ظریف: تا یکشنبه در وین می‌مانیم

مذاکرات در پیچ عهدشکنی

با عبور ایران و 1+5 از ضرب‌الاجل فرضی دولت آمریکا برای دستیابی به توافق جامع در زمانی که کنگره مجبور به بررسی متن توافق تنها در 30 روز شود، حالا آینده مذاکرات تهران و 1+5 در هاله‌ای از ابهام فرورفته و گرچه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفته امیدوارم دوشنبه در وین نباشم، اما شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرده است: «احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تا سه یا شش ماه بسیار بالاست.»
کد خبر: ۸۱۵۷۳۱

گفته می‌شود آنچه از روشنی چشم‌انداز توافق نهایی کاسته، تغییر موضع دولت ایالات متحده و زیرپا گذاشتن تفاهم سیاسی لوزان از سوی جان کری و هیأت همراهش است. چرخشی که به شکاف در میان اعضای 1+5 منتهی شده و تیم ایرانی نیز پاسخی قاطع به آن داده است. روزنامه ایندیپندنت در این باره نوشته است: «با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل دستیابی به توافق جامع هسته‌ای در وین، اختلاف‌نظرها بین جان کری و محمدجواد ظریف افزایش یافته و طرف‌های مذاکره‌کننده از این دو مقام خواستند از شدت تنش‌ها بکاهند، زیرا همگان رفتارهای آنها را زیرنظر دارند.» این جر و بحث‌ها حتی قیمت نفت را هم بالا برده است. حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگو با فرانس 24 درباره موانع توافق هسته‌ای گفت: ایران و قدرت‌های جهانی قبلا توافق کرده‌اند تمامی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته خواهد شد. الان آمریکا تلاش می‌کند بخشی از تحریم‌های قید شده در قطعنامه‌های هسته‌ای سازمان ملل را حفظ کند. برخی رسانه‌ها پایبند نبودن واشنگتن به حفظ حقوق ایران و برخی دیگر موضوع تحریم‌های تسلیحاتی را دلیل اصلی تداوم مذاکرات دانسته‌اند.

ظریف: امیدواریم تا این دوشنبه همه‌چیز حل شود

مذاکرات هسته‌ای روز گذشته درحالی در هتل کوبورگ وین در سطح وزرای خارجه پی گرفته شد که با وجود انتظار افکارعمومی برای پایان مذاکرات در روز جمعه، محمدجواد ظریف از بالکن هتل کوبورگ در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران یادآور شد: مذاکرات درحال پیشرفت است اما مشکلاتی وجود دارد. وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته برای چندمین بار در روزهای اخیر با همتای آمریکایی خود دیدار کرده بود، جلسه گفت‌وگو با جان کری را سازنده خواند و در پاسخ به پرسش خبرنگار که چقدر امیدوار هستید مسائل حل شود، گفت: ان‌شاءالله با اراده سیاسی موضوعات حل می‌شود. او که گفت‌وگوهای بالکنی‌اش با خبرنگاران، «دیپلماسی بالکن» خوانده می‌شود، در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که پرسید «فکر می‌کنید تا آخر هفته (میلادی) وین هستیم»، گفت: این‌طور به نظر می‌رسد. مهم‌ترین موضوعات هنوز حل نشده است. می‌خواهیم به «بله» برسیم. او افزود: امروز بعید است توافق داشته باشیم. ولی داریم کار و پیشرفت می‌کنیم. یکی ازخبرنگاران پرسید: «تا دوشنبه ممکن است حل شود؟» که ظریف پاسخ داد: «امیدواریم تا این دوشنبه همه چیز حل شود.»

ساعاتی پس از این جمله محمدجواد ظریف، اتحادیه اروپا برنامه اقدام مشترک را تا سه روز دیگر (پایان روز دوشنبه) تمدید کرد که به معنی ادامه گفت‌وگوهای وین است.

خبرنگار دیگری هم در جریان مصاحبه بالکنی، از ظریف درباره مشکلات فنی سوال کرد که پاسخ شنید: ان‌شاءالله مشکلات فنی هم حل خواهد شد. یکی از خبرنگاران پرسید: چرا پایین نمی‌آیید؟ ظریف جواب داد: آمده‌ام هواخوری. هنوز باید کار کنیم.

ظریف همچنین پس از شرکت در مراسم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مرکز امام علی(ع) شهر وین در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم، تاکید کرد: شاهد تغییر مواضع، زیاده‌خواهی و هم شاهد این هستیم که چند کشور که در گروه 1+5 هستند هر یک مواضع متفاوتی دارند و اینها وضعیت را دشوار کرده است.

وزیر خارجه آمریکا نیز عصر دیروز در حضور خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: هنوز مشکلات بسیار مهمی لاینحل باقی مانده است.

به گزارش المانیتور، جان کری گفت: دو هفته گذشته بسیار دشوار بود. اطمینان می‌دهم که ما اینجا فقط صرفا برای مذاکره حضور پیدا نکرده‌ایم. ما در حال دستیابی به پیشرفت‌های واقعی هستیم اما در عین حال تا ابد بر سر میز مذاکره نخواهیم نشست.

ریشه‌های چرخش آمریکا

درباره دلایل تعویق توافق هسته‌ای حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. یک منبع آگاه ایرانی در این رابطه توضیح داده است: «ما شاهد تغییرات در موضوعات متعددی بوده‌ایم، بخصوص از پنجشنبه‌شب. مساله، تفسیر برخی از همکاران ما از تفاهم لوزان است. همه باید به مفاد آن تفاهم پایبند باشند.» مقام ارشد ایرانی افزوده است: «ما به تضمین‌های مطمئن از طرف غربی نیاز داریم که بدانیم آنها به تعهداتشان پایبند می‌مانند. احساس ما این است که همچنان تلاش می‌شود به جای عبور از تحریم‌ها، آنها حفظ شوند... برخی در آمریکا وابستگی احساسی به تحریم‌ها دارند و در تحریم‌ها گیر افتاده‌اند و نمی‌دانند چطور از آن خارج شوند.» همچنین علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته «آمریکایی‌ها پنجشنبه‌شب با فشار صهیونیست‌ها صحنه را تغییر دادند. این موضوع نشان داد آمریکا همچنان استقلال تصمیم‌گیری برای یک توافق را ندارد. در صورت استمرار زیاده‌خواهی آمریکا، صورتحساب هرگونه عدم توافقی به نام آمریکا در تاریخ نوشته خواهد شد.»

درباره مصادیق چرخش آمریکایی، گفته می‌شود، درحالی که انتظار می‌رفت قطعنامه جدید شورای امنیت، قطعنامه ۱۹۲۹ را ملغی و تمام تحریم‌های تسلیحاتی را لغو کند، اما خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از یک منبع غربی اعلام کرده است: تحریم‌های تسلیحاتی بر ضد ایران ممکن است به مدت دو تا هشت سال حفظ شود. شاید در واکنش به همین تغییر موضع طرف آمریکایی نسبت به تفاهم لوزان است که روز گذشته ولادیمیر پوتین تاکید کرد: مسکو خواستار رفع کامل و سریع همه تحریم‌های ایران است. امیدواریم در اسرع وقت توافق هسته‌ای با ایران امضا شود.

پاسخ میلیون‌ها ایرانی به دبه آمریکایی‌ها

اما مصادف شدن آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای با برپایی راهپیمایی روز قدس، باعث شد تا میلیون‌ها نفر از مردم ایران روز گذشته با حضور در این راهپیمایی پاسخی به چرخش واشنگتن در جریان گفت‌وگوهای وین دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهران هم با اشاره به حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس، ‌اظهار کرد: حضور باشکوه مردم در این راهپیمایی بار دیگر این پیام را به دنیا و گروه 1+5 داد که آنها با یک ملت یکپارچه، متحد و همیشه در صحنه و کسانی که از آرمان‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کنند، مواجهند. علی لاریجانی رئیس مجلس هم در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه دیروز تهران در روز جهانی قدس، با بیان این‌که نتیجه به بن‌بست رسیدن مذاکرات به نفع غربی‌ها نخواهد بود، خاطرنشان کرد: همه نیروهای فعال در بخش هسته‌ای آمادگی دارند با سرعت بیشتری فناوری هسته‌ای را شتاب بخشند؛ بعد از سه سال مذاکره این‌گونه حرف‌زدن چانه‌زنی بلاوجه است.

پیش‌بینی بدعهدی آمریکا در فرمایشات رهبر معظم انقلاب

من البتّه هیچوقت نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نبودم. نه از باب یک توهّم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم.

20/1/94

آن کسانی هم که در درون مجموعه روشنفکری کشور هنوز ملتفت نبودند که طرف مقابلشان – آمریکا – کیست، خوب است نگاه کنند به این مذاکرات و بفهمند با چه کسی مواجهند و آمریکا امروز در دنیا چه دارد انجام میدهد.

1/1/94

طرف طرف بدعهدی است، طرف متقلّبی است. حرف میزنند، بعد هم خصوصی میگویند اینها برای آبروداری است.

20/1/94

آمریکاییها با کمال وقاحت دارند میگویند «اگر در قضیّه هستهای ایران کوتاه هم بیاید، تحریمها یکجا و همه برداشته نخواهد شد»... این نشاندهنده این است که به این دشمن نمیشود اطمینان کرد نمی شود اعتماد کرد

17/10/93

مسئله ما با آمریکا، مسئله استکبار آمریکایی است؛ مستکبرند، متکبّرند، زورگویند، زیادهطلبند.

6/9/93

تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی آمریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد.

22/5/93

یکی از برکات همین مذاکرات اخیر این بود که دشمنی آمریکاییها و مسئولین دولت ایالات متّحده آمریکا با ایران و ایرانی، با اسلام و مسلمین آشکار شد، برای همه مدلّل شد، همه این را فهمیدند.

19/10/92

مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمیکند؛ کجا اینها به وعدههای خودشان عمل کردند؟

19/11/91

این روزها بدعهدی واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای درحالی خبرساز شده و حتی صدای برخی اعضای 1+5 را هم درآورده که رهبر معظم انقلاب پیش از این بارها بر بدعهدی طرف آمریکایی تاکید کرده بودند. شاید برای همین است که روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: امروز آثار آنچه را که رهبر معظم انقلاب فرمودند من خوشبین به این مذاکرات نیستم بیشتر از گذشته می‌بینیم و این موضوع در حال نمایان شدن است.

حتی محمدجواد ظریف هم در تازه‌ترین توئیت خود بلافاصه پس از نشست خبری جان کری در وین، توئیت کرد: «سخت در تلاش هستیم ولی عجله‌ای نداریم. این حرف را از من داشته باشید: شما نمی‌توانید اسب‌ها را وسط مسابقه عوض کنید». گاردین در تحلیل این توئیت، نوشت: «ظریف در توئیت خود به این حقیقت اشاره می‌کند که آمریکایی‌ها بسته پیشنهادی مورد توافق طرفین در روز چهارشنبه را پس از تماس کری با اوباما رد کرده‌اند». این‌گونه بدعهدی‌ها باعث شد تا کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان هم روز گذشته تاکید کند: آمریکایی‌ها قول‌هایی را که داده‌اند پس گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که ما باید آماده باشیم و راه خود را دنبال کنیم.

هرچندی علی لاریجانی، رئیس مجلس گفته «آمریکا و غربی‌ها در لحظات آخر ژست می‌گیرند؛ نباید جدی گرفت» ولی سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفته است: هرگاه به توافق نزدیک شده‌ایم، آمریکا سنگ بزرگی بر سر راه انداخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها