یک: تابستان برای خیلی‌ها و ازجمله بچه‌ها، به معنای واقعی بوی اوقات فراغت می‌دهد. قدیم‌ترها کار روزانه اوقات بخشی از بچه‌ها را پر می‌کرد، اما حالا کلاس‌های متعدد آموزشی هستند که اوقات فراغت عده‌ای از بچه‌های این دیار را پر می‌کند.
کد خبر: ۸۱۹۷۱۲

با وجود این، بخش قابل توجهی از بچه‌ها به دلایل مختلف گزینه‌های چندانی برای پرکردن اوقات فراغت خود ندارند و این رسانه فراگیر و پرمخاطب تلویزیونی است که باید «جور» همه آن کم‌داشت‌ها را بکشد و برنامه‌های جذابی را برای این قشر اجتماع تهیه کند. قضیه وقتی سخت و پیچیده می‌شود که بدانیم برنامه‌سازی برای این گروه سنی به همان اندازه که در پرکردن مفید اوقات فراغت آنها موثر است و به نوعی به تکوین شخصیت‌شان کمک می‌کند، به همان اندازه و شاید بیشتر سلیقه بصری آنها را شکل می‌دهد. نگاه کنید به بچه‌های دهه 60 که هنوز با کارتون‌هایی چون سندباد، مهاجران، خانواده دکتر ارنست، واتو واتو، مسافر کوچولو، گوریل انگوری، تنسی‌ تاکسیدو و چاملی، یوگی و دوستان، گالیور، دهکده حیوانات، ‌سرندیپیتی، بنر، بامزی قوی‌ترین خرس دنیا، باخانمان، لولک و بولک، حنا دختری در مزرعه، مارکوپولو و... خاطره دارند و گاه در دیدار مجدد با این آثار با حسرت غمخوارانه‌ای آنها را نگاه می‌کنند. در واقع بخشی قوی از خاطرات آن دهه مربوطه به همین آثاری است که از شبکه‌های معدود آن زمان پخش می‌شدند، اما آنقدر پویا و مانا بودند که تاکنون هم دوام آورده‌اند. این مهم می‌رساند که انتخاب یک سریال انیمیشنی برای پخش از شبکه‌های سیما باید با وسواس و حساسیت فراوان صورت بگیرد تا علاوه بر عنصر «جذابیت» ـ که لازمه هر اثر تلویزیونی است ـ «پیام قابل تاملی» هم در آن گنجانده شود که چشمگیر باشد اگرچه برخی از آثار انیمیشنی آسیای شرقی که امکان نمایش از شبکه‌های مختلف داشته‌ آثار جذابی بوده‌اند، اما پاره‌ای از آنها هیچ چیز بجز پر کردن آنتن نداشته‌اند و همین باعث شده که نه‌تنها مخاطب از آنها استقبالی نکند بلکه سلیقه او را نیز به قهقرا برده است.

دو: در میان برنامه‌های مختلفی که برای گروه سنی کودک و نوجوان نمایش داده می‌شود نمایش‌ها و برنامه‌های ترکیبی به خاطر شور و حالشان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این میان عموپورنگ ازجمله برنامه‌هایی محسوب می‌شود که برای قشر قابل توجهی از کودکان و نوجوانان جذاب بوده است، اما حتی برنامه پرمخاطبی مثل عموپورنگ هم نیاز به انجام تغییرات را در برنامه حس کرده و این مهم را به شکلی کاملا چشمگیر در برنامه پیاده کرده‌ و تعدادی از بازیگران شناخته شده را به برنامه اضافه کرده است. رنگ و لعاب اثر بیشتر شده و آدم را به یاد مجموعه‌های محله بهداشت و «محله بروبیا» می‌اندازد. «محله گل و بلبل» از این نظر می‌تواند پلی بین مخاطبان امروز و دیروز باشد. تغییر بموقع می‌تواند سبب دوام و جذابیت بیشتر یک اثر شود. عموپورنگ و محله گل و بلبل تلاش کرده‌اند فرمان را به موقع بچرخانند.

مهدی غلامحیدری/ دبیر قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها