آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ایجاد جنگ سوم جهانی از ناحیه‌ی تروریست‌ها جدی است، گفت: باید برای رفع نارضایتی اقشار پایین و همچنین تحصیل کردگان جوامع گرفتار مسائل تروریستی، برنامه‌ریزی و اقدام کرد. وگرنه مطمئن باشید تروریست‌ها که دسترسی به سلاح‌های شیمیایی پیدا کرده‌اند، تمام دنیا را نا امن و ملت‌ها را با هم درگیر می‌کنند.
کد خبر: ۸۲۳۵۴۹
هاشمی رفسنجانی: خطر جنگ جهانی سوم جدی است

به گزارش ایسنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا، براهمیت پایبندی به تعهدات توافقات ژنو تأکید کرد و گفت: جامعه‌ی جهانی با حساسیت کامل به پیامدها و میزان تعهدات طرفین به توافق‌نامه نگاه می‌کند و باید اعتماد جهانی به هنر دیپلماسی حل مسائل هسته‌ای ایران، جلب و تقویت شود که نقش آن به عنوان حل یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌ای که آغشته به مسائل سیاسی هم شده بود، بی‌نظیر است.

وی برنامه‌های ناتو و آمریکا برای افغانستان را اشغالگرانه و اهداف آنان را شکست خورده توصیف کرد و گفت: آمده بودند که تروریسم و مواد مخدر را ریشه‌کن کنند، اما دیدید که تروریسم از القاعده و طالبان در افغانستان و پاکستان گسترش یافت و به داعش، بوکوحرام، جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی در اقصی نقاط جهان ، حتی آفریقا رسیده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتفاقات اوکراین را یکی دیگر از اشتباهات اتحادیه اروپا و غرب دانست و گفت: آنان که در تقابل سیاسی روسیه و اروپا قربانی می‌شوند، مردم بی‌دفاع هستند که قدرت و اجازه‌ی تصمیم گیری را از آنان گرفته‌اند.

وی لیبی و مصر را دو مصداق دیگر از دخالت قدرت‌های جهانی برای به انحراف کشاندن انقلاب مردم معرفی کرد و گفت: اگر چه استبداد را ساقط کردند، اما با میدان دادن به تروریست‌های سلفی، مردم را از کاری که کردند، پشیمان ساختند که دوباره از سر استیصال به نظامیان برگشتند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش با بیان این جمله که «مایلم مبنایی را با شما درمیان بگذارم»، به علل ایجاد و گسترش تروریسم در جهان اشاره کرد و با طرح این سؤال که «آیا شما غربی‌ها فکر کردید که چرا چنین شد؟»، گفت: برای ما که 60 سال در میدان سیاست، مبارزه و مسئولیت‌های مختلف بودیم، روشن است که تروریسم، زاییده‌ی خشم نهان جوانان تحصیلکرده و مطلع از استبداد و استعمار و طبقات تهی دست و کارگر دچار فقر و تبعیض در جوامع دیگر و نارضایتی اقشار مختلف مردم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شاید در گذشته اطلاعات مردم نسبت به اتفاقات کم بود و یا چیزی نمی‌دانستند، اما الان به خاطر وسعت اطلاع‌رسانی دنیا، همه‌ی اطلاعات برای مردم قابل دسترس است و محدود به جاهای معینی نیست، همه می‌فهمند و می‌دانند که به آنان از طریق حکومت‌های مستبد و همکاری استعمار، ظلم‌های سیاسی و اقتصادی می‌شود.

وی ظلم سیاسی و اقتصادی حکومت‌های مستبد را عامل گسترش تبعیض، فقر و گرسنگی دانست و گفت: این دو عامل یعنی ظلم استبداد و استعمار و احساس تبعیض، جوانان ناراضی را متقاعد می‌کند که دست به سلاح ببرند که همین بهترین راه برای سربازگیری گروه‌های تروریستی است.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این جمله که «اگر غرب اراده‌ی برای حل مسائل فعلی جهان دارد»، گفت: باید مرکز و یا مجموعه‌ای از عقلای کشورهای منطقی دنیا باشد تا بدون رودربایستی و سیاسی کاری، همه‌ی عوامل ایجاد و تقویت تروریست‌ها را شناسایی کند، به افکار عمومی جهان بگوید و برای رفع آنها برنامه‌های اجرایی داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کشورهای غربی هشدار داد: خیال نکنید آتش تروریست‌ها فقط در کشورهای شما شعله‌ور نیست، چون اولاً فرار و مهاجرت اجباری مردم مناطق درگیر تروریست‌ها و همچنین رشد منفی جمعیت شما، زمینه‌ را برای پناه بردن افراد مستأصل به کشورهای شما فراهم کرده است و اگر برای ریشه کن کردن آن اقدام نکنید، مطمئن باشید با هر سیاست و برنامه‌ای، نمی‌توانید جلوی گسترش آن را بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها