اما اگر کمی عمیقتر به این موضوع بپردازیم، میبینیم مصرفگرایی در تمام جوامع زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است و در بطن زندگی افراد رواج یافته است و در حال حاضر به نوعی اعتیاد در زندگی انسانها تلقی میشود.
اما مصرفگرایی از کجا نشات میگیرد؟
مصرفگرایی همان طور که قبلا هم به آن اشاره شد در تمام جوامع رواج یافته است، اما متاسفانه مصرفگرایی در کشورهای در حال توسعه یا جهان سومی بیشتر دیده میشود چراکه مردم کشورهای در حال توسعه سبک زندگی غربی را دنبال میکنند آن هم با درآمد بسیار کم و هر طور که شده میخواهند با الگوی زندگی غربیها هر چند سخت منطبق شوند و قطعا عواقب زیانباری را هم به دنبال دارد و سبب میشود سلیقههای مردم در مصرف کالا و... تغییر کند، اما در این میان علاوه بر سبک زندگی غربی که در کشورهای در حال توسعه رسوخ پیدا کرده است نمیتوان نقش رسانههای جمعی را هم در این کشورها نادیده گرفت.
تبلیغات رسانههای جمعی بخصوص رسانههای تصویری نقش پررنگی در نوع رواج زندگی مصرف گرایی بین مردم دارد.
فیلمهای سینمایی، سریالها و تبلیغاتی که در رسانهها میبینیم همه در راستای اشاعه تجمل گرایی و به دنبال آن مصرف گرایی است. رسانهها هر نوع روشی را برای بهتر معرفی کردن کالای خود به کار میگیرند در واقع فرد را ترغیب میکنند به سمتی که مجبور شود کالای تبلیغی را هر چند اگر توانایی خرید آن را هم نداشته باشد، تهیه کند که همین امر تبعات زیانباری به دنبال دارد.
اما اگر بخواهیم مصرف گرایی و آفتهای آن را از نگاه اقتصادی در نظر بگیریم، میتوان گفت مصرف گرایی نوعی عدم مدیریت درآمد است که این عدم مدیریت سبب میشود افراد به دلایل مختلف و رغبتی که به مصرف (زندگی بهتر یا در نوع خود تجمل گرایی) دارند هزینههای زیادی را صرف این امور کنند که تبعاتی از جمله کمرنگ شدن پس انداز در بین افراد را به دنبال دارد؛ با هزینههای اضافی و بیجا افراد دیگر پس اندازی ندارند حتی در برخی موارد علاوه بر نداشتن پس انداز، دچار بدهی میشوند و در نهایت فقر اما از دید برخی جامعه شناسان یکی از دلایل مصرف گرایی، چشم و هم چشمی است که به دنبال آن وسواس فکری هم به وجود میآید.
زندگی تجملی بخصوص در کشورهای در حال توسعه در حال رشد است و ریشه در چشم و هم چشمیها دارد. افراد بدون در نظر گرفتن توان مالی سعی میکنند خود را هر طور که شده به سطحی از جامعه برسانند که به غلط مورد تحسین قرار بگیرند. چه از نظر نوع وسایل خانه، مسکن، ماشین، نوع لباس که حتما برند باشد و... که این امر وسواس فکری را بین افراد به وجود میآورد و در برخی موارد مد هم بیتاثیر نیست.
در واقع مصرف گرایی ریشه در تمام امور زندگی دارد و میتوان عواقب مصرف گرایی را در از بین رفتن منابع و آلودگیهای محیط زیست دید ضمن این که مصرف گرایی سبب فاصله اجتماعی و تشدید رفتارهای غلط فردی و اجتماعی میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد