در آن زمان (که زیاد هم دور نیست) دلیل جذابیت و موفقیت R129 در بازار و همچنین فیلمهای سینمایی چند چیز بود: روح سرسخت و لوکس آلمانی در خود داشت، قوای محرکه قوی و قابلاطمینان مشترک با کلاس S (از 6 تا 12 سیلندر) را ارائه میکرد، بهصورت استاندارد از سقف تاشوی برزنتی خودکار بهره میبرد، برای علاقهمندان سقف تاشوی فلزی قابل سفارش بود که ازنظر نفوذناپذیری در انواع آبوهوا دقیقاً با یک خودروی کوپه برابری میکرد، از همه مهمتر هم اینکه در بین تمامی خودروهای ردهبالای نسبتاً جوان تقریباً باسابقهترین بود و کمتر خودروی اسپورتی بهاندازه آن سواری راحتی داشت.
زمانی که این نسل (که نسل چهارم کلاس SL محسوب میشود) بهعنوان مدل 1990 وارد بازار آمریکا شد، مدیر طراحی وقت مرسدس بنز آقای برونو ساکو آن را بهترین خودرو در بین رقبای همگروهش نامید.
در زیر بدنه، تفاوت زیادی با کلاس S کد W140 وجود دارد (که عدهای آن را دارای مشکلاتی میدانستند) اما در عوض در پلتفرم و سامانه تعلیق اشتراکات زیادی با مدل موفق کلاس E کد W124 دیده میشود که در محبوبیت آن هم بیتأثیر نبود.
به گزارش پدال، در R129 از فناوریهای الکترونیکی به میزان زیادی استفادهشده اما پیچیدگیهای فنیاش آنقدر هم زیاد نیست که خودتان اصلاً نتوانید دستی ب سر و رویش بکشید و تعمیرات جزئیاش را انجام دهید البته در صورت بروز خرابی یا مشکلات دیگر قطعات یدکی آن قیمت زیادی داشته و شاید کمیاب نیز باشند، اما به مرسدس بنز اعتماد کنید چون هر خودرویی که میسازد تا سالهای سال میتواند بدون اذیت و آزار رفیق راهتان شود.
با هم نگاهی به زیر کاپوت میاندازیم. نسخه 6 سیلندر از 1990 تا 1993 با نام 300SL و از 1994 تا 1997 با نام SL320 شناخته میشد (در سال 1994 تغییراتی در سبک نامگذاری محصولات مرسدس بنز صورت گرفت).
در دوره اول از پیشرانه 3 لیتری DOHC با قدرت 228 اسب بخار و گشتاور 272.5 نیوتونمتر استفاده میشد، در دوره دوم هم نمونه بهبودیافته همان پیشرانه مورداستفاده قرار گرفت که ازنظر قدرت تغییری نداشت اما گشتاورش به عدد 314.5 نیوتونمتر رسیده بود.
کمی بالاتر نسخه 8 سیلندر قرار داشت که همان سری 500 بود. دو پیشرانه V8 در این سری بکار گرفته شد: یکی نمونه دستساز DOHC (کد M119) با خروجی 315 اسب بخار و 470.4 نیوتون متر (بین سالهای 1990 تا 1998)، دیگری هم نمونه SOHC (کد M113) با قدرت 302 اسب بخار و گشتاور 459.6 نیوتون متر (بین سالهای 1999 تا 2002).
بالاتر از همه اینها سری 600 بود که با پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندر (کد M120) از 1993 تا 2002 روی خط تولید رفت. این پیشرانه که در اصل از یک جفت بلوک 6 سیلندر تشکیل شده بود قدرت 389 اسب بخار و گشتاور 569.4 نیوتونمتر تحویل میداد. چند نکته در مورد این سری قابلذکر است: تجربه رانندگی با آن خارقالعاده بوده و حسی کاملاً متفاوت نسبت به سریهای پایینتر داشت، نوای پیشرانه در حالت ایستاده و هنگام شتاب گیریها شدیداً گوشنواز بود، به خاطر افزایش وزن خشک خودرو درمجموع پیشرفت قابلتوجهی در توان و کارایی آن ایجاد نمیکند، برای نگهداری آن هم باید به یاد داشته باشید که هرچه باشد یک مرسدس بنز 12 سیلندر است و شاید بیشتر تعمیرکاران خودرو از بابت مهارت کم تمایلی به دستوپنجه نرم کردن با آن نداشته باشند.
هنوز هم ارزش خریدن دارد؟
جواب قطعاً مثبت خواهد بود. R129 یک رودستر اصیل و باوقار با تمامی ویژگیهای ذاتی مرسدس بنز است که تجربه رانندگی بهیادماندنیاش با کیفیت ساخت بسیار خوب و مهندسی کمنظیر درهمآمیخته تا پس از گذشت دو دهه از ورودش به بازار و معرفی نسلهای بعدی هنوز هم راحتی و کارایی چشمگیری داشته باشد.
هندلینگ در شهر و جاده بسیار خوب بوده و کل مجموعه مانند یک توپ غوطهور در مادهی سیال روی آسفالت به جلو میرود، اما در مسیرهای ناهموار به خوبی جادههای مسطح نیست. سر پیچها هم با کمک تقسیم وزن نزدیک به 50/50 کاملاً تحت کنترل است و حس ناامنی به راننده القا نمیکند.
بد نیست بدانید هماکنون این نسل مرسدس SL با کارکرد کمتر از 100 هزار مایل (160 هزار کیلومتر) حدود 10 هزار دلار قیمت دارد که برای مدلهای تازهنفستر بیشتر میشود.
با یک حساب سرانگشتی متوجه میشوید که چنین بهایی در مقابل چنین خودرویی واقعاً ارزش دارد و اگر به چشم سرمایهگذاری به آن نگاه نکنید از خرید خود هرگز پشیمان نخواهید شد.
مشخصات مرسدس SL500 نسل چهارم (کد R129) با پیشرانه M119
قوای محرکه: V8 به حجم 5 لیتر، DOHC، دارای 32 سوپاپ
حداکثر قدرت: 315 اسب بخار در 5600 دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: 470.4 نیوتونمتر در 3900 دور بر دقیقه
جعبهدنده: 5 سرعته خودکار
محور محرک: عقب
سامانه تعلیق (جلو/عقب): اِسترات (Strut)، فنرلول / چند اتصالی، فنرلول
ترمزها: دیسکهای منفذ دار
وزن خشک: 1886.9 کیلوگرم
زمان تولید: از 1990 تا 2002
تعداد فروختهشده: 204,940 دستگاه (در سراسر دنیا)
قیمت اصلی (وقت): از 73,150 تا 136,195 دلار
قیمت کنونی: از حدود 7,000 تا 18,000 دلار (NADA)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد