مقامات هند، فرانسه، ایتالیا و اتریش در صف سفر به کشورمان قرار دارند

کاروان هیات‌های دیپلماتیک در راه تهران

پس از پایان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5، موج سفرهای هیات‌های دیپلماتیک به کشورمان که با سفر هیات عالیرتبه آلمانی آغاز شد، ادامه دارد.
کد خبر: ۸۱۹۵۵۸
کاروان هیات‌های دیپلماتیک در راه تهران

در روزهای آینده تهران میزبان هیات‌های اقتصادی و سیاسی از کشورهای مختلفی چون فرانسه، چین، هند، ایتالیا، اتریش، عراق و همچنین هیاتی از اتحادیه اروپا به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواهد بود.

همان طور که پیش از این اعلام شده بود سه‌شنبه این هفته، موگرینی پس از سفری که روز دوشنبه به عربستان دارد به کشورمان می‌آید و روز چهارشنبه هم لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه عازم تهران است.

خبرگزاری صدا وسیما هم دیروز به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا سه‌شنبه هفته آینده (13 مرداد) به تهران می‌آید.

جنتیلونی پیش از این در صفحه توییتر خود نوشته بود قصد دارد همراه فدریکا گوییدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به تهران سفر کند.

همچنین دفتر «هینز فیشر» رئیس‌جمهور اتریش هم تائید کرد که 7 تا 9 سپتامبر (16 تا 18 شهریور) در تهران خواهد بود. قرار است وزیر خارجه اتریش نیز همراه او به ایران بیاید. این اولین سفر یکی از سران کشورهای اروپایی به تهران از سال 2004 خواهد بود.

در همین حال منابع هندی هم مدعی شدند مقام‌های هندی، امروز و فردا برای گفت‌وگو درباره نحوه پرداخت بدهی‌های نفتی خود به ایران، در تهران خواهند بود.

به گزارش شانا و به نقل از رویترز، منابع هندی اعلام کردند: راجیو مهریشی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی هند در امور اقتصادی، سرپرستی تیم متشکل از رزرو بانک هند (ReserveBankofIndia)، بانک دولتی یو.سی.او (UCO) و شرکت‌های نفتی را به عهده خواهد داشت.

هند، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام جهان، شش میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار بابت خرید محموله‌های نفتی به ایران بدهکار است که به دلیل مسدود شدن مسیرهای بانکی به سبب تحریم‌های مالی غرب علیه تهران، قادر به پرداخت آن نبوده است.

ایسنا هم گزارش داده که همزمان با این سفرها، یک هیات پارلمانی به ریاست رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عراق، فردا به تهران می‌آید.

بر اساس این گزارش، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عراق که ریاست این هیات را به عهده دارد به دعوت علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌خارجی مجلس به تهران سفر می‌کند.

بر اساس این گزارش، هیات پارلمانی چین نیز به ریاست رئیس کمیسیون کشاورزی و امور روستایی مجلس این کشور، دوشنبه هفته آینده (12 مرداد) به تهران سفر می‌کند.

انتقادها از سفر فابیوس به تهران

اما همزمان با این سفرها، دغدغه‌هایی نیز نسبت به گسترش روابط با کشورهای غربی که بعضا در برخی مقاطع مواضع خصمانه‌ای نسبت به کشورمان داشته‌اند مطرح است. در همین ارتباط در روزهای گذشته انتقاداتی نسبت به سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به تهران که همواره در مذاکرات هسته‌ای به کارشکنی معروف بود، شده است.

در تازه‌ترین این انتقادات، سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران گفت: وزیرخارجه صهیونیست فرانسه که بیشترین آزار را به تیم دیپلماسی ما رساند حالا می‌خواهد به ایران بیاید و سوال اینجاست که چرا فرش قرمز پیش رویش پهن کنیم؟

به گزارش فارس، تقوی خاطرنشان کرد: حرف ما به آقایان مسئول این است که ائمه جمعه معتقدند آنهایی که در زمان تحریم بیشترین فشار را به ایران آوردند، باید در آخر صف قرار بگیرند، نه این‌که برای آنان فرش قرمز پهن کنند.

اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس هم با انتقاد از مواضع خصمانه پاریس علیه کشورمان، گفت: فرانسوی‌ها هیچ گاه برای رونق اقتصاد ایران به کشورمان سفر نمی‌کنند و دلشان هم برای ما نسوخته است.

وی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: این فرصت‌طلب‌ها از هر فرصتی برای بهره‌مندی شخصی و منافع ملی خود استفاده می‌کنند، اما دولتمردان ما نسبت به این مسائل حساسیت نشان نمی‌دهند.

تاکید روسای جمهور ایران و فرانسه بر توسعه روابط دوجانبه

روسای جمهور ایران و فرانسه، بر تدوین یک نقشه راه برای توسعه و تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهران ـ پاریس تاکید کردند.

حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه، به امکانات و توانمندی‌های گسترده ایران و فرانسه برای گسترش همکاری‌ها اشاره و اظهار کرد: طی ده سال گذشته، دو کشور فرصت‌های زیادی را برای تعمیق و توسعه روابط از دست داده‌اند و اکنون فرصت و زمان برای جبران گذشته فرا رسیده است. رئیس‌جمهور با اشاره به توافق هسته‌ای، پایبندی طرفین به انجام تعهداتشان را اصلی‌ترین عامل موفقیت در تداوم روند اجرایی مذاکرات دانست و گفت: اعضای گروه 1+5 ضروری است درخصوص اجرایی شدن گام‌های بعدی توافق هسته‌ای تلاش کنند.

روحانی سپس با تبیین وضع خطرناک منطقه، به نقش ویرانگر گروه‌های تروریستی اشاره و تصریح کرد: ایران خواهان همکاری و تلاش کشورهای اروپایی از جمله فرانسه برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق و یمن است. رئیس‌جمهور تاکید کرد: خواست اصلی ایران در منطقه، ایجاد و تقویت صلح و ثبات است و ما آماده همکاری با دیگر کشورها از جمله فرانسه در این عرصه هستیم. روحانی به وضع غمبار مردم یمن اشاره کرد و افزود: حملات هوایی یک کشور همسایه به مردم یمن غیرقابل قبول است و امیدوارم کشتار مردم یمن توسط فرانسه و اتحادیه اروپا محکوم شود.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با قدردانی از نقش رئیس‌جمهور کشورمان در موفقیت مذاکرات هسته‌ای گفت: وزیر خارجه فرانسه با هدف تحکیم روابط تهران ـ پاریس و تدوین نقشه راه تعمیق روابط دوجانبه، راهی تهران می‌شود.فرانسوا اولاند با تاکید بر ضرورت تلاش همگانی برای اجرای عملی توافق هسته‌ای اظهارکرد: ما می‌توانیم در زمینه انرژی، نفت و ناوگان هوایی، همکاری‌های خود را بیش از پیش توسعه دهیم.وی بر ضرورت تقویت ارتباط میان مردم دو کشور تاکید کرد و گفت: باید در کنار تقویت همکاری‌های دانشگاهی دو کشور، زمینه رفت و آمد گردشگران ایرانی و فرانسوی نیز گسترش یابد؛ زیرا این موضوع نقش عمده‌ای در توسعه همکاری‌های ایران و فرانسه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور فرانسه در این گفت‌وگو تاکید کرد: کشورش آماده همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم است.

اولاند گفت: باید برای سوریه و یمن به دنبال راه‌حل‌های سیاسی باشیم و در زمینه عراق نیز برای مبارزه با تروریست‌ها و داعش همکاری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها