ها