با توجه به انتشار بیانیه ‌مشترک ایران و 1+5 در وین، امید این است که ارزهای بلوکه شده ایران به دلیل تحریم‌های غرب، آزاد شود. این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد تحولاتی در ایران که اکنون نیازمند ورود این دلارهاست، شده که البته در صورت نبود مدیریت و برنامه‌ریزی برای هدایت آنها به نقطه صحیح، می‌تواند مشکلاتی برای اقتصاد کشور به وجود آورد.
کد خبر: ۸۲۰۷۵۳
بهترین راه برای مصرف ارزهای بلوکه شده

از این‌رو بانک مرکزی با توجه به جایگاه قانونی خود که از ابتدا مسئول کنترل و هدایت ارز در ایران بوده، باید زمینه استفاده بهینه از منابع یاد شده را فراهم کند.

این در حالی است که بهترین راهکار برای استفاده صحیح از این ارزها توجه به تجربیات گذشته و به‌کارگیری این تجارب برای آینده است. در واقع کارآمدترین راهکار این است که بانک مرکزی زمینه را برای استفاده ارزهای یادشده در تولید فراهم کند.

در این‌باره بانک مرکزی باید با توجه به اولویت‌های موجود اقتصاد کشور، به سیاستگذاری و استفاده از منابع ایجاد شده اقدام کند.

این در حالی است که سیاست‌های گذشته بیانگر آن است که دلارهای نفتی و به طور کلی دلارهای موجود نه به سمت تولید و ایجاد اشتغال بلکه به سوی واسطه‌گری و شغل‌های غیرمولد هدایت شده است بنابراین آنچه تاکنون بوده به زیان‌بخش تولید بوده است.

این در حالی است که لابی قدرتمندی نیز برای استفاده وارداتی از این دلارهای بلوکه شده وجود دارد تا دوباره این منابع را در اقتصادی غیرمولد به کار گیرد.

در نهایت این تجربیات که حاصل سیاست‌های بانک مرکزی با مدیریت قبلی در کنترل و هدایت صحیح منابع ارزی بوده است، به شرایط حاد اقتصاد ما یعنی رکود تورمی دامن زده و ما رکود در تولیدات صنعتی و کشاورزی را تجربه کرده‌ایم.

از این‌رو بانک مرکزی برای این‌که دوباره این تجربه ناخوشایند را به اقتصاد تحمیل نکند، باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که این منابع به سمت تولید و صنایع مولد حرکت کرده تا بازدهی قابل توجه، نوید رونقی مناسب در اقتصاد ایران باشد .

در نتیجه حالا که منابع مالی بدون دغدغه‌های گذشته در اختیارمان قرار می‌گیرد، باید از این فرصت طلایی درست استفاده کنیم.

اگر بانک مرکزی واقعا قصد استفاده بهینه از ارزهای بلوکه شده را دارد، باید به این نکته توجه ویژه داشته باشد که این منابع نه‌تنها متعلق به نسل فعلی است، بلکه باید با استفاده از سیاست‌های اصولی و بلندمدت برای نسل‌های آینده سرمایه‌گذاری شود که بهترین راه، هدایت آنها به سمت تولید و اقتصاد مولد مثل بخش‌های صنعت و کشاورزی است؛ راهی که تحسین آیندگان را در پی خواهدداشت.

دکتر محمدقلی یوسفی - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها