دوومیدانی ایران در دوهای 100 و 200 متر 3 سهمیه المپیک دارد

صعودهای تاریخی برای مردان بادپا

دستاورد بزرگ دوومیدانی ایران از کازانف قزاقستان، نتیجه‌گیری در موادی بود که در سال‌های گذشته یا نفر برای حضور در پیکارها نداشتیم یا امید به نتیجه.
کد خبر: ۸۲۲۴۳۴
صعودهای تاریخی برای مردان بادپا

به گزارش جام جم ورزشی ، وقتی خبر کسب ورودی المپیک در دوهای 100 و 200 متر به ایران مخابره شد، شاید برای نخستین بار بود که خبر پرتاب‌ها زیر سایه دوها قرار گرفت و از وجود ظرفیت در دوهای سرعت پرده برداشت. اینک پس از پایان رقابت‌های کازانف، دوومیدانی ایران چهار نماینده خود را در المپیک ریودوژانیرو می‌بیند که سه نفر آنها دونده‌های 100 و 200 متر هستند و تنها لیلا رجبی در پرتاب وزنه، ورودی المپیک را به دست آورد.

با این نتایج، عملکرد ورزشکاران ما در رقابت‌های جام کازانف قزاقستان را باید عالی توصیف کرد. این موفقیت زمانی برای دوومیدانی به دست آمد که ورزش ایران تا پیش از رقابت‌های کازانف دو سهمیه در بوکس و دوچرخه‌سواری گرفته بود، اما اینک تعداد سهمیه‌ها به شش رسیده است.

رضا قاسمی که در رقابت‌های دوی 100 متر 12/10 ثانیه دوید، نخستین ورزشکار ایرانی بود که ورودی المپیک را به دست آورد. رکورد قاسمی روی روحیه ملی پوشان دوومیدانی تاثیر مثبتی داشت تا جایی که نفراتی چون حسن تفتیان و محمدحسین ابارقی بسیار امیدوار شدند در همین کازانف سهمیه المپیک بگیرند. حسن تفتیان در فینال رقابت‌های دوی 100 متر با 10 /10 ثانیه بالاتر از قاسمی ایستاد و ابارقی در دوی 200 متر، با 47‌/‌20 ثانیه، دیگر سهمیه دوهای سرعت را از آن ایران کرد.

سهمیه‌های ورزشکاران ایرانی در شرایطی به دست آمد که گرفتن سهمیه‌های المپیک در دوومیدانی به مراتب سخت‌تر از ادوار قبلی شده است، طوری که در دور گذشته کسب سهمیه از دو نظر راحت‌تر بود. ملی‌پوشان برای المپیک لندن می‌توانستند از امتیاز سهمیه B نیز استفاده کنند. در المپیک قبلی فقط دو سهمیه A وارد رقابت‌ها شدند و هشت سهمیه دیگر در گروه B بودند؛ اما در این دوره امتیاز B از ورزشکاران گرفته شد. در حال حاضر حدنصاب‌های تعیین شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک برای 2016 ریودوژانیرو، سخت و دشوار است . برای مثال در دور گذشته در پرتاب دیسک ورودی 65 متر بود، اما در این دوره به 66 رسید یا ورودی پرتاب چکش دور گذشته 74 متر بود و این دوره به 77 متر رسیده است.

قاسمی: رکوردم در المپیک بهتر می‌شود

رضا قاسمی، دارنده مدال برنز رقابت‌های قهرمانی آسیا و یکی از دو نماینده 100 متر ایران در المپیک 2016 برزیل، درباره رقابت‌های کازانف قزاقستان می‌گوید: این برای بار دوم است که من از کازانف سهمیه المپیک می‌گیرم. این رقابت‌ها در دوره قبل نیز برای من خوش یمن بود؛ زیرا توانستم ورودی المپیک لندن را از آن خود کنم. سطح رقابت‌های قزاقستان به دلیل حضور نفراتی از کشور میزبان، در حد قابل قبولی است بویژه شرایط برای دوهای سرعت در این کشور بسیار مناسب است.

رضا قاسمی تجربه بازی‌های المپیک لندن را در کارنامه دارد و با حضور در رقابت‌های جهانی و پیکارهای داخل سالن، یکی از مردان با تجربه دوومیدانی ایران در المپیک ریو به شمار می‌آید. او باید تا چند روز آینده در رقابت‌های جهانی چین روی پیست برود، از این رو پس از بازگشت از کازانف به تمریناتش ادامه می‌دهد. قاسمی با اشاره به رکوردهایش در مسابقه‌های مختلف می‌گوید: در المپیک قبلی 31‌/‌10 ثانیه دویدم در حالی که رکورد ورودی من 24/10 ثانیه بود. من با 12‌/‌10 ثانیه وارد المپیک ریو خواهم شد و قول می‌دهم به نیمه‌نهایی صعود و رکورد بهتری ثبت کنم.

دوره قبل، تیم ایران با ده ورزشکار در دوومیدانی المپیک حاضر شد .دونده اصفهانی دوی 100 متر ایران درباره شانس‌های دیگر دوومیدانی برای گرفتن ورودی المپیک ریو می‌گوید: هنوز چند نفر دیگر هستند که می‌توانند سهمیه بگیرند؛ مانند کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع یا احسان حدادی در پرتاب دیسک. بچه‌های دیگر هم در حال تلاشند که امیدوارم تعداد ورزشکاران دوومیدانی ایران در ریو بیشتر شود.

ابارقی: روی برنامه‌های برون مرزی تمرکز می‌کنم

رکورددار 200 متر ایران فقط 20 سال دارد. محمدحسین ابارقی، جوان کرمانی که نخستین بار معلم ورزش مدرسه‌اش به نام اکبرپور، استعدادش را برای دوومیدانی تشخیص داد، همراه دانش‌آموزان دیگر وارد پیست شد اما سرنوشت ابارقی در بین آن همه شرکت‌کننده، به گونه‌ای دیگر رقم بخورد.

ابارقی در رقابت‌های جوانان آسیا، علاوه بر رکورد جوانان، رکورد بزرگسالان ایران را نیز به نام خود تغییر داد. همانجا بود که نگاه‌ها به این جوان بااستعداد جور دیگری شد و به دنبال آن اداره ورزش و جوانان کرمان به اتفاق مربی همیشگی اش، همه نوع امکانات را برای ابارقی آماده کردند. خودش می‌گوید: در کرمان شرایط تمرینی من بهتر است؛ زیرا مسئولان ورزش و هیات دوومیدانی، در ساعاتی از روز پیست را به طور اختصاصی در اختیارم قرار می‌دهند.

مشکل تغذیه یا امکانات رفاهی هم ندارم و بهتر از اردوهایی که در تهران برگزار می‌شود، تمرین می‌کنم.

ابارقی توانست 200 متر را در زمان 47‌/‌20 ثانیه بدود و ورودی المپیک را مال خود کند. این جوان دونده تجربه زیادی در رقابت‌های خارج از ایران ندارد که مهم‌ترین تجربیات او به بازی‌های آسیایی اینچئون و رقابت‌های قهرمانی آسیا در چین بازمی‌گردد.

او درباره برنامه‌های آینده‌اش می‌گوید: با ورودی المپیک خیالم راحت‌تر است.اکنون بهتر می‌توانم تمرین کنم و تمرکز بالایی روی تمریناتم داشته باشم. هدف بعدی من بهبود رکوردم در رقابت‌های جهانی چین است.در این سفرها تجربیات تازه‌ای به دست می‌آورم و می‌خواهم تمامی تمرکزم را روی رقابت‌های بین‌المللی بگذارم.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها