پژوهشگران دانشگاه ساوتهَمپتون انگلستان موفق شدند با بهره‌گیری از فناوری پرینت سه‌بعدی، یک پهپاد جاسوسی بدون سرنشین بسازند. این پهپاد که سالسا (SULSA) نامگذاری شده است، طی یک پرواز آزمایشی از محل یک ناو جنگی متعلق به نیروی دریایی بریتانیا به پرواز درآمد و در ساحل دورسِت با موفقیت به زمین نشست. ارتفاع پرواز حدود ۵۰۰ متر و مدت آن نیز فقط چند دقیقه گزارش شده است.
کد خبر: ۸۲۷۵۳۲
ساخت پهپاد جاسوسی با فناوری پرینت 3 بعدی

طول بال‌های سالسا 2/1 متر و حداکثر سرعت آن ۹۷ کیلومتر در ساعت اندازه‌گیری شده است. این پهپاد تقریبا بی صدا پرواز می‌کند و به همین دلیل در امور نظامی بویژه دیدبانی مناطق دریایی کاربرد دارد. پژوهشگران چالش اصلی این پروژه را ساخت یک پهپاد پرقدرت و پرسرعت عنوان کردند که بتوان همه قطعات آن را در عرض کمتر از پنج دقیقه بدون نیاز به پیچ و مهره روی یکدیگر سوار کرد. سالسا از چهار قطعه تشکیل شده که همگی آنها با چاپگر سه‌بعدی از نایلون به روش پخت لیزر انتخابی ساخته شده است و براحتی مثل قطعات پازل به یکدیگر جفت می‌شوند.

بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی در صنایع نظامی از جمله تولید پهپادهای جاسوسی و اسلحه‌سازی، علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت موجب کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود. این دو مزیت، یعنی قیمت تمام شده نسبتا ارزان و نیز سریع بودن مراحل ساخت، استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی را در حوزه تولید وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین افزایش داده است.

به طور معمول، مرحله پرینت حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد. علاوه بر این، ۲۴ ساعت دیگر نیز زمان می‌برد تا قطعات پرینت شده خنک و قابل استفاده شود. به این ترتیب از زمانی که فایل‌ها برای پرینت ارسال می‌شود تا زمانی که قطعات پرینت شده برای مونتاژ آماده شود، در مجموع ۴۸ ساعت زمان لازم است. در کاربری‌های نظامی این نوع سهولت در کنار مزیت‌هایی که گفته شد، از یک جهت نقص محسوب می‌شود؛ زیرا به نیروهای دشمن امکان می‌دهد طی مدتی کوتاه پهپادهای دید‌بانی مورد نظر خود را طراحی و پرینت کنند. فقط کافی است یک چاپگر سه‌بعدی در محل استقرار نیروهای دشمن موجود باشد تا هر نوع تجهیزاتی که قرار است با چاپگرهای سه‌بعدی تولید شود، در هر مکان حتی در خود ناوهای جنگی بدون اتلاف وقت مونتاژ شود. از این‌رو دیگر ضرورتی نخواهد داشت تجهیزات مورد نیاز در کارخانه تولید و به محل استفاده ارسال شود.

نیروی دریایی بریتانیا می‌گوید سالسا را گامی کوچک در جهت توسعه فناوری‌های پیشرو در حوزه صنایع هوایی می‌داند. چنانچه این نوع سیستم‌های خودکار که طرز کار ساده‌ای دارند، جایگزین سیستم‌های پیچیده‌ای شود که علاوه بر قیمت گزاف، کار با آنها چندان ساده نیست، تا حد زیادی از هزینه‌های نظامی کاسته خواهد شد.

مترجم: صدف دژآلـود

منبع: Live Science

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها