وزرای خارجه 7 کشور حاضر در مذاکرات وین گفت و گوهای خود را تا نیمه‌شب دوشنبه ادامه دادند

قدرت منطق ایران‌در‌نبرد اراده‌ها

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دیروز، ساعات سرنوشت‌سازی را پشت سر گذاشت و دو طرف به‌دلیل آنچه آسوشیتدپرس آن را «اختلافات منتهی به وقفه غیرمنتظره» خواند تا آخرین لحظات روی مواضع خود برای قانع کردن. طرف مقابل چانه‌زنی می‌کردند تا بتوانند به جمع‌بندی نهایی در خصوص نقاط مورد توافق برسند.
کد خبر: ۸۱۶۸۹۰

روز گذشته پس از آن که گفته شد حسن روحانی با پایان گفت‌وگوهای وین به‌طور زنده با مردم سخن خواهد گفت، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کردند ممکن است این گفت‌وگوی تلویزیونی نشانه‌ای از اعلام قریب‌الوقوع توافق نهایی باشد؛ اما از عصر دیروز با ادامه یافتن گفت‌وگوهای فشرده دو طرف، مذاکرات تا آخرین ساعات نیمه‌شب به وقت ایران طول کشید. دیروز همچنین اظهارات محمود واعظی، وزیر ارتباطات کشورمان که گفت: «ان شاءالله امروز خبرهای خوشی مبنی بر حل مساله 13ساله هسته‌ای به اطلاع مردم خواهد رسید، خوشوقتم این موفقیت بزرگ را به جهادگران عرصه دیپلماسی و همچنین مردم عزیز ایران تبریک عرض نمایم»، نشانه دیگری از توافق در نظر گرفته شد، هرچند صبح دیروز عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته بود: «قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی‌دهم.» شب گذشته ظریف نیز در پاسخ به خبرنگارانی که از وی پرسیدند امشب توافق صورت می‌گیرد؟ به این پاسخ بسنده کرد: «نه»!

براساس برخی گزارش‌ها از وین، فشار آمریکا برای کاهش سانتریفیوژهای فردو و نیز مخالفت مذاکره‌کنندگان ایرانی با بندی مبنی بر غیرقانونی بودن توسعه هسته‌ای کشورمان در سال‌های پیش، در متن پیشنهادی قطعنامه شورای امنیت ازجمله مهم‌ترین اختلافات ایران و 1+5 در جریان مذاکرات دیروز بود. مذاکراتی که معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا را تا ساعت 4صبح بامداد دیروز در اتاق ویژه مذاکرات نگه داشت و دیروز هم در جریان گفت‌وگوهای دو و چندجانبه محمدجواد ظریف و همتایان غربی و شرقی وی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اواخر شب گذشته، نشست ایران و 1+5 برگزار شد و با این که گمانه‌هایی درباره دستیابی به توافق پس از این نشست منتشر شد، اما تا لحظه انتشار این گزارش، هنوز خبری درباره توافق جامع هسته‌ای روی خروجی خبرگزاری‌های بین‌المللی قرار نگرفت. با این همه، توافقی که ایران و 1+5 بتوانند در وین بر سر آن اجماع و آن را جمع‌بندی کنند، هنوز با موانعی در بیرون از اتاق‌های مذاکرات هتل کوبورگ مواجه است، چراکه روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته «هرگونه توافق هسته‌ای با ایران با مخالفت شدید در کنگره آمریکا مواجه خواهد شد.»جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته «به نظر می‌رسد دولت قصد ندارد در امضای توافق هسته‌ای، استانداردهایی را که تعهد کرده بود، رعایت کند.» پیش از این موشه یعلون، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی گفته بود «حصول یک توافق هسته‌ای بد نزدیک است و این توافق، موفق به بستن حتی یک رآکتور یا از کار انداختن حتی یک سانتریفیوژ در ایران نخواهد شد.» آن طور که بی.بی.سی به نقل از این مقام صهیونیستی نوشته، وی مدعی شده، عربستان سعودی، مصر و دیگر کشورهای خاورمیانه در نگرانی‌های تل‌آویو درباره توافق هسته‌ای سهیم هستند.

به این ترتیب حتی با وجود دستیابی دو طرف به توافق جامع در وین، باید منتظر سنگ‌اندازی تندروهای غربی در مسیر اجرای توافق بود ؛ اقداماتی که می‌تواند نشانه‌ای دیگر از غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن در مسیر دیپلماسی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها