یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصاد و صنایع ایران تاکنون این بوده که به یک یا دو کشور خاص گره خورده و همین موضوع در شرایط تحریم تمام مشکلات فعلی را برای ما ایجاد کرده است. در حالی که امروز با توجه به شرایط ایجاد شده به دلیل انتشار بیانیه مشترک ایران و کشورهای 1+5 و البته رفع احتمالی تحریم‌ها باید به فکر جبران این موضوع باشیم و اقتصاد کشورمان را به اقتصاد بین‌المللی و جهان قفل بزنیم ؛به صورتی که حتی شورای امنیت نیز نتواند آن را باز کرده و دوباره شرایط تحریمی قبلی برای ایران به وجود آید.
کد خبر: ۸۲۳۱۵۹
منافع اقتصادی ایران را به جهان گره بزنیم

بنابراین تا امروز که به دلیل تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران مجبور به عقد قرارداد با کشورهایی همچون روسیه، چین و فرانسه بوده‌ایم، باید برای فردای لغو تحریم‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که اقتصاد ایران به جهان گره خورده و آن را جهانی کنیم. یعنی باید با استفاده از مزیت‌های اقتصاد کشور و همکاری با کشورهای دیگر، دهکده جهانی اقتصاد ایران را بین‌المللی کرده و منافع کشورمان را با منافع دیگران گره بزنیم.

روشن است که اکنون بسیاری از کشورها؛ به غیر از شرکای سنتی کشورمان آمادگی حضور در بازار بکر ایران را دارند. بنابراین باید ازاین اشتیاق و فرصت طلایی به گونه‌ای استفاده کنیم که زمینه حضور آنها همراه با ورود فناوری مورد نیاز تولید ملی باشد. این در حالی است که بهترین راهکار در اجرایی کردن این هدف، استفاده از قراردادهای پلکانی همکاری با شرکای جدید خارجی خواهد بود، به‌صورتی که این شرکاء با استفاده از امتیازات ویژه سرمایه‌گذاری در ایران متعهد شوند پس از گسترش کسب و کارشان و رسیدن به یک نقطه عطف امکاناتی را در اختیار ایران قرار دهند .به عنوان مثال این کشورها را به گونه‌ای متعهد کنیم که با بالارفتن تیراژ تولیدشان نیازهای خود را از بازار داخلی ایران تهیه کنند تا امکانات ایجاد شغل پایدار فراهم شود.

از سوی دیگر، در عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی‌ نباید با عجله رفتار کنیم. چون ایران برای همه درخواست‌های سرمایه‌گذاری‌ امکانات در اختیار ندارد بلکه باید با درایت و استفاده از امکانات موجود، جذب سرمایه در صنایع با ارزش افزوده بالا را اولویت‌بندی کنیم. به عنوان صنایع نفت، گاز، معدن و پتروشیمی بهترین گزینه برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی است چون در این صنایع امتیازات ما بسیار بالاتر از صنعتی مثل تولید فیبر نوری است.

نتیجه این‌که اگر واقعا قصد داریم از شرایط اقتصادی ایجاد شده به نفع کشورمان استفاده کنیم و صرفا خریدار محصولات وکالاهای شرکت‌های خارجی نباشیم ابتدا باید درباره انتخاب شرکای تازه، تصمیم‌گیری نموده و خارج از دایره شرکای سنتی کشورمان به دنبال فرصت باشیم و پس از آن با توجه به توانایی و امتیازاتی در صنایع مختلف داریم به جای خام‌فروشی، به دنبال صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا باشیم. با این روش بدون تردید مصداق همان یک تیر و دونشان خواهیم بود و علاوه بر واردات فناوری مورد نیاز صنایع، می‌توانیم محصولات با کیفیت و به روز ایرانی را به بازارهای هدف صادر نماییم.

مجید منصوری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها